Løk og andre matvarer

Solsikkespiren

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Reagerer deres babyer på løk, kålrabi og lignende når dere ammer?
Snart jul, og venter ei lita snart, å har da tenkt på all den gode julematen :-D

Ingen babyer reagerer på noen matvarer, annet enn om de er allergiske mot melkeprotein.
Spis akkurat hva du vil, det vil ikke påvirke babyen. Alle eventuelle "sammenhenger" er bare sammentreff, tilfeldigheter. :)
(Unntaket er selvfølgelig inntak av alkohol og tobakk.) ;)

Ingen reaksjon her, straks 6 mnd med amming :)

Med noen få unntak er man ikke klart å finne sammenheng mellom mors kosthold og magevondt, så sant det ikke er allergier. Kunstig søting kan gi magevondt, og mye koffein urolige barn. Også kan noen reagere på melkeprodukter. Ellers er det stort sett tilfeldig. Babyer har umodent tarmsystem, så magevondt kan oppstå av mange ulike årsaker og like gjerne tilfeldig. Ofte pga luft de svelger etc. Eller de kan gråte pga mye stimuli, trenger nærhet, trøtt etc :) Det er mye "gammel overtro" i de rådene om å unngå mat.

Ammehjelpen har noen artikler om det :) Skulle du allikevel oppleve at babyen får klar magevondt hver gang de spiser en spesifikk matvare, så kam du teste å kutte ut litt, og gjeninnføre på et senere tidspunkt :)

Ingen babyer reagerer på noen matvarer, annet enn om de er allergiske mot melkeprotein.
Spis akkurat hva du vil, det vil ikke påvirke babyen. Alle eventuelle "sammenhenger" er bare sammentreff, tilfeldigheter. :)
(Unntaket er selvfølgelig inntak av alkohol og tobakk.) ;)

Har hørt flere som har sagt at babyen får vondt i magen om mor spiser kålrabi f.eks..

Derfor jeg lurer på om andre mødre som ammer har merket noe på sine, og hvilke mattype :-)

Har hørt flere som har sagt at babyen får vondt i magen om mor spiser kålrabi f.eks..

Derfor jeg lurer på om andre mødre som ammer har merket noe på sine, og hvilke mattype :)

Det er bare tilfeldig. Luften i magen til mor går ikke over til melken. ;)
Det er naturlig at vi som mødre leter etter årsaker når babyen er urolig og har vondt, men forklaringen er at de er spebarn, og at fordøyelsessystemet deres er umodent. :)

For å finne ut at det er én spesifikk matvare babyen skulle "reagert" på, må man spise nøyaktig det samme over 14 dagers tid, mens man utelukker kun èn ting, for så å introdusere den igjen. ;)
(Ca 0,5 % av alle morsmelksernærte barn, reagerer på kumelksproteinrester i morsmelka.)

Mine har ikke reagert på noe nei. Jeg spiser akkurat som før.

Jeg har spist alt mulig, og lille har ikke reagert. Hun er en skikkelig promper, så alt kommer ut, og hun promper uansett hva jeg spiser.

Back
Topp