Lærere? Ville du helst jobbet på ungdomsskole eller videregående?

Cillia

Elsker forumet
Jobber på ungdomsskole selv, men merker at jeg er så lei av den oppdragerrollen. Samtidig har jeg andre fordeler, som at jeg kan gå hjem 14.00 4 dager i uken, og heller jobbe hjemme om vil (vet ikke om det er samme frihet i videregående).

Lurer på å søke på videregående til høsten.

Noen med erfaringer?[:)]

Jøss, kan du gå hjem klokka 14 fire dager i uka?... Jeg jobber på ungdomsskole, og vi har arbeidsdag til fire to dager i uka, pluss en tredje dag tredjehver uke...

Jeg er litt uenig med meg selv om jeg vil på videregående eller ikke. Det var det som var målet til å begynne med, men så er det veldig spennende å være på ungdomsskolen også. Det er jo så mye som skjer, og det er aldri et kjedelig øyeblikk. Men klart, det er stunder der jeg kunne ha tenkt meg å fokusere mer på fag og mindre på oppdragelse...

Hvilken utdanning har du da? Her er det ikke så enkelt å få seg jobb på vgs, med mindre man har minst en master..

ORIGINAL: Misin

Jøss, kan du gå hjem klokka 14 fire dager i uka?... Jeg jobber på ungdomsskole, og vi har arbeidsdag til fire to dager i uka, pluss en tredje dag tredjehver uke...

Jeg er litt uenig med meg selv om jeg vil på videregående eller ikke. Det var det som var målet til å begynne med, men så er det veldig spennende å være på ungdomsskolen også. Det er jo så mye som skjer, og det er aldri et kjedelig øyeblikk. Men klart, det er stunder der jeg kunne ha tenkt meg å fokusere mer på fag og mindre på oppdragelse...

Hvilken utdanning har du da? Her er det ikke så enkelt å få seg jobb på vgs, med mindre man har minst en master..

Ja, vi har det greit sånn sett. Det hender av og til at vi må være til 15.00 en dag, men ellers kan vi gå 14.00 fire dager i uken.

Jeg er adjunkt med opprykk, har bachelor i historie/religion, nordisk og ppu. Burde nok hatt master ja...Jobber du 100%? Hvordan går det med små barn syns du?

Jeg vet ikke om jeg er den rette til å svare. For jeg er bare assistent i en 60% stilling. Men jeg stortrives på videregående [:D] 

Takker for alle svar ladylovelylux. Dere assistenter har jo den samme hverdagen med elevene[:)] Vet du hvor mye frihet lærere har ifht arbeidstid?
[:)]

ORIGINAL: Cillia

Takker for alle svar ladylovelylux. Dere assistenter har jo den samme hverdagen med elevene[:)] Vet du hvor mye frihet lærere har ifht arbeidstid?
[:)]

Nei, ikke akkurat... Er jo ikke så mye teori i de tilrettelagte klassene. Og er ikke med på alle møter og slik.

Hos oss er det avdelingsmøter en dag i uken, da fra ca 14.30 (når skoledagen slutter) til ca 15.30.

Så er det litt møter utenom...

Det varierer vel litt alt etter hvor stor stilling du har,... men det er jo bare å ta seg en tur inn på den aktuelle skolen og forhøre seg litt [:)]

ORIGINAL: Cillia

ORIGINAL: Misin

Ja, vi har det greit sånn sett. Det hender av og til at vi må være til 15.00 en dag, men ellers kan vi gå 14.00 fire dager i uken.

Jeg er adjunkt med opprykk, har bachelor i historie/religion, nordisk og ppu. Burde nok hatt master ja...Jobber du 100%? Hvordan går det med små barn syns du?

Jepp, jeg jobber 100%, er kontaktlærer, og alenemor 65% av tiden. Det er helt klart travle tider, og jeg merker jo at jeg er noe tregere til å gi tilbake prøver og div enn de andre, barnløse kollegene mine. Men det går helt fint, og det handler mye om planlegging. :)

Jeg er også adjunkt med tillegg. Har lærerhøgskolen, pluss årsenhet engelsk og nordisk. Nå driver jeg å leker litt med tanken på å studere mer pedagogikk, kanskje sos.ped., for å kunne ha en sosiallærerfunkjson en gang i framtiden. [:)] Men det er jo så myyye man har lyst til! Skulle gjerne ha studert mer språk og litteratur også, for å kunne jobbe på vgs.. Men tiden får vise... [8D]

Jeg er i barneskolen - men skal litt høyere etterhvert. Kunne jeg valgt så blir det videregående, men er ikke så sikker på at de vil ha meg.

Hvis jeg hadde måttet velge mellom ung sk og vgs hadde det helt klart fristet mest med vgs.
Men heldigvis får jeg mest sannsynlig jobbe i små sk som jeg ønsker... :)

Er vel ofte litt færre undervisningstimer, men mer tid som går med til forberedelser når en underviser på vgs.. Er den erfaringen jeg har, ihvertfall [:)]. 

Jeg kunne helst tenkt meg å hatt 5-6 klasse.
Altså ikke ungdomsskolen, men mellomtrinnene etter førskolen.
JObbet på sfo, som assistent i førskolen, i 4. klasse, 5. og 6.
femte og sjette trivdes jeg definitivt best, og det pedagogiske opplegget er inspirerende.
De mindre klassetrinnene blir for mye synes jeg, med tanke på antall barn og alder, og ufordragelige tenåringer venter jeg med til mine egne kommer dit selv. hehe

Hvis dere vil på videregående for å slippe oppdragerrollen, bør dere tenke dere mer om. Etter ungdomsskolen er mange av elevene drit lei og har endelig oppdaget sin frihet...den videregående skole. Der hvor foreldrene ikke følger så tett med lenger[8D]

Jeg har jobbet på videregående en stund nå og vi har ymse grupper. Noen fine og noen veldig tunge. I år venter jeg veldig på sommerferie[:)]
Det er gøy å undervise på videregående skole, men det er også veldig utfordrende. Jeg trives og vil aldri i verden bytte til ungdomsskolen.

Når det gjelder arbeidstid : vi har undervisningsfri en dag pr uke, her kan vi jobbe hjemme. Så er min timeplan
Man 0845-1545( undervisning) frem til 19... etterarbeid
Tirs 0845-1115
onsdag 0845-1405

Annen skole
Torsdag 0815 -1115
Fredag 1120-1430

På full stilling har man 22 undervisningstimer pr uke, tilstedeværelsen din er 29 timer. Du bestemmer tilstedeværelsen din selv. Men husk at det er MYE å lese seg opp på/rette/forberede osv. Min arbeidstid er ca 50 timer pr uke.

Back
Topp