Løft/snømåking

Malen

Glad i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Julilykke 2023
I hvilken grad tar dere hensyn til graviditeten med tanke på løft og aktiviteter som snømåking?
Bar en sekk med ved på jobb en dag, og da kom en kollega løpende og ville ta over, siden jeg ikke skal løfte så tungt. :wideyed:
Har helt ærlig ikke tenkt at sånne ting er noe problem!:nailbiting: Kjenner det i korsrygg/bekken etter noen dager på jobb (jobber på småbarnsavdeling, så er noen løft og en del ganger opp og ned fra gulvet i løpet av dagen). Men bør det unngås? Kan det føre til bekkenplager og andre vondter senere, eller er det greit så lenge det ikke er vondt der og da?

Det er jo så "in" med gravidtrening og superspreke damer som holder det gående omtrent til fødsel, men for oss "vanlig dødelige" som ikke har et så sterkt utgangspunkt, hvor rolig bør man ta det?

Tror det går litt på hva slags form du er i til vanlig. Mange kvinner må jo løfte tungt osv og det går helt fint med dem. Akkurat hvorfor lurer jeg litt på også. Jeg skjønner greia etter fødsel og kanskje mot slutten av svangerskap men i begynnelsen? Spent på svar

Med mindre du har fått påvist noen spesiell grunn til at du ikke skal løfte tungt, så er det en grei tommelfingerregel at det som føles greit, med stor sannsynlighet er greit. Bekkenløsningen i seg selv blir ikke sterkere av at man løfter tungt. Det er hormoner som avgjør hvor slakke leddbåndene blir. Opplever du derimot smerter mens du f.eks løfter noe eller etterpå, har det blitt litt for tungt. Føles det ok, er det ok:)

Det er ikke farlig å løfte så lenge det føles greit. Alltid viktig å huske å løfte med beina, og ikke ryggen, så går det bra
Har løftet både barn på jobb, og tunge bildekk som gravid. Ikke vært noe problem Men selvfølgelig, er jo greit å ikke løfte mer enn man må.
De fleste små barn i barnehagen klarer å klatre opp på mye selv, men ofte så tar man kjappe løsninger fordi det skal gå fortere. Ta det med ro, og la ungene gjøre mye selv. Det blir bedre for kroppen din ☺️
Legge i vogner har jeg fått hjelp til tidligere da det er mange vogner det egner seg dårlig at de klatrer opp i selv.

I hvilken grad tar dere hensyn til graviditeten med tanke på løft og aktiviteter som snømåking?
Bar en sekk med ved på jobb en dag, og da kom en kollega løpende og ville ta over, siden jeg ikke skal løfte så tungt. :wideyed:
Har helt ærlig ikke tenkt at sånne ting er noe problem!:nailbiting: Kjenner det i korsrygg/bekken etter noen dager på jobb (jobber på småbarnsavdeling, så er noen løft og en del ganger opp og ned fra gulvet i løpet av dagen). Men bør det unngås? Kan det føre til bekkenplager og andre vondter senere, eller er det greit så lenge det ikke er vondt der og da?

Det er jo så "in" med gravidtrening og superspreke damer som holder det gående omtrent til fødsel, men for oss "vanlig dødelige" som ikke har et så sterkt utgangspunkt, hvor rolig bør man ta det?
Sniker
Jeg fikk beskjed av JM om at hun ikke ville at jeg skulle løfte tungt, jeg jobber som logistikkmedarbeider og trenger da tilpassing i hverdagen. Min regel har blitt hvis jeg blir kvalm og kjenner ubehag i magen var det for tungt :rolleyes:

Min lege har også frarådet meg (og sier han fraråder alle gravide) til fysisk belastning i 1. Trimester. Ingen tunge løft eller lignende. Han skrev med en gang en tilretteleggingsskriv til arbeidsgiveren. I følge legen min er 1. Trimester en kritisk periode hvor mye utvikling skjer og det er ekstra viktig å passe på.

Min lege har også frarådet meg (og sier han fraråder alle gravide) til fysisk belastning i 1. Trimester. Ingen tunge løft eller lignende. Han skrev med en gang en tilretteleggingsskriv til arbeidsgiveren. I følge legen min er 1. Trimester en kritisk periode hvor mye utvikling skjer og det er ekstra viktig å passe på.
Det der hørtes veldig merkelig ut! Spiren ligger trygt inne i livmoren, og så tidlig i svangerskapet utsettes den for fint lite påvirkning av at man f.eks løfter noe. Buktrykket øker mye mer når en går på do, hoster, nyser etc. Merkelig av en lege å legge sånne restriksjoner på alle gravide og begrunne det med at det kan påvirke utviklingen?! Aldri hørt en jordmor eller lege si noe sånt før når det er snakk om normale svangerskap hos friske mødre. At bekkenet kan krangle om en løfter tungt er en annen sak..

Det der hørtes veldig merkelig ut! Spiren ligger trygt inne i livmoren, og så tidlig i svangerskapet utsettes den for fint lite påvirkning av at man f.eks løfter noe. Buktrykket øker mye mer når en går på do, hoster, nyser etc. Merkelig av en lege å legge sånne restriksjoner på alle gravide og begrunne det med at det kan påvirke utviklingen?! Aldri hørt en jordmor eller lege si noe sånt før når det er snakk om normale svangerskap hos friske mødre. At bekkenet kan krangle om en løfter tungt er en annen sak..

Det tenker jeg er noe opptil enhver kvinne å vurdere hvilken risiko hun ønsker å ta i samråd med sin lege/jordmor. Vet de fraråder i store deler av utlandet også å løfte tungt tidlig i svangerskapet. I mitt tilfelle har både jordmor og lege frarådet meg. Jeg synes det er fint å være på den sikre siden :)

Det tenker jeg er noe opptil enhver kvinne å vurdere hvilken risiko hun ønsker å ta i samråd med sin lege/jordmor. Vet de fraråder i store deler av utlandet også å løfte tungt tidlig i svangerskapet. I mitt tilfelle har både jordmor og lege frarådet meg. Jeg synes det er fint å være på den sikre siden :)
Ja, helt enig at det er opp til hver enkelt:) Synes bare det er litt merkelig om det gis den type generelle råd når det samtidig gis generelle råd om å trene og holde seg i aktivitet. Nå er det også veldig varierende hva som legges i å "løfte tungt"..

Måtte ta en kjapp liten google på dette og det virker som vi er litt mer utsatt for skader ved feil løfting etc. grunnet hormonforandringer osv.

Så da er det vel slik at man kjenner litt selv hva man tåler og hva man ikke tåler.

Jeg jobber også i barnehage og løfter småbarna titt og ofte De barna som begynner å bli store prøver jeg å la klatre opp selv så mye som mulig. Jeg har ikke tenkt noe særlig på løfting nå i starten, tenker det blir annerledes mot slutten av svangerskapet :)

Måtte ta en kjapp liten google på dette og det virker som vi er litt mer utsatt for skader ved feil løfting etc. grunnet hormonforandringer osv.

Så da er det vel slik at man kjenner litt selv hva man tåler og hva man ikke tåler.
Ja, leddbåndene blir litt løsere under graviditeten, så noen kan tåle mindre enn ellers før en kjenner smerte, men kroppen sier godt ifra om det blir for mye belastning. Kjennes det ok ut, er det som regel ok:)

Jeg kjenner det allerede i rygg og bekken, så jeg er veldig forsiktig med tunge løft. Får fort vondt dersom jeg løfter/bærer tungt. Har slitt med bekkenløsning/låsning i begge svangerskap, og det kom enda tidligere denne gangen. Utfordrende i jobben min, da jeg jobber med barn fra 2-5 år og det er ikke bare å unngå løft, men mange andre situasjoner iløpet av dagen som sliter på rygg/bekken. Så jeg er spent på fortsettelsen:p

Jeg flytta noen 100kg snø i går før jobb, og ser ikke problemet med det. Sliter en del med kvalme, så tok noen pauser... Tenker allikevel at trening er bra for kroppen så lenge det ikke gjør vondt:happy: hadde sterke smerter fra uke 16 med forrige, så nyter tiden hvor kroppen fungerer greit:happy:

Takk for alle svar! Synes dette er vanskelig, spesielt når leger og jordmødre gir ulike anbefalinger.
Har prøvd meg på å måke og koste en del snø i dag, og kjenner mye mer strekkinger/ubehag nederst i magen enn jeg pleier. Også ubehag i hoftene. Ikke sikkert det har noe med måkingen og gjøre, eller at det er noe farlig, men synes likevel det er ekkelt. Både følelsen i seg selv er ekkel, og tanken på at det kan være på grunn av noe jeg har gjort. Kan snakke med legen om det når jeg skal dit midt i februar :)

Takk for alle svar! Synes dette er vanskelig, spesielt når leger og jordmødre gir ulike anbefalinger.
Har prøvd meg på å måke og koste en del snø i dag, og kjenner mye mer strekkinger/ubehag nederst i magen enn jeg pleier. Også ubehag i hoftene. Ikke sikkert det har noe med måkingen og gjøre, eller at det er noe farlig, men synes likevel det er ekkelt. Både følelsen i seg selv er ekkel, og tanken på at det kan være på grunn av noe jeg har gjort. Kan snakke med legen om det når jeg skal dit midt i februar :)
Du vil jo kjenne snømåking som ikke-gravid og, det er gjerne litt uvante muskler i bruk, og man blir jo sliten.

Du vil jo kjenne snømåking som ikke-gravid og, det er gjerne litt uvante muskler i bruk, og man blir jo sliten.

Veldig godt poeng.. Føler jeg blir helt tussete av graviditeten, er så redd at alt skal være tegn på at noe er galt :wacky: Men du har jo helt rett! Jeg blir bekymret når jeg ikke kjenner noe også, så må nok bare prøve å roe meg litt ned med disse bekymrede tankene :)

Jeg får strekk nederst i magen når jeg nyser :facepalm: føler meg eldgammel når det skjer haha

Jeg er kanskje litt for forsiktig, men har alltid hørt at gravide ikke bør løfte tungt, så for meg og de rundt meg er det naturlig å avstå fra tunge løft og tøffe påkjenninger som gravid. Er også nøye med å lytte til kroppen, og presser meg ikke slik som jeg fint kan gjøre som ikke-gravid. For meg er det helt naturlig at det blir slik :-)

Jeg løfter ofte han på 2,5 år hjemme, men ellers prøver jeg å unngå tunge løft. Danmark har vektanbefalinger for gravide. Lurer på om det var 12kg først, så senere i svangerskapet 6kg.

Back
Topp