Lærerlønn??

Nurkis

Gift med forumet
er det noen lærere her?

Jeg lurer på hva en adjunkt tjener i året som nyutdannet?

hmm... det hadde jeg ikke trodd.... men takk for svar [:)]

ORIGINAL: ~Lykketrollmor~

Ca 33 000,- i mnd (396 000,-)

som nyutdannet???? Det er det jeg har, og jeg har opprykk og har jobbet i 13 år... (har 399000)

ORIGINAL: ~Lykketrollmor~

Ca 33 000,- i mnd (396 000,-)

396 000 i året som nyutdannet??? Hvor da?

349 000 er startlønn som adjunkt i følge minstelønnstabellen til Utdanningsforbundet.

http://www.utdanningsforbundet.no/no/Lonn-og-arbeidsvilkar/Kommuner-og-fylkeskommuner-KS/Minstelonnstabeller/Minstelonnstabell-per-152009/

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/adjunkt

"Ifølge Statistisk sentralbyrå er gjennomsnittlig månedslønn for adjunkter cirka 33 000 kroner. For adjunkt med opprykk ligger lønna på cirka 34 400 kroner. Dette gir en gjennomsnittlig årslønn på rundt 396 000 – 413 000 kroner. Vær oppmerksom dette tallet gjelder alle adjunkter uavhengig av utdanningsnivå og ansiennitet, slik at lønnsnivået kan variere noe. Startlønnen vil gjerne være lavere" (Kilde: Statistisk sentralbyrå 2008).

Men det vil vel variere fra kommune til kommune uansett...

ORIGINAL: Nurkis

"Ifølge Statistisk sentralbyrå er gjennomsnittlig månedslønn for adjunkter cirka 33 000 kroner. For adjunkt med opprykk ligger lønna på cirka 34 400 kroner. Dette gir en gjennomsnittlig årslønn på rundt 396 000 – 413 000 kroner. Vær oppmerksom dette tallet gjelder alle adjunkter uavhengig av utdanningsnivå og ansiennitet, slik at lønnsnivået kan variere noe. Startlønnen vil gjerne være lavere" (Kilde: Statistisk sentralbyrå 2008).

Jeg tror du bør stole mest på lønnstabellen til Utdanningsforbundet som jeg la inn link til lengre oppe. Det er gjeldene avtale mellom UNIO og KS.

Håpet er jo at det IKKE skal variere fra kommune til kommune og skole til skole. Det er det vi streiker for nå. Vi vil få fastsatt lønn i sentrale forhandlinger, ikke lokale. Folk tror vi streiker for høyere lønn fordi Utdanningsforbundet er en elendig organisasjon som ikke makter å få frem hverken hva jobben går ut på, at lærerne har lang arbeidsuke, mindre ferie enn gjennomsnittsnordmannen - og altså ikke hva vi streiker for en gang.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Jeg tror du bør stole mest på lønnstabellen til Utdanningsforbundet som jeg la inn link til lengre oppe. Det er gjeldene avtale mellom UNIO og KS.

Håpet er jo at det IKKE skal variere fra kommune til kommune og skole til skole. Det er det vi streiker for nå. Vi vil få fastsatt lønn i sentrale forhandlinger, ikke lokale. Folk tror vi streiker for høyere lønn fordi Utdanningsforbundet er en elendig organisasjon som ikke makter å få frem hverken hva jobben går ut på, at lærerne har lang arbeidsuke, mindre ferie enn gjennomsnittsnordmannen - og altså ikke hva vi streiker for en gang.

Eeh... tror du virkelig på det du skriver der?[8|]

skal gå inn og lese litt mer. Takk for svar! [:)]

ORIGINAL: *bølla*

Eeh... tror du virkelig på det du skriver der?[8|]

Nei, jeg vet det. Vi har 41,5 timers arbeidsuke og fire ukers ferie. Du kan lese arbeidstidsavtalen vår hvis du vil. Og nettopp sånne ting burde alle visst at var sant. Men, forbundet vårt klarer ikke å formulere det.

hvor mange ferieuker har en lærer da? og hvor lange arb dager? bare lurer jeg altså, ikke uten etter noe krangel om de burde ha mer eller mindre. [:D]

ORIGINAL: dommett

hvor mange ferieuker har en lærer da? og hvor lange arb dager? bare lurer jeg altså, ikke uten etter noe krangel om de burde ha mer eller mindre. [:D]

Fire ferieuker og 41,5 timers arbeidsuke.

ok. hva skjer de ukene skolen er stengt da?

Vil også gjerne si at "gjennomsnittslønn" ikke har noe sammenheng med lønn som nyutdannet å gjøre... når man regner gjennomsnitt på noe tas jo "yngste og eldste" med.. altså en adjunkt med full opptjening og så en med nybegynnerlønn.... ca i midten der finner du gjennomsnittet..

Har ansiennitet siden 98 og er ikke opp i 390tusen, nei!!

5uker ferie, der fire er i juli. Avspasering en uke i juni og en uke i august + 4 dager av vinterferien etc.. (vi har tvungen avspasering når elevene har ferier)

Utover det vil jeg si at det er tabellen på utdanningsforbundets side som stemmer, ja! Et avisinnlegg eller annet kan man ikke se på!

Velg gjerne yrket, men da fordi du vil være lærer, ikke pga ønsket om veldig høy lønn.....

ORIGINAL: Luthien05
Velg gjerne yrket, men da fordi du vil være lærer, ikke pga ønsket om veldig høy lønn.....

Nei, da hadde jeg heller ikke jobbet i bhg... man blir ikke rik av det, men veldig lykkelig [;)][:)]

ok. hva skjer de ukene skolen er stengt da?

Da har vi tvungen avspasering for all overtiden resten av året. Denne avtalen kalles skolepakke 2 og vi godtok å frasi oss den femte ferieuken mot høyere lønn. Denne lønnsøkningen er for lengst oppspist.

ORIGINAL: Luthien05

Nei, da hadde jeg heller ikke jobbet i bhg... man blir ikke rik av det, men veldig lykkelig [;)][:)]

sant sant [:D]

ok. jeg har jo da 5 uker ferie men får en ekstra uke (altså 6uker tilsammen) for å avspassere all min overtid. jeg er butikksjef og det blir masse overtid men jeg får ikke lønn for dette og gjerne kan det på et år utgjøre mer enn 1 uke liksom så det må være digg å få avspassere de timene man har jobbet ekstra [:D]
ORIGINAL: Chantonet

kjem an på skule til skule, men tidene ser du over her ein stad. nokre kreav at du skal vere der 8-halv 9 til halv 4-4. + utviklingssamtale og foreldremøter og sjølvsagt + planleggjing (dersom du ikkje får tid til det ila dagen) og + papirarbeid og retting og slikt. Det blir sjølvsagt ein del helgearbeid og seine kveldar enkelte dagar....

ein lærar har 4 fereieveker i sommarferien, resten av det som andre kallar fri kallar vi for avspasering...

ok. jeg har jo da 5 uker ferie men får en ekstra uke (altså 6uker tilsammen) for å avspassere all min overtid. jeg er butikksjef og det blir masse overtid men jeg får ikke lønn for dette og gjerne kan det på et år utgjøre mer enn 1 uke liksom så det må være digg å få avspassere de timene man har jobbet ekstra [:D]
ORIGINAL: Chantonet

kjem an på skule til skule, men tidene ser du over her ein stad. nokre kreav at du skal vere der 8-halv 9 til halv 4-4. + utviklingssamtale og foreldremøter og sjølvsagt + planleggjing (dersom du ikkje får tid til det ila dagen) og + papirarbeid og retting og slikt. Det blir sjølvsagt ein del helgearbeid og seine kveldar enkelte dagar....

ein lærar har 4 fereieveker i sommarferien, resten av det som andre kallar fri kallar vi for avspasering...

Det er digg - og helt nødvendig for å holde ut i yrket[;)] Jeg sier over hodet ikke at vi har det fælt! Jeg har det helt topp som lærer jeg. Men, jeg er lei av misforståelsen om at lærere knapt jobber og har ferie halve året.

Ut fra det du sier, jobber en lærer 1660 timer i året, mens andre arbeidstakere jobber 1762.5 timer i året... hmm

Back
Topp