Lærere og foreldrepermisjon

Immy91

Betatt av forumet
Skuddårsspirene 2024
Hei!
Er det noen flere lærere her som kan svare på spørsmål angående foreldrepermisjon?
Jeg har termin 30.01 og ønsker å være hjemme frem til jul 2024 - evt. gjeninntre på jobb de siste 3-4 dagene før jul for å få betalt juleferien. Det innbærer 8-9 uker ulønnet permisjon. Jeg har rotet meg helt bort i forumverden og diskusjoner om hvilke rettigheter vi har.

Konkrete spørsmål jeg lurer på:

1) Med tanke på avspaseringsperiode om sommeren.. Kan man utsette permen de ukene? Er det lov eller ikke? Noen skriver at NAV mener det er lov, mens kommuner her og der sier nei, andre mener de ukene mistes).

2) Hvordan bør jeg legge inn de ukene med ulønnet permisjon for å ikke miste noen rett til sykemelding når jeg begynner igjen på jobb?

3) Skal vi sende permisjonssøknad til jobb? Skal den også sendes til NAV?

Håper noen kan hjelpe meg så jeg får strukturert permisjonen på best mulig måte.

Mvh forvirra lektor
 
Jeg er også lektor. Dette er ikke lett å forstå seg på! Det jeg tror er riktig: Vi har 5 uker ferie som er opptjent i 2023 (uten ekstra avspasering, siden vi ikke har jobba i 2024. Dette tror jeg ganske sikkert er riktig, men sjekk gjerne med flere).

Disse 5 ukene har jeg lagt på slutten av permisjonstiden. Da har ikke NAV noe mer med det, egentlig.

Så har jeg avtalt ulønna permisjon skriftlig med rektor. Den går til 1. januar. Totalt fri fra 15. januar til 1. januar. Der ca 3 mnd er ulønna.

Godt mulig det går an å fordele de ulønna ukene innimellom for å ikke miste rettigheter til sykepenger. Men jeg syntes det ble så utrolig mye å sette seg inn i/ mange fallgruver å gå i. Så jeg og rektor satt bare alt ulønna til sist, etter ferie.

Jeg søkte ikke mer formelt enn at rektor og jeg fylte inn et papirskjema sammen som hun leverer inn til lønn. Og så sendte rektor inn inntekstmelding til NAV når NAV hadde behandla søknaden min.
 
Du får kun de ukene som er offisielt ferie igjen. Dvs. Fem uker på sommeren, som jeg forstår det. Når du har permisjon gjennom sommeren, skal du kunne ta ferien senere (etter permisjonen). Det som er avspasering (jul, påske, vinter- og høstferie?), får du ikke igjen senere. Du kan ikke pause permisjonen for å kreve lønn disse ukene.

Ulønnet permisjon etter endt lønnet perm trenger du ikke melde til NAV.
 
Du får kun de ukene som er offisielt ferie igjen. Dvs. Fem uker på sommeren, som jeg forstår det. Når du har permisjon gjennom sommeren, skal du kunne ta ferien senere (etter permisjonen). Det som er avspasering (jul, påske, vinter- og høstferie?), får du ikke igjen senere. Du kan ikke pause permisjonen for å kreve lønn disse ukene.

Ulønnet permisjon etter endt lønnet perm trenger du ikke melde til NAV.
Dette hørtes riktig ut, sånn jeg også har forstått det.
 
Lektor her også, og har forstått reglene som de over her: undervisningsfri/avspassering kan man ikke pause permisjon for og samtidig få lønn for.

Men etter de nye reglene til NAV kom om ulønna perm trenger man ikke å ta all ulønnet permisjon på slutten, man kan dele den opp i bolker. Det man må passe på er at man etter 4 uker ulønnet permisjon mistet man full opptjening av sykepenger, men foreldrepermisjon teller som om du skulle være i jobb, så om du tar en mnd ulønna og så går tilbake til foreldrepermisjon etterpå «arbeider» du deg opp rett til sykepenger igjen. (Herrefred, så vanskelig å forklare på en logisk måte :p)

Om du trenger å sende permisjonssøknad til andre enn nav varierer fra arbeidssted til arbeidssted. Jeg måtte sende inn skriftlig søknad til rektor og legge ved søknaden til nav. :)
 
Vet dere om man også får igjen noe ferie dersom man tar gradert permisjon? Altså f.eks jobber tre dager i uken og har permisjon to dager?
 
Vet dere om man også får igjen noe ferie dersom man tar gradert permisjon? Altså f.eks jobber tre dager i uken og har permisjon to dager?
Hvis du er lærer får du vel ikke jobbe i skoleferien, så de tre dagene per uke du jobber, blir jo pålagt ferie på sommeren. Så da tar du jo ut tre feriedager per uke. Vil tro du får igjen resterende. Ev kan du jo bare pause permisjonen disse mnd. Og ta ut ferie. Du får jo permisjonsdagene igjen etter endt ferie.
 
Back
Topp