Lønn/permisjon?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Får man redusert lønn i juni når man starter permisjon 1. juli?

Jeg har ikke søkt permisjon ennå, da nav anbefaler 6 uker før start (som er denne uken for meg), og je må vite om jeg får fedrekvoten eller ikke. Har litt å si for hvor lenge jeg blir hjemme fra jobb. ;)

Men har nå fått et betydelig mindre lønning enn vanlig. Og jobben har altså ikke offentlige papirer på min permisjon. Og juni er jo uten skatt.

tror det er påtide og ta seg en tur på nav og få unna den søknaden.min erfaring er jo at ting tar tid og hvis du vil ha alt klart til permisjonsdsgen .jeg går også ut i permisjon 1 juli(men er no sykemeldt da)og jeg har valgt 80% lønn i 50 et eller annet uker..husker ikke i farten hvorlenge jeg blir hjemme. lønningen regnet ut på følgende måte: de 6 beste utbetalingene av de siste 10 månd før du går ut i permisjon. :)

I juni får man feriepenger i stede for lønn da man som regel blir trukket for 5 uker ferie som er mer enn 1 mnd lønn, se om det er derfor ? Jobbet du hele fjor om ikke får du jo betydelig mindre om du ikke har opparbeidet deg feriepenger for mer enn trekket. Juni er ikke skattefritt, men feriepengene er skattefri.
(Jeg jobber vanligvis med lønn;) )

Sent from my GT-P5100 using BV Forum mobile app

I juni får man feriepenger i stede for lønn da man som regel blir trukket for 5 uker ferie som er mer enn 1 mnd lønn, se om det er derfor ? Jobbet du hele fjor om ikke får du jo betydelig mindre om du ikke har opparbeidet deg feriepenger for mer enn trekket. Juni er ikke skattefritt, men feriepengene er skattefri.
(Jeg jobber vanligvis med lønn;) )

Trodde man fikk lønn istedet om lønn er høyere enn feriepenger? :rolleyes:

Har lovpålagt ferie fra 1. juli (lærer), men da starter jo permisjon.... Så ferien må tas senere.

Man blir alltid trukket for fast lønn og får feriepenger i stede, ikke lov til å gjøre omvendt ;) så hvor mye man da får kommer ann på hvor mye ferie man har opparbeidet seg, i å med at du skal ha permisjon vil jeg tru du ikke skal trekkes i ferie i det hele tatt og skal ha begge deler, men se på lønnslippen din der vil du alltid finne svar på hva som er blitt gjort slik at du kan si i fra om noe er blitt feil, blir du usikker på regler rundt ferie i forhold til permisjon etc ville jeg sendt en mail til noen på jussportalen, det er advokater som svarer deg gratis og de har alltid de riktige svarene da de kan lovene best av alle ;) liker å bruke dem når jeg er usikker på ting. Og det med ferie i forhold til permisjon er ikke jeg så dyktig på ;) håper du finner ut av det, ikke noe gøy å få for lite.

Trodde man fikk lønn istedet om lønn er høyere enn feriepenger? :rolleyes:

Har lovpålagt ferie fra 1. juli (lærer), men da starter jo permisjon.... Så ferien må tas senere.
Litt spesielle regler når man er lærer,pga av det som er ferie og det som er avspasering. Ikke lett å bli klok på.. Du får lønn hvis det er mer enn feriepenger kun første året ditt i jobb (ikke alle som gir dette automatisk,så da må du be om det i så fall). Ellers så har vi en utrolig flink dame på kontoret som har svar på alt jeg spør om mtp lønn!! Har du snakket med administrajsonen på skolen? Eventuelt er jo Utdanningsforbundet også veldig greie og kjappe til å svare deg og hjelpe! Lykke til :)

Glemte en ting ;) man blir som regel trukket for 5 uker i juni uavhengig av når man skal ta ferien så lenge man skal ta ferien i inneverende år ;)

Som lærer skal man egentlig bare trekkes for 4 uker og 1 dag fikk jeg opplyst. Det er lovpålagt ferie kun juli måned. Resten er avspasering i august, altså ikke 5 uker ferie.

Men du, har du link til den jussportalen?

Litt spesielle regler når man er lærer,pga av det som er ferie og det som er avspasering. Ikke lett å bli klok på.. Du får lønn hvis det er mer enn feriepenger kun første året ditt i jobb (ikke alle som gir dette automatisk,så da må du be om det i så fall). Ellers så har vi en utrolig flink dame på kontoret som har svar på alt jeg spør om mtp lønn!! Har du snakket med administrajsonen på skolen? Eventuelt er jo Utdanningsforbundet også veldig greie og kjappe til å svare deg og hjelpe! Lykke til :)
Takker for svar!
Dette er første året i jobb! Hvem spør jeg dette om?
Er det noen lover/regler å vise til?
Hadde jo vært supert, for det er hele 10 000 kr. mindre, som vi kunne trengt veldig denne måneden når lillesøster snart kommer! Vet jo ikke vi rekker å få lønn den 12. juli igjen, før hun kommer.

Takker for svar!
Dette er første året i jobb! Hvem spør jeg dette om?
Er det noen lover/regler å vise til?
Hadde jo vært supert, for det er hele 10 000 kr. mindre, som vi kunne trengt veldig denne måneden når lillesøster snart kommer! Vet jo ikke vi rekker å få lønn den 12. juli igjen, før hun kommer.
Det kan jo hende det er ulik praksis i de forskjellige kommunene-det aner jeg ikke. Men når det gjaldt meg i samme situasjon i 2008,så måtte jeg være ansatt mellom 01. og 15. august tror jeg,og så måtte jeg enten være fast ansatt,eller at mitt vikariat varte fram til 31.juli (altså åravikariat). Jeg sendte bare Mail til Utdanningsforbundet og forklarte situasjon og at jeg hadde hørt om denne ordningen,og de svarte meg samme dag. Snakket med min overordnede og de fikset det med en gang. Men Utdanningsforbundet var også klar til å ta en tlf til min arbeidsplass om det ikke var så lett for meg! Så jeg ville absolutt ringt eller sendt Mail til de-så vil de forklare deg videre hva du skal gjøre :) Som sagt var dette fire år siden,for alt jeg vet kan jo reglene ha endret seg nå.. :)

Det kan jo hende det er ulik praksis i de forskjellige kommunene-det aner jeg ikke. Men når det gjaldt meg i samme situasjon i 2008,så måtte jeg være ansatt mellom 01. og 15. august tror jeg,og så måtte jeg enten være fast ansatt,eller at mitt vikariat varte fram til 31.juli (altså åravikariat). Jeg sendte bare Mail til Utdanningsforbundet og forklarte situasjon og at jeg hadde hørt om denne ordningen,og de svarte meg samme dag. Snakket med min overordnede og de fikset det med en gang. Men Utdanningsforbundet var også klar til å ta en tlf til min arbeidsplass om det ikke var så lett for meg! Så jeg ville absolutt ringt eller sendt Mail til de-så vil de forklare deg videre hva du skal gjøre :) Som sagt var dette fire år siden,for alt jeg vet kan jo reglene ha endret seg nå.. :)
Takker for utfyllende og informativt svar! :-)
Du har gjort kvelden min strålende igjen! :-)

Jeg søkte på utdanningsforbundet og fant infoen du tipset om. Kjempefint! :-)
Ble ansatt 01. august, og da fast ansatt med prøvetid. Så nå har jeg sendt en mail til lønningsseksjonen, kontaktpersonen min der, hvor jeg siterte utdanningsforbundet. Også ringer jeg dit imorgen også.
Har jo brukt noe av feriepengene jeg fikk, da jeg spurte lønn om dette tidligere idag, men regner med at de etterbetaler det resterende, eller så får jeg bare betale tilbake først, og så få lønnen.

Tusen takk for tipset ditt! Livet ble nå brått mye lettere, når man får vesentlig mye mer utbetalt i en tid som denne! :-)

Bare hyggelig! Kjekt å kunne hjelpe :) Ha en fortsatt strålende kveld da ;)

Bare hyggelig! Kjekt å kunne hjelpe :) Ha en fortsatt strålende kveld da ;)
Kvelden ble bedre for oss alle sammen! :-)
Så for oss kronevending her nå, men nå får vi råd til alle regninger, kanskje innkjøp av ammebh o.l., og til og med noen is og masse kos når storesøster får skoleferie neste uke! :-)
Det er utrolig hvor stor forskjell 10 000 kr. har. :-)

Ønsker deg også en fin kveld videre! .-)

Back
Topp