Løfte tungt...

Miriamsmams

Glad i forumet
Gravide skal ikke løfte tungt. Jeg jobber i eldreomsorgen og tenker masse på hva jeg drar og løfter i, Selv merker jeg når je ghar fatt for hardt i, da spenner hele magen seg en stund etterpå. Hvor går grensen din?

Ikke så mye tyngre enn datteren min og hun veier nesten 16 kg

jordmoren min sier det ikke er noen grense, men man kjenner det på kroppen selv...
jeg også arbeider på sykehjem, men har ferie nå, regner med at jeg må slutte på arbeid om noen uker da jeg allerede kjente at det ble litt tungt til magen før jeg gikk ut i ferie..

Jeg har også mange tanker rundt dette. Jeg jobber i ambulansen og har mange tunge løft. Men har merket at om jeg løfter riktig (ergonomisk) går det bra men om jeg er litt uforsiktig kjenner jeg det godt i magen. Bruker å fortelle den jeg er på vakt med at jeg er gravid og da prøver vi så best vi kan å løfte sammen slik at det blir bedre for meg. Noen ganger lar det seg ikke gjøre men da må jeg bare bite tennene sammen. (hjemme får jeg ikke bære en matvarepose ut fra butikken til bilen engang:P )

Jobber i hjemmesykepleien, på et veldig "snilt" distrikt. Har få tunge brukere, og om det er noen så faller så er det ingen som løfter dem opp alene, da ringer vi etter en kollega.
Har en bruker jeg tror jeg kommer til å få problemer med når magen blir større, han har en spesiell løfter, men ellers tror jeg det skal gå greit i jobb.

Men hjemme løfter jeg ikke så mye, da det skal svært lite til før at jeg kjenner det i magen. Løfter dattra mi, hun veier 20 kg, og da kjenner jeg det godt.

Har vel selv tenkt at så mye mer enn datteren min sine 16 kilo bør jeg ikke løfte, så unngår mest mulig tyngre ting enn det. Men tar bæreposene selv... Heldigvis lite løfting i jobben min, og trenger jeg å ha noe løftet så kommanderer jeg elevene til å gjøre det - om jeg er gravid eller ei... ;)

Løfter med beina, og ikke med ryggen - så godt det lar seg gjøre både i arbeidshverdagen og ellers. Jobber på sykehjem, og synes det går meget bra i forhold til tunge løft enda. Er ganske aktiv hjemme også, byggeprosjekter på gang - og jeg klatrer og løfter nesten som før enda, kjenner ikke noe ekstra ubehag av det med andre ord. Er meget ergonomisk i alt jeg gjør, da jeg har en gammel ryggskade i bakhodet;-)
Får du sterke kynnere av tunge løft, kan det være et tegn på at du har tatt i litt for mye kanskje;-) På sykehjemmet jeg jobber på, er vi alltid 2 om de tyngste pasientene - det har gjort arbeidshverdagen for alle her mye bedre!

Har ei datter på 21 kg,så løfter jo henne på stellebordet og når hun er lei seg,men ellers prøver jeg å unngå det og lar pappa`n ta seg av løfting 

Eg begynne å jobba ijenn etter permisjon den 1 september, men e heldigvis lite løfting der så håpe d ska gå bra.

ellers løfte eg poser, vogn ut å inn av bilen å begge guttane mine, både alaiana å på likt (di e 10 å 11 kg) kjenne ikke noe på d. ikke ennå vertfall!

Har tenkt litt på akkurat dette. Løfter mini på ca 12 kg en del og bærer bæreposer og sånt. Gjorde det til jeg føda sist. Lever mest mulig som normalt og kjenner nesten jeg blir irritert når folk skal bære bæreposene mine fordi jeg er gravid:P Er jo ikke akkurat noe særlig hemma av det så tidlig og bæreposer er jo mye lettere enn mini. Løfter vekter på trening når jeg trener styrke også da, men lettere enn jeg pleide å bruke før.

Tror det bare er lurt å kjenne etter hva kroppen sier. Dere som jobber med eldre og sånt har jo mye tungere løft enn kontorrotter som meg;)

Grensa mi går på hva jeg orker. :p Jeg presser ikke meg selv så langt, jeg løfter det jeg orker:-)

Man skal løfte d man orker, og til kroppen sier ifra :) Vi er jo ikke syke vi som er gravide, så ingen får ta handle poser osv for meg, løfter gutten min på 11 kilo hver dag uten ubehag...

Trenerenminmener at det kun er de 3 første mnd som er ''kritiske''for tunge løft.
Hun mener videre at etter de 3 mnd, så kan man begynne å løfte/trene som normalt igjen.

januarbaby12 skrev:
Trenerenminmener at det kun er de 3 første mnd som er ''kritiske''for tunge løft.
Hun mener videre at etter de 3 mnd, så kan man begynne å løfte/trene som normalt igjen.

En ting er risikoen for abort i forbindelse med tunge løft, så der har hun nok rett. Men man må også tenke på risikoen for bekkenløsning og ryggplager o.l. Du er mer utsatt for det senere i svangerskapet. Kjedelig å bli sykemeldt store deler av svangerskapet bare fordi du trener like hardt som før eller tar spesielt tunge løft.

kresstina skrev:
Jeg har også mange tanker rundt dette. Jeg jobber i ambulansen og har mange tunge løft. Men har merket at om jeg løfter riktig (ergonomisk) går det bra men om jeg er litt uforsiktig kjenner jeg det godt i magen. Bruker å fortelle den jeg er på vakt med at jeg er gravid og da prøver vi så best vi kan å løfte sammen slik at det blir bedre for meg. Noen ganger lar det seg ikke gjøre men da må jeg bare bite tennene sammen. (hjemme får jeg ikke bære en matvarepose ut fra butikken til bilen engang:P )

hei kresstina.
Jeg jobber selv i amb. og ringte jordmor ang. å få vite hva hun mente om jobben min og løfting...der fikk jeg beskjed at jeg IKKE måtte løfte mer enn max 90kg!! og helst ikke ha en stressende hverdag!...eller belaste meg for mye. Er jo vanskelig å vite hva som kan bli for mye, men det kjenner man fort.
I oslo/akershus blir vi tatt ut av jobb etter 16. uke pga løft og anstrengelser...og synes det er rart at ikke dette gjelder for hele norge egentlig. 
Synes ikke du skal "bite tennene sammen" og ikke tenke på deg selv! Dette er den viktigste tiden for deg og barnet ditt...og jobben...det er ingen der som takker deg om det skulle skje deg noe! Håper du tenker på deg selv og den lille i magen :) 
Fra en bekymret 

pga bekkenet prøve æi å løfte minst mulig. Har slutta å løfte Ariel for eks. 

Back
Topp