Lønnet permisjon - tips til fordeling?

Lykke1921

Blir kjent med forumet
Hei,

Vi ser på hvordan regnestykket rundt permisjontid skal fordeles. Det vi er enige om så langt er at jeg tar minst permisjon av den lønna delen, og mest av den ulønna.

Foreløpig plan er at jeg tar de første seks ukene (+3 før fødsel), før far tar et halvår + litt ferie. Da er det igjen 6 uker med lønnet perm som jeg tar før jeg ev. forlenger med ubetalt perm til barnehageopptak.

Hva tror dere om planen?
Tenker spesielt på om det går greit for far å gå hjemme med helt nyfødt, og om hvordan det er å ha perm i de forskjellige årstidene :happy:

Far takler sikkert å gå hjemmr med nyfødt, og spesielt om du ikke skal amme. Men, jeg personlig hadde ikke vært klar for jobb allerede etter 6 uker. Jeg klarte knapt å sitte normalt før det var gått 5 uker ca (antageligvis sydd feil +fikk en reaksjon på stingene). Og mentalt hadde det ikke funka heller.

Mtp amming så hadde det gått helt skeis og. Uten amming og mtp min fysiske form så kunne jeg nok ha begynt etter kanskje 4 måneder. Men aldri i verden etter bare 6 uker, brukte mye lengre tid på å komme meg enn det. En vet jo aldri hvordan svangerskap og fødsel blir, selv ikke når en har gjort det før.

Tror jeg ville tatt litt flere uker etter fødsel. Forskjøvet med ferie kanskje, for å være sikker. Dog, noen vil helt sikkert være klar etter de 6 ukene også.

Tror ikke jeg hadde klart å reise fra babyen min så tidlig.. Vi tenker å høre med nav om vi kan dele opp såppas mye at vi jobber litt begge to hver uke.. at vi jobber 2-3 dager i uka hver. Da får man ikke følelsen av å være borte så lenge fra jobb eller babyen.. :Heartred

Hei,

Vi ser på hvordan regnestykket rundt permisjontid skal fordeles. Det vi er enige om så langt er at jeg tar minst permisjon av den lønna delen, og mest av den ulønna.

Foreløpig plan er at jeg tar de første seks ukene (+3 før fødsel), før far tar et halvår + litt ferie. Da er det igjen 6 uker med lønnet perm som jeg tar før jeg ev. forlenger med ubetalt perm til barnehageopptak.

Hva tror dere om planen?
Tenker spesielt på om det går greit for far å gå hjemme med helt nyfødt, og om hvordan det er å ha perm i de forskjellige årstidene :happy:

Planen er det jo egentlig bare dere som kan vite om fungerer begge mine var svært avhengig av meg i den alderen du vil gå tilbake til jobb. Det var ikke snakk om å roe seg hos far. Men alle barna er jo forskjellige. Barnet har vokst inni deg i 9 mnd og kjenner hjerteslagene dine igjen og lukten din og alt det som biologisk skal knytte mor og barn ekstra sammen for overlevelse. Men som sagt det er jo kun du som vet om du er klar når barnet er 6 uker! Kanskje du er i kjempeform og har lyst til å gå tilbake til jobb og ikke har noen problemer med å være borte fra den nyfødte! Ingen som kjenner situasjonen deres her så :) kun du som vet når du vil være klar for å forlate barnet :)

Takk for gode svar. Skjønner at ingen kan gi meg fasit på hvordan vi skal løse det, men her var det mange gode poenger vi må ta med inn i videre diskusjoner.

:Heartred

Du kan jo regne på hvor mange uke ulønnet permisjon dere må ha frem til barnehageopptaket og ta de fra uke 6, hvis du synes det er tidlig å gå tilbake til jobb

Back
Topp