Læreren

MalinDalin

Forumet er livet
Nå har nathaniels lærer vært hos oss 3 ganger. Helt grei fyr, men jeg merker jeg "steiler" litt på det han har å si. For det første vil jeg gjerne ha nadde i en bhg med "normale" barn. Han mener vi må sende han i hans barnehage der nathaniel vil gå i "klasse" med døve, barn med downs osv. Jeg mener han vil få mer ut av en vanlig bhg hverdag. Nr 2: han mener jeg burde slutte å prate norsk til nathaniel. At vi må ta et språk pm gangen. Dette er jeg også uenig i. Nathaniel har jo hatt hørselsrest og kan en del ord på begge språk pluss har nå tilnærmet normal hørsel. Han burde, syns jeg, få mulighet til begge språk og det er helt unaturlig for meg å kommunisere med han på tyrkisk. Også vil han at vi skal lære han "babyspråk" han skal lissom peke på dyr å si vovvov, mømø, bæbæ osv. Mens jeg syns at han er faktisk ikke mer en 20 mndr og kan lære at KUA sier MØØØØ! En annen ting som jeg nesten klikket i vinkel over var at han på sitt 2. Besøk presterte å si at vi ikke burde ha høye forhåpninger for fremtiden, universitet feks var nok utelukket, men nathaniel kunne jo kanskje bli en "handyman" eller søppelmann (?!?!) altså, har jeg urealistiske forventniger her eller burde denne mannen ta seg en bolle?? Hva syns dere?

Altså, jeg syns kanskje han tok hardt i da han mente at gutten burde gå i barnehage med handicappede barn av ulik "art"... Og også det med universitet.. herregud, man kan da gå på UNI selv om man hører litt dårlig...

Hadde aaaaaaaldri slutta å snakke norsk til sønnen min jeg heller :)  Er det i tyrkia dere bor , kan det være at de har en annen oppfatning av hva som er viktig og ikke, bra og dårlig, enn det vi inorge har? 

Han burde ta seg en antikulturell, antinasjonalistisk antityrkiaglorifiserende DIGER bolle!

Vil lese svar

Mannen kan ta seg en bolle.

Jeg har fått med meg at nadde sliter med hørselen, men er det noe mer som ligger bak? Siden han mener at det ikke skal ha for høye forhåpninger om fremtiden?

Jeg er ikke god nok på barn med hørselshemming til at jeg kan si noe ang språkinnlæring. Men kan du ikke sende en mail til HLF å høre hvordan de ser på det? Regner med at noen i forbundet der har fått med seg hva forskningen sier.

Ja, for folk med nedsatt hørsel er dumme? Herregud, er det mulig. Den læreren kan ikke være særlig smart.
emoticon 

Jeg tror dere må komme til Norge. Hvis dette er den gjeldende holdning til barn med litt andre behov enn gjennomsnittet, så kom dere hit. Nei, nei, nei. Dette blir helt feil. Ikke gi deg. Er det noe håp om snarlig Norgesopphold for dere? Noe vi kan hjelpe med?

Den gubben der kan ta seg en hel pose med boller!

Anbefaler deg å lese litt om det på Hørselshemmedes Landsforening sin hjemmeside her i Norge og så gjøre deg opp din egen mening. Det er en egen underside for foreldre med barn som har hørselshemminger, der står det nok mye bra.
Ifht å snakke ett språk av gangen så er jeg litt usikker, men dersom du skal "tvinge deg" til å snakke et annet språk som ikke føles naturlig for deg, så tenker jeg at det blir en fare for at du snakker mindre direkte med barnet, og det kan jo umulig være bra.
Anbefaler heller tegn-til-tale, og at flest mulig av de som er i nærkontakt med barne lærer seg det. Så kan dere når han blir større vurdere ren tegnspråkopplæring, når han er stor nok til å ha en egen mening om han vil lære seg tegnspråk flytende i tillegg til norsk og da tyrkisk.

Det hjelper ikke at vi foreslår boller for læreren. Slik jeg har forstått det så kan dette desverre være det gjeldende menneskesyn i barnehager og skoler i Tyrkia. Jeg har såklart ikke så stor kunnskap om det som MalinDalin, som bor der. Min kunnskap begrenser seg til Comeniusprosjekter, der vi samarbeider med skoler i blant annet Tyrkia. Du må kjempe i mot dette MalinDalin, slik var det i Norge også på femti-sekstitallet. Segregeringspolitikk. 

IsThaBeth skrev:
Jeg tror dere må komme til Norge. Hvis dette er den gjeldende holdning til barn med litt andre behov enn gjennomsnittet, så kom dere hit. Nei, nei, nei. Dette blir helt feil. Ikke gi deg. Er det noe håp om snarlig Norgesopphold for dere? Noe vi kan hjelpe med?

Veldig, veldig enig.

Jeg kjører mitt eget løp så å si iht til nadde. Snakker til han som før, bare mer tyydeeliig osv. Men det er fryktelig surt å skulle bla opp 1500 kr i mnd til en lærer som kanskje sitter med den vrangforestillingen at min sønn er litt dum siden han har høreapparat... Ville bare høre andres meninger om han :) vi kan ikke flytte til norge før etter sommeren fordi vi må spare opp nå. Naddes apparater var mildt sagt DYRE så økonomien tilsier at vi må bli her litt til. Regner med å begynne flytteprosessen i okt/nov når sesongen er ferdig. Eneste positive med dette er jo at nathaniel kommer øverst i bunken når det gjelder bhg da fordi han har et "handicap" må si jeg gleder meg til å ha dette som et ferieland igjen og komme til Norge!

i Norge er høreapparat dekket av folketrygden slik at man kun betaler en liten egenandel... Det hjelper kanskje lite akkurat nå men er greit å vite:)

Det er forresten en barnehage her i Oslo som er spesielt tilrettelagt for hørselshemmede barn, Voldsløkka barnehage.

Ifht han læreren så ville jeg vurdert sterkt om han i det hele tatt fører til noe positivt, og hvis ikke, kanskje vurdert å bare ikke bruke ham hvis det er en mulighet. og heller spare de pengene til noe som er positivt for barnet...

Ja, vet det er dekket av folketrygden, men etter vi fikk resultatet av testen ville jeg han skulle få hjelp med en gang. Etter tlf samtale med riksen fikk jeg vite at vi måtte beregne et ventetid på 2 mndr for å ta testen der og ny 2-3 uker før vi fikk apparat. Da hadde han gått glipp av 3 mndr med lyd så da var det bare å hoste opp:) vi er medlem i HLF forresten ;)

kulturforskjeller er det første jeg tenker. deretter tenker jeg manglende kunnskaper innen barn og utvikling.

altså nyere forskrning viser at tospråklige barn har best av å lære morsmålet sitt først. det blir feil å lære et språk av noen som ikke har dette som morsmål, og jeg regner med at du har snakket norsk til nadde fram til nå uansett. Det er viktig at han får et godt utviklet morsmål før han lærer seg språk nr 2, det er lettere å "oversette" et språk til et annet språk, enn å lære et språk fra bunnen av. Altså det er lettere for han å lære de tyrkiske ordene han allerede kan på norsk, enn å lære tyrkiske ord han ikke har noen norske ord på.

At tospråklige barn har senere språkutvikling enn andre er en myte. Det er vanlig, men er ikke en hovedregel! Hjernen er som en muskel - jo mer du bruker den/trener den, jo større blir den. forskning viser at tosrpåklige barn har høyere IQ som voksne fordi de hjernen har fått mer utfordringer fra tidlig alder. Så at man skal utelukke høy utdannelse er BULL SHIT! Det er nok her kulturforskjellen kommer litt inn også, i norge kan man bli hva man vil bare man jobber hardt nok. I andre land er det litt mer "skomaker bli ved din lest"-greie. At barn allerede har personlighet, egenskaper,talent og potensiale fra de er bittesmå er greit - men å være så bastant allerede er vel drøyt!

Før gikk barn med spesielle behov i egne skoler. Nå viser det seg at det har mer for seg å gå i felles barnehager og skoler, med ekstra hjelp. Deler av det har med inkludering å gjøre. Dersom det er snakk om veldig store handicap (psykisk utviklingshemmede) ser jeg fordelen med å gå i egen barnehage skole. Men alle andre som ikke har fordelen av å være sammen med likesinnede fordi de ikke får like godt innpass sammen med andre uansett, synes jeg har best utbytte av å gå i vanlig bhg/skole. Dersom han bare har litt nedsatt hørsel bør han gå i vanlig bhg/skole.....hvis han kan få ekstra oppfølging og tilrettelegging her da?

Ang babyspråk så er det også "gammeldags". Hvorfor skal de først lære seg ett ord (babyspråk) for så å lære seg et annet (det ordentlige ordet) for det etterpå? tungvindt og dobbelt opp. Man skal barnetilpasse språket til de minste barna/flerspråklige barna, f.eks. enkeltord som substantiver eller verb for å øke ordforådet deres. Men man skal passe på å ikke forenkle for mye - da hindrer man språkutviklingen.

Ang språkopplæring til en med svak hørselshemning ville jeg tatt kontakt med døveforbundet i norge og hørt. føler jeg ikke har kompetansen på det, altså om det er noe spesielt du bør gjøre når du kommuniserer med han (volum, uttale osv). Kommer ann på hvor hørselshemmet han er, om det er positivt med tegn til tale kanskje?

Syntes han hørtes ut som veldig gammeldags stakkars..
Og føler vel ikke at det er noe som helst sannhet i de utsagnene hans jeg!
Det er forresten døvetolker på Universiteter i Norge, det kan du jo si til han nesten gang, så samme hvor dårlig han hører så skal han nok få utdannet seg til det han ønsker ja!!
Syntes det er så imponerende at folk tror at mennesker med hørselsproblemer/talefeil osv er dummere enn andre... Ta er det kanskje heller DE som har trukket det korteste strået for å si det sånn, for det er jammen meg ganske dårlig holdninger!

Back
Topp