lærling og gravid

ma 84

Elsker forumet
Lurer sånn på om jeg får fødselstipend nå som jeg skulle ha vært lærling, ble frarådet å gå lærling pga at lærlingetiden er i moduler. Derfor har jeg tatt meg fri dette året.

Når du ikke er lærling får du ikke fødselsstipend.. Du får bare den engangsstønaden som gravide uten jobb får.. Jeg er nettopp ferdig med lærlingtiden å jeg synes den var helt grei jeg. synd at du ikke gikk den..

tror ikke du får det nei....var selv lærling når jeg ble gravid, men fikk faktisk sparken. fikk bare beskjed om og komme tilbake når jeg var ferdig med permen....
snakk med legen din og få han til og sykmld deg ut svangerskapet, for da opparbeider du deg retten til permisjons penger el hva det heter!!!
er selv sykmldt ut svangerskapet pga bekkenløsning.
men får du f.eks arb.ledhets trygd får du ikke penger under svangerskapet, så snakk med legen din.....

jeg var selv lærlig når jeg ble gravid.. fikk heldigvis gjort meg ferdig med fagprøven i juni. har termin i oktober.
hvis ikke du har jobbet noe i det siste, så har du ikke rett på fødselspenger. Du må ha jobbet 6 av de ti siste måndene mener eg., men hvis du er sykemeldt og får penger, teller det akkurat som lønn.

det er jo mulig å begynne i lære og så får du heller forlenget læretiden, slik at du har jobbet nok før en fagprøve..

Til du som fikk sparken! Å være gravid er jo ikke gyldig oppsigelses grunn uansett om du er lærlig eller fast ansatt i en bedrift!!!

Lykke til alle sammen hvertfall!!!

hei ...vil bare slenge på at s¨å lenge du er lærling og får støtte fra lånekassen, så får du fødselsstipend fra de....!!

Fikk sparken???....d har de absolutt ikke lov til når du ER ansatt som lærling!!!

JEg var lærling da jeg ble gravid, fortsatte å jobbe og fikk alle rettigheter når jeg gikk ut i permisjonen. Jeg er nå arbeidsledig og får dagpenger fra Aetat. Vil få alle retigheter denne gangen også. Så det er jo sprøtt at det er så forkjellig fra plass til plass. Men stå på du har rettigheter selv om du er lærling. Ta kontakt med tygde kontoret, de vet alt.

jeg er lærling og venter barn i februar ,, her pratet med lånekasen og de sa jeg hadde rett på stipen når jeg har fått barnet. men da måtte jeg sende inn fødselsattest, sivilstatus, vem som skulle ha perm. osv...

TIL DEG SOM FIKK FYKEN:
jeg er helt sjokkert for det er ikke lov til å sparke noen kun fordi de er gravide, da må de kunne komme med en annen grunn en d ja ...

Back
Topp