Lønnet eller ulønnet svangerskapspermisjon??

Agent Orange

Flørter med forumet
Hei!
Jeg lurer kort og greit på om dere har vært i/ er i lønnet eller ulønnet permisjon? Med lønnet mener jeg om du har fått utbetalt lønn fra arbeidsgiver under permisjonen, eller om foreldrepengene et utbetalt direkte til deg? Skriv gjerne hvilken næring du jobber i :)
Bakgrunnen for spørsmålet mitt er at jeg har en tvist gående med min arbeidsgiver, og trenger litt fakta å slå i bordet med.

På forhånd takk for svar!
 
Jeg har vært i ulønnet permisjon etter endt fødselspermisjon. Skal det samme fra mai av. Jobber som butikkansatt, privat. Kan jeg spørre hva tvisten går ut på, så kanskje jeg kan hjelpe deg?
 
Takk for svar :)
Det gjelder lønnsjustering for 2014. Jeg mener at jeg har rett til lønnsjustering fra sommeren av (når lønnsjusteringen finner sted), siden jeg er i lønnet permisjon og er per definisjon yrkesaktiv men med fritak fra arbeidsplikten.
Grunnen til at jeg spør, er at min leder mener vi er så sykt heldige å ha denne ordningen, mens jeg mener at den er brukt i utstrakt grad. Mener ganske bestemt at alle statlig ansatte har det, blant annet?
 
Takk for svar :)
Det gjelder lønnsjustering for 2014. Jeg mener at jeg har rett til lønnsjustering fra sommeren av (når lønnsjusteringen finner sted), siden jeg er i lønnet permisjon og er per definisjon yrkesaktiv men med fritak fra arbeidsplikten.
Grunnen til at jeg spør, er at min leder mener vi er så sykt heldige å ha denne ordningen, mens jeg mener at den er brukt i utstrakt grad. Mener ganske bestemt at alle statlig ansatte har det, blant annet?
Vi følger tariff selv om vi ikke har tariffavtale. Jeg får oppjustert min lønn under både lønnet og ulønnet permisjon. Om du er statlig ansatt så har dere vel tariffavtale også. Finn den dere har og les der, mener du skal ha oppjustert lønn på lik linje som alle de andre. Står sikkert om lønn under permisjon i arbeidsmiljøloven også.
 
Er i lønnet permisjon og mottar rett fra arb.giver det jeg får for stillingen min, 60%, og fra NAV det jeg hadde jobbet ekstra :) Jobber på sykehus. Ang. tvisten har jeg ikke peiling :p
 
Takk for svar, folkens!
Jeg er ansatt i olje- og gass bransjen, og er individuelt lønnet i en mellomstor bedrift og er dermed ikke tariffert eller organisert. Bedriften jeg jobber for innførte lønnet permisjon i fjor, rett før vi fikk poden, så dette er rett og slett "upløyd mark" for de. Nå skal det nevnes at det kun er en dame før meg som har vært i svangerskapspermisjon i bedriften, og da var hun i ulønnet permisjon. Har lest meg ganske godt opp på temaet, og tror jeg har en ganske god sak - hvis de velger å gå videre med det. Likestillingsloven slår fast at man ikke kan stille kvinne eller mann i en dårligere stilling enn vedkommende ville ha vært i pga svangerskapspermisjon/ graviditet osv. Har forøvrig også snakket med advokat, og han er også rimelig sikker på at jeg har en solid sak. Worst case så drar jeg saken for Likestillingsombudet eller eventuelt engasjerer en advokat. Blir så SYKT irritert når jeg blir forskjellsbehandet.
Jaja, det er vel aberet med å jobbe i et mannsdominert miljø!
Heldigvis har jeg superfine kollegaer i alle aldre som støtter meg :)
 
Hei! Vet ikke helt om jeg oppfattet korrekt hva tvisten går ut på, men jeg kan si hvordan det er for meg.

Jeg jobber i det offentlige og har hatt lønnet permisjon (altså lønn utbetalt fra arbeidsgiver, jobben får refusjon fra NAV). Lønnstillegget vi fikk i fjor får ikke jeg før jeg er tilbake i jobb. Lønnen jeg hadde på tidspunktet jeg gikk ut i permisjon danner grunnlaget for det jeg får utbetalt i permisjonen.

Lykke til med saken! Forskjellsbehandling pga permisjon gjør meg også forbanna!!
 
Hei! Vet ikke helt om jeg oppfattet korrekt hva tvisten går ut på, men jeg kan si hvordan det er for meg.

Jeg jobber i det offentlige og har hatt lønnet permisjon (altså lønn utbetalt fra arbeidsgiver, jobben får refusjon fra NAV). Lønnstillegget vi fikk i fjor får ikke jeg før jeg er tilbake i jobb. Lønnen jeg hadde på tidspunktet jeg gikk ut i permisjon danner grunnlaget for det jeg får utbetalt i permisjonen.

Lykke til med saken! Forskjellsbehandling pga permisjon gjør meg også forbanna!!

Tusen takk!

Tvisten går ut på at jeg ikke får lønnsregulering før jeg er tilbake i jobb. Er rimelig sikker på at vi har krav på nettopp det når man har lønnet permisjon, da skal man ha lønnsregulering fra samme dato som reguleringen ble gjort.
Når man har lønnet foreldrepermisjon, regnes man som yrkesaktiv, men med fritak fra arbeidsplikten. Derfor skal personer i betalt foreldrepermisjon ha tilsvarende lønnsutvikling som om de var i jobb (kilde: Psykologtidsskriftet.no)

Sakset dette fra Norsk Sykepleier Forbund:
Dersom personer som er i permisjon får lønnstillegg i lokale forhandlinger, skal dette ha virkning fra samme dato som for andre ansatte som har avtale om full lønn under permisjonen.

Det verste av alt, er at lederen min som jeg krangler med er en ung type som akkurat har vært i 10 uker pappaperm selv.. Og guess what?! Han var i permisjon under lønnsjustering, og kom i skade for å innrømme dette under diskusjonen! Men nå nekter han å si NÅR han fikk justert lønnen sin, selv om han allerede har innrømmet at han fikk det mens han var borte fra jobb. Hvor er logikken i det?!

Kanskje du burde sjekke opp i dette du også, Håpefull80? Hvis du trenger hjelp, kan jeg sende over all informasjon jeg har på saken. Sendte en drøyt lag mail til sjefen i dag, så kan gi tilbakemelding når jeg får respons :)
 
Er statlig ansatt. Får lønn fra arb giver og alle etterbetalinger som om jeg skulle vært på jobb. Dvs jeg fikk etterbetalt i sep eller okt (2014) (som alle andre i foretaket) for den lønnsjusteringen som ble vedtatt i våren 2014. Går snart ut i ulønnet perm frem til august.
 
Back
Topp