Lærere

*Alias*

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Marsboerne 20 18
Dette er litt OT, men er det noen lærere her? Er det er yrke å anbefale?

Jeg er lærer, og jeg er kjempe glad i jobben min. [emoji4] MEN, mtp så lang utdannelse man tar så står ikke lønnen i stil. Nå er det krav om master i tillegg for å bli lærer.. Ta heller en ingeniør utdannelse som er mye kortere, og sannsynligvis kan betale ut mye mer.. altså jeg er kjempe glad i jobben min, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde valgt det samme igjen i dag pga lønn, lengde på utdannelse, og slik som politikerene holder på med skolesystemet er heller ikke hyggelig..

Jeg er lærer, og jeg er kjempe glad i jobben min. [emoji4] MEN, mtp så lang utdannelse man tar så står ikke lønnen i stil. Nå er det krav om master i tillegg for å bli lærer.. Ta heller en ingeniør utdannelse som er mye kortere, og sannsynligvis kan betale ut mye mer.. altså jeg er kjempe glad i jobben min, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde valgt det samme igjen i dag pga lønn, lengde på utdannelse, og slik som politikerene holder på med skolesystemet er heller ikke hyggelig..

Det er nettopp det med at det er blitt master som er kjipt.. jeg har en bachelor fra før av innen noe annet og det føles mye med 5 år.. og 4 barn og huslån og alt det som følger..

Veldig usikker på hva jeg vil gjøre videre

Jeg er lærer, og jeg er kjempe glad i jobben min.
emoji4.png
MEN, mtp så lang utdannelse man tar så står ikke lønnen i stil. Nå er det krav om master i tillegg for å bli lærer.. Ta heller en ingeniør utdannelse som er mye kortere, og sannsynligvis kan betale ut mye mer.. altså jeg er kjempe glad i jobben min, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde valgt det samme igjen i dag pga lønn, lengde på utdannelse, og slik som politikerene holder på med skolesystemet er heller ikke hyggelig..
Dette er litt OT, men er det noen lærere her? Er det er yrke å anbefale?

Jeg er også lærer, og dette innlegget beskriver godt det samme som jeg føler på; givende jobb, jeg trives i yrket, men det står ikke i forhold til lengde på utdanning, lønn og det ansvaret vi har. Det legges stadig mer og mer ansvar og arbeidsoppgaver, og i tillegg har yrket en litt lav statys i samfunnet. Lurer på hvor mange ganger i året jeg må forsvare feriene mine, forklare folk at jobben ikke slutter når elevene går hjem osv.

Jeg er også lærer, og dette innlegget beskriver godt det samme som jeg føler på; givende jobb, jeg trives i yrket, men det står ikke i forhold til lengde på utdanning, lønn og det ansvaret vi har. Det legges stadig mer og mer ansvar og arbeidsoppgaver, og i tillegg har yrket en litt lav statys i samfunnet. Lurer på hvor mange ganger i året jeg må forsvare feriene mine, forklare folk at jobben ikke slutter når elevene går hjem osv.

Ups, ble et par skrivefeil der (fyfy når det er skrevet av en lærer ;) ), men regner med du forsto hva jeg mente.

Jeg hadde nok muligens valgt et annet yrke om jeg skulle velge på ny, selv om jeg trives veldig godt sammen med elevene!

Veldig enig i det du skriver også, yrket har veldig lav status. Det kjenner jeg ofte på. Og at det bare blir flere og flere arbeidsoppgaver, f.eks nå skal det bli mindre spesialundervisning for vi skal bare tilrettelegge mer.. Men det skal ikke bli flere lærere, slik at vi får mer tid til hver elev- vi må bare ha enda mer utdanning for det løser alt... *sukk*

BTW: jeg skriver så fort på telefonen så det blir skrivefeil både her og der, men det bryr jeg meg ikke om i fritiden min [emoji4]

Veldig enig i det du skriver også, yrket har veldig lav status. Det kjenner jeg ofte på. Og at det bare blir flere og flere arbeidsoppgaver, f.eks nå skal det bli mindre spesialundervisning for vi skal bare tilrettelegge mer.. Men det skal ikke bli flere lærere, slik at vi får mer tid til hver elev- vi må bare ha enda mer utdanning for det løser alt... *sukk*

BTW: jeg skriver så fort på telefonen så det blir skrivefeil både her og der, men det bryr jeg meg ikke om i fritiden min [emoji4]

Hehe, bryr meg ikke så mye jeg heller, så lenge jeg ikke skriver i forbindelse med jobb eller andre formelle ting.

Tror mange lærere tenker og opplever dette ganske likt, dessverre blir vi sjelden hørt når de skal finne nye løsninger på utfordringene i dagens skole :-( Har liten tro på at mer utdanning løser problemene!

Så kjedelig dere føler at det ikke er status å være lærer! Jeg tenker jo st dette er de som skal undervise og lære våre kjæreste hvordan håndtere verden der ute! For meg er det hvertfallsuperstatus!!

De som tror lærere går hjem etter barna er ferdig på skolen er bare ikke oppdatert ass. Og ferien er dere vel fortjent. Og dessuten vet jeg at dere retter prøver OL i både høst, jule, vinter og påskeferien.. i tillegg til karaktersetting helt på tampen av skoleåret! Så selvom dere er fri fra undervisning arbeides det likevel mye i «ferien» deres!

Hos meg har dere høyeste status! Hurra for alle lærere[emoji322]

Hei, er innom fra April, selv om jeg muligens kan høre til i mars også [emoji6]

Jeg er lærer, og jeg er veldig glad i yrket mitt. Jeg føler det er en givende jobb, en jobb jeg kan bruke masse av meg selv i, skaffer meg mange nye erfaringer for hvert år, blir kjent med mange ulike personligheter og herlige barn, gleden av å se et barn mestre ville jeg ikke gitt bort for noe. Jeg kan dog være veldig enig i at lønna for all den jobben vi gjør, er for lav. Det krever mye av deg som lærer, det krever mange timer av din egen tid - i tillegg til ei arbeidsuke på 42,5t. Å være lærer er jo ikke bare å undervise, det ligger veldig mye planlegging og organisering bak jobben. I tillegg har man kanskje elever som krever en del ekstra, og med dette følger det også med mye ekstra jobb og kontakt med andre instanser, som feks PPT, Abup, barnevernet osv.

Men, jeg ville aldri vært foruten jobben min. Jeg gleder meg hver dag til å møte "ungene mine" og jeg går alltid hjem fra jobb blid (i tillegg til arbeid som jeg må gjøre hjemme).

Jeg er også lærer, og må si meg enig med disse andre her. Trives godt i jobben nå, men det tok noen år å komme inn i det! Med barn jobber jeg redusert for å klare å holde på familietiden, selv om det blir noe kvelds og helge jobbing i tillegg. Det er jo også positivt med feriene når du har barn, men når de er store vil jeg muligens se meg rundt etter alternative yrker. Ellers liker jeg veldig godt at jobben er så varierende, mange forskjellige oppgaver og ingen dag er lik. Givende å jobbe med barn, men også krevende :)

Back
Topp