Læring av tall og bokstaver

arnulf

Første møte med forumet
Vi har en datter på 5 år som vi prøver å lære tall og bokstaver. Men det går utrolig tregt. Selv om vi har øvd en del så husker hun bare 3 bokstaver og kanskje 2 tall.

Vi har prøvd med Gullstjernebok og Tallsett fra  "Laget for sansene", men kommer liten eller ingen vei. Hun virker medium interessert og tar til dels initiativet selv, men det ser rett og slett ikke ut til å feste seg. Etter å ha vist henne tallet 5, deretter 4 og så 5 igjen 20 ganger så er fremdeles 5 like fjernt. Hun sier like gjerne B eller 7. Vi er alltid påpasselige med å gi oss hvis hun virker lei.

Hun virker ikke spesielt konsentrert, men selv med et minimum av konsentrasjon burde vel noe feste seg? :-)

Det som hun er utrolig flink til er å lære sangtekster og regler og er veldig flink fysisk i forhold til jevnaldrende..

Jeg sammenligner med broren som er 1 år eldre og det er gigantisk forskjell. Han lærer ikke regler og sangtekster langt fra like fort, men er en reser når det gjelder tall og bokstaver.

Jeg er klar over at hun bare er 5 år men begynner å lure på om hun kan ha noen for for dysleksi, men da burde vel all eller de fleste former for mønstergjennkjenning være problematisk. Figurer og karakterer i tegneserier og eventyr har hun ikke noen problemer å kjenne igjen.

Noen som har noen tips til gode måter å lære på eller om hvordan man kan få testet evt dysleksi? Hvis det skulle være dysleksi vil vi gjerne finne det ut så fort som mulig for å gjøre ting lettere for henne.

Tror dere kan slappe av til langt inn i andre klasse. Noen barn er interesserte, andre ikke. Ser bare på mine. Hun eldste var medium interessert, men hadde ca 5 minutter attentionspan, og så stakk hun av. Kunne sin bokstav da hun begynte på skolen. Det ble med den, liksom, men lærte fort å lese på skolen. Nr to leste da han var nesten seks (født i januar), halvåret før han begynte på skolen, fordi han ville lese en bok som han likte så godt, selv. Lillemor på snart fire leser en del, men har, som nr en, ikke så langt attentionspan, og vil ha mer action, og mister interessen, men hun har skjønt at man kan dra sammen bokstaver til ord, og at flere ord kan begynne med samme bokstav. Før var bokstaven K hennes bokstav, og bare det, og ikke noe annet kunne begynne på K...

Hvorfor gidde stresse med dette nå!!??
De lærer det sakte men sikkert når de begynner på skolen og der er de flinke til å fange opp hvis de ser noe kanskje kan være galt!!
Har aldri prøvd å lære ongan her sånt så "bestemt," kun svart hvis de har spurt! Ingen vits å handle inn bøker osv med hensikt å lære de dette! Ongan er ikke dumme, så de slkønner fort at dette er noe dere vil hun skal kunne, ikke noe ho har bestemt sjøl!!

Vi kjøpte en bok med alle bokstavene i, en og en, hvor tre og tre bokstaver står på ett oppslag i boken. I høyre kant står bokstavene nedover, og resten av sidene er det bilder av noe på A B C osv. Det følger også med kort til hver bokstav sammen med boken. Disse elsker datteren min på snart fire. Det finnes også samme bok med tall.

ORIGINAL: arnulf

Vi har en datter på 5 år som vi prøver å lære tall og bokstaver. Men det går utrolig tregt. Selv om vi har øvd en del så husker hun bare 3 bokstaver og kanskje 2 tall.

Vi har prøvd med Gullstjernebok og Tallsett fra  "Laget for sansene", men kommer liten eller ingen vei. Hun virker medium interessert og tar til dels initiativet selv, men det ser rett og slett ikke ut til å feste seg. Etter å ha vist henne tallet 5, deretter 4 og så 5 igjen 20 ganger så er fremdeles 5 like fjernt. Hun sier like gjerne B eller 7. Vi er alltid påpasselige med å gi oss hvis hun virker lei.

Hun virker ikke spesielt konsentrert, men selv med et minimum av konsentrasjon burde vel noe feste seg? :-)

Det som hun er utrolig flink til er å lære sangtekster og regler og er veldig flink fysisk i forhold til jevnaldrende..

Jeg sammenligner med broren som er 1 år eldre og det er gigantisk forskjell. Han lærer ikke regler og sangtekster langt fra like fort, men er en reser når det gjelder tall og bokstaver.

Jeg er klar over at hun bare er 5 år men begynner å lure på om hun kan ha noen for for dysleksi, men da burde vel all eller de fleste former for mønstergjennkjenning være problematisk. Figurer og karakterer i tegneserier og eventyr har hun ikke noen problemer å kjenne igjen.

Noen som har noen tips til gode måter å lære på eller om hvordan man kan få testet evt dysleksi? Hvis det skulle være dysleksi vil vi gjerne finne det ut så fort som mulig for å gjøre ting lettere for henne.

dette er veldig forskjellig fra barn til barn. HAr dere vært til undersøkelse av dette. Min kar på snart 13 mnd kan alt telle til 3. Men til gjengjeld kan han ikke gå.
Så barn er ulik, og utvikler seg forskjellig. Kanskje det er noe som vil komme etterhvert som hun begynner på skolen. ? Ville ikke stressa så fryktelig med det, det oppskakker både dere å barnet. Ser dere og skolen at hun har vanskelig med det da også, ville en ppt vurdering kanskje vært aktuelt!?

jobb med tall og bokstaver når hun vil - har hun ikke lyst, konsentrerer hun seg ikke og da fester det seg ikke. Selv med et minimum av konsentrasjon??? Neida. trenger ikke feste seg en ting. Og det har ingen ting å si om hvorvidt hun har noen form for lærevansker eller ikke. Man kan lære en 2 åring å lese om 2 åringen vil selv. Man kan ikke lære en 7 åring som ikke vil å lese.

Om hun ikke virker spesiellt konsentrert eller interessert kan det jo bare hende at hun ikke er klar for denen typen læring ennå. Læring skjer best gjennom lek , som skrevet over her, så hvorfor ikke kjøpe tall- og bokstavmagneter som hun kan leke med.

Ellers tror jeg ikke jeg ville ha bekymret meg så mye for det. Lesing og regning lærer man tidsnok uansett. Jeg har hvertfall aldri satt meg ned med sønnen min og "pugget". Det ville nok ha vært litt rart for meg, men om dette er enmåte dere liker å være sammen på så ser jeg jo heller ikke noe galt med det.

Hva det gjelder å sette diagnose dysleksi så vil jeg nok si at det er altfor tidlig.

Håper dere finner en flott måte å lære på. Syntes det er flott at foreldre selv ønsker å lære sine barn i stedet for å overlate alt til skolesystemet.

Lærerne på 1.trinne her,sa at når der FERDI Med 1.trinn-skal di kunne telle til 20 forlengs og baklengs ,og skrive tallene til 10..
Så...om ikke hun får til å huske 4,5 og 4 igjen..så..ville ikke æ ha bekymra mæ..

[:)][:)][:)]

Hvorfor vil dere at hun skal kunne d nå allerede?

Har lært 1.klassinger å lese.
Det som var veldig vellykka var å sette meg ned å tegne sammen med dem.
Tok et hvitt ark og tegnet mange ting som begynte på den bokstaven vi skulle lære.
O, s, l og e er de som er vanligst å begynne med.

Tegna for bokstaven s for eksempel:
skog, sykkel, stol, sol, sko.

Spør de om de kan se hva jeg har tegna og de er ofte veldig ivrige.
Spør om de kan finne flere tign jeg kan tegne som starter på samme lyd.
Bruker ofte lyd når vi introduserer bokstaver. Hvilken lyd den bokstaven har.

Har ikke så mange gode råd, dessverre.

Har selv et barn på 3 år, som elsker tall og bokstaver.
Kan tallene til ti, og kan ti bokstaver. Både skrive og lese de.
Men så vet jeg flere eldre barn som ikke interesserer seg. Og det er jo også helt normalt!

Tror ikke det hjelper å presse fram noe, det har iallfall ikke vi gjort.
Husk at barn er så forskjellige, og har forskjellige talenter!

Og som du skriver er datteren din flink til å huske rim og regler! Hun kan ikke være like flink til alt. [;)]
Synes ikke du skal ta det så tungt, for alt du vet kan du sitte med et mattegeni om noen år! [;)]

Man sier jo gjerne at noen er flinke med skolefag, andre mer kreative.
Ville ventet med bekymringer til utover skolealder. Da vet sikkert lærere hva som bør kunnes, og evt gjøres.

Kos deg med rim og regler så lenge! [;)]

Hei og takk for mange svar!

Min erfaring er at barn lærer gjennom lek og pugging. Sønnen vår elsker å "pugge" tall og bokstaver. Datteren (som ikke ikke lærer tall og bokstaver) elsker å pugge sangtekster. Poenget er bare at pugging ikke trenger være negativt, men kan lett være lystbetont. Og slik tror jeg definititvt at hun oppfatter bokstav og tall lekene våre siden hun stadig tar initiativ til det. Bokstav og tallmagneter har vi hatt på kjøleskapet lenge. Hun ser på broren sin som kan det godt og irriterer seg tydeligvis litt over at hun ikke kan det.

"Hvorfor vil dere at hun skal lære dette allerede nå" spør en del her på forumet, og generelt ser jeg at det er en del skrivefeil i de innleggene ;-)  Hvis lese og skrivevansker ikke blir oppdaget tidlig blir det bare vanskeligere å vanskeligere å gjøre noe med. Jeg tror det er mange i våre generasjon (20, 30 og 40 åringer) som fikk hjelp alt for sent med slike problemer og hadde da allerede utviklet uvilje mot matematikk og/eller lesing som i noen tilfeller kunne være ungått. Men jeg tror definitivt ikke vi har noen bråhast enda og stresser ikke :-)

Det er også viktig å huske at det som oftest er datteren vår som tar initiativ til leken/puggingen/læringen av tallene. Sånn sett fyller vi egentlig bare hennes eget ønske. Jeg tar definitivt oftere initiativ til fotball, tull og tøys og annen leking enn tall og bokstavleker slik at  det er på ingen måte noe stressmoment for noen av oss. Og det skal det heller ikke bli, derfor vil vi gjerne finne ut av dette. Hvis det er mulig.

Hei og takk for mange svar!

Min erfaring er at barn lærer gjennom lek og pugging. Sønnen vår elsker å "pugge" tall og bokstaver. Datteren (som ikke ikke lærer tall og bokstaver) elsker å pugge sangtekster. Poenget er bare at pugging ikke trenger være negativt, men kan lett være lystbetont. Og slik tror jeg definititvt at hun oppfatter bokstav og tall lekene våre siden hun stadig tar initiativ til det. Bokstav og tallmagneter har vi hatt på kjøleskapet lenge. Hun ser på broren sin som kan det godt og irriterer seg tydeligvis litt over at hun ikke kan det.

"Hvorfor vil dere at hun skal lære dette allerede nå" spør en del her på forumet, og generelt ser jeg at det er en del skrivefeil i de innleggene ;-)  Hvis lese og skrivevansker ikke blir oppdaget tidlig blir det bare vanskeligere å vanskeligere å gjøre noe med. Jeg tror det er mange i våre generasjon (20, 30 og 40 åringer) som fikk hjelp alt for sent med slike problemer og hadde da allerede utviklet uvilje mot matematikk og/eller lesing som i noen tilfeller kunne være ungått. Men jeg tror definitivt ikke vi har noen bråhast enda og stresser ikke :-)

Det er også viktig å huske at det som oftest er datteren vår som tar initiativ til leken/puggingen/læringen av tallene. Sånn sett fyller vi egentlig bare hennes eget ønske. Jeg tar definitivt oftere initiativ til fotball, tull og tøys og annen leking enn tall og bokstavleker slik at  det er på ingen måte noe stressmoment for noen av oss. Og det skal det heller ikke bli, derfor vil vi gjerne finne ut av dette. Hvis det er mulig.
[:-]

haha

Vel, syns egentlig det blir for drøyt å skulle bekymre seg for dette i en slik alder på denne måte, men til din trøst så er det veldig positivt om hun er flink med regler og sangtekster med tanke på dysleksi, og lese- og skrivevansker generelt! Tegn på at barn kan få lese- og skrivevansker på skolen kan f.eks. være at de har vansker med rim, regler og sangtekster. Bokstav- og tallinteresse vil variere veldig fra barn til barn hvorvidt de fatter interesse for dette som 5 åringer. Enkelte elsker det og kan alt før de begynner på skolen, andre interesserer seg lik null. Selv om din datter ikke viser store interessen for å lære seg dette nå, så kan jo likevel interessen for å "leke" sammen med dere når det gjelder dette være stor. En faktor som kan være med på å skape denne interessen hos henne kan jo være responsen dere gir..., at dere viser interesse for å engasjere dere i henne når det gjelder tall- og bokstavlæring.
Ønsker du å styrke henne med tanke på en bekymring vedrørende potensielle lese- og skrivevansker, så anbefaler jeg å vektlegge styrken hennes når det kommer til regler, rim og sang![:)]

ORIGINAL: Skreppa med leppa

Dette er det dummeste jeg har lest på lenge!!

Svaret mitt som er det dummeste??[8|]

ORIGINAL: Maiblomst33

Dette er det dummeste jeg har lest på lenge!!

Svaret mitt som er det dummeste??[8|]

Nei, på ingen måte!![;)]

Ok[:D]

Først må jeg bare si at ungen høres helt normal ut. Dere foreldre derimot...

For det andre så må jeg bare informere om at du får ikke en psykolog på PPT til å utrede en 5 åring for lese og skrivevansker. Det handler om modning, motivasjon og interesse. Vedvarer problemene ut i 2. trinn vil nok skolen ta kontakt med de rette innstanser.

Hvorfor ikke bare kose seg med barnet og la henne få utvikle seg i sitt tempo? Noe av det værste man kan utsette et menneske for er sammenligning med andre. Ingen av oss liker det. Så la henne være annerledes enn broren! HUn har garantert sine kvaliteter!

fisher price sin learning pc[;)] guttungen vår som blir 3 kan hele alfabetet pluss telle til 10[:)] 

ORIGINAL: ~Xc1t3~

fisher price sin learning pc[;)] guttungen vår som blir 3 kan hele alfabetet pluss telle til 10[:)] 

Kan han anvende det i praksis da? er vel det som er viktig, ikke kunne remse opp. Om du setter 6 glass på bordet. Kan han da uten videre si 6? Hvis du sier ordet tog. Kan han da si at ordet har forlyden T? Før de mestrer dette er det kun teknisk innlæring på linje med å lære seg en regle og har ingen betydning for forståelsen. Jeg kan også lese en tekst på fransk, men jeg skjønner inne hva som står der. Skjønner du sammenhengen?

Back
Topp