lærling og beordring til overtid, er det lov?

gix

Forelsket i forumet
blir beordret til overtid flere dager og må antagelivis droppe et bryllup denne uka.. jeg er lærling og jobber 100%.. og har et barn jeg må skaffe barnevakt til...

hvorfor beordret til overtid???
ingen andre som har en lavere stillingsprosent som kan ta vakten? 
og nei, det mener jeg ikke er lov... men kan sjekke ut... 

fant dette på fornyings-, administasjons- og kirkedepartementets sine sider: 

§ 13 Overtid

Lærlinger og lærekandidater over 18 år skal normalt ikke kunne pålegges overtidsarbeid. Hvis de unntaksvis blir pålagt overtidsarbeid (utover den alminnelige arbeidstid), skal overtiden beregnes ut fra begynnerlønnen til en hjelpearbeider i Lønnsramme 2.

kilde:
arbeidsvillkår for lærlinger og lærekandidater

Siden du har barn kan vel denne brukes?

Man har rett til å bli fritatt for overtidsarbeid dersom man kan påvise helsemessige eller vektige sosiale grunner for det. Helsemessig fritak må normalt kunne dokumenteres med legeattest. Vektige sosiale grunner vil f. eks. være behov for pass av mindre barn, henting av barn i barnehage og lignende. Men arbeidsgiver skal uansett frita arbeidstaker som ber om det for overtidsarbeid, dersom arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Ja, mener de kan det, men da skal du ha vanlig ansatts lønn/overtidsbetaling hvis du blir beordra overtid. =)

Trodde ikke en kunne beordres dersom en har barn som skal hentes i barnehage. 

vet ikke om du kan bli beordret overtid, men jeg veit at om du jobber overtid, skal du ha betalt fra de du jobber hos det samme som de andre.

Back
Topp