Lærling og lønn??

Lil_sol

Forumet er livet
Mailykke <3
Utmarsj 2024
Hallo! Er det noen der ute som har litt peiling på det? Har vært lærling i 6 mnd nå og får 49 kr i timen, synes dette virker så lite og kjenner fler i mitt fag (frisør) som har 56 og 63 til og med , første året. Er det ikke minstelønn i norge da ?? gjelder ikke den for lærlinger? Prøver å google men jeg blir bare forvirra og skjønner vel ikke helt ..
Takk på forhånd : ) !

Der hvor jeg jobber går lærlinger opp i lønn hvert halvår. Har ikke alle tallene i hodet, men har en lærling i sitt andre år som tjener 24.000kr i mnd, så jo det høres litt lite ut, men du må bare høre med sjefen din.

Hvis du går ordinært løp(2 år skole, og 2 år lærling) skal du ha 49kr første året og 91kr andre året. Får man mer enn det er det salongen som betaler ekstra:)

Sent from my C5503 using BV Forum mobile app

Takk for svar til dere to der oppe hehe :) Dukker stadig opp fler spm ang lønn for meg og nå gjør det det igjen..
I min arbeidsavtale står det at lønn er 49 per time og 7900 i mnd før skatt. Det står ingenting om noen tariffavtale i arb.avtalen, og da mener og tror jeg at de har jo da oppgitt at jeg har fastlønn på 7900 i mnd ?? Dette er jo da min brutto?? Så dersom jeg har vært borte fra jobb skal det trekkes fra denne summen, ikke sant? Hittil har de ganske enkelt tatt antall timer * timelønn, men når det er oppgitt brutto slik, og ikke står skrevet at jeg har timeslønn eller oppgitt noen form for tariffavtale blir det vel gæli? Eller er jeg helt på villspor?

Spør pga i inntektskjema oppga regnskapsfører at jeg hadde 6500 i mnd, det er jo 1400 kr mindre enn det som står i avtalen vår, og brutto er da brutto??? Eller ??? Jeg skjønner ingenting.. Nå hadde riktignok ikke regnskapsføreren arb.avtalen heller da, noe jeg og syns var fryktelig merkelig, for han skal jo ha opplysninger om slik ? Vurderer å få et møte med advokat - hva tror dere ??
ps: qoute gjerne i svar, da får jeg varsel hehe :D

Sent from my iPad using BV Forum

Oj! Det var ikke mye! Jeg har selv lærlinger og vi betaler de 85kr per time fra 0-6 mnd, og så stiger de 10kr per time hvert halvår. Fikk beskjed fra fylkeskommunen at det var standard lærlingelønn. Ta kontakt med din fylkeskommune og sjekk opp?

Sent from my iPad using BV Forum

Får prøve på det, men har tidligere fått til svar at det kommer an på hva en faglært i den salongen tjener da vi skal ha prosenter av det .. Og det regnes jo da ut ifra hver enkelte salong..
Skal egentlig opp til 91 kr til sommeren men da er det jo permisjon så det gjelder jo ikke da da :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp