Løfting og bæring

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hvordan ser der på dette med å løfte/bære når man er gravid? Sånn generelt har jeg inntrykk av at man ikke mener dette er fullt så farlig som man trodde tidligere. Er de riktig? Og hva skal til for at det blir uheldig (farlig er det vel lange aldri). Tidligere i svangerskapet stilte jeg spørsmålet til jordmor og fastlege, i forbindelse med at jeg skulle bære en kiste i en begravelse. Da fikk jeg beskjed om at så lenge jeg ikke hadd vondt noe sted, var det uproblematisk å bære. Jeg trente styrke jevnlig før jeg ble gravid, så jeg har nok noenlunde god grunnfysikk. Nå er jeg i uke 35 og lurer på om jeg bør forholdet meg annerledes til deg med løfting og bæring. Nå er det ikke snakk om noe kistebæring da, kun generelt i hverdagen og på jobb. Da tenke jeg på ting som veier litt, mer enn en bærepose med mat for eksempel. Er det generell grunn til å være mer forsiktig utover i svangerskapet? Eller kommet dette helt an på den enkeltes fysikk og eventuelle plager? Og hva er set eventuelt man risikerer? Selv er jeg nå som sagt i uke 35, men er forholdsvis frisk og sprek. Jeg har null plager med bekken og rygg, trener fortsatt to-tre ganger i uken (ergometersykkel og lett styrketrening i overkroppen) og har gått opp ca 8 kilo. Jeg har dog en god del kynnere og mensmurringer, som kommer både når jeg er i ro og når jeg trener men gir seg fort. Dette er jo ikke direkte vondt, men litt slitsomt. Jeg har hatt litt lavt blodtrykk og plutselige blodtrykksfall. I tillegg har jeg hatt noe hodepine, men etter at jeg ble delvis sykemeldt har dette blitt nesten helt borte. Burde jeg ha en ikke-løfte-noe holdning så sent i svangerskapet, eller er det ok så lenge det ikke er altfor tungt og jeg ikke merker noe ubehag? Og hvilke eventuelle "faresignaler" skal jeg være på vakt for, hvis jeg løfter/bærer? Riktig teknikk vet jeg selvsagt er viktig, både i hverdag og trening, På forhånd takk for svar

Back
Topp