Lærere: når fortelle til elever/foresatte?

Linsa

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei,

Håper det er andre lærere som har gode innspill på dette :) Jeg er kontaktlærer på barneskolen, og hadde tenkt å drøye det lengst mulig med å fortelle elevene og foreldrene om graviditeten. Det blir alltid litt uro og usikkerhet blant elevene når de vet læreren skal slutte etc. så har ikke villet ha noe fokus på det før jeg trenger si det. Magen synes ikke heller, selv om jeg er over 14 uker.

Men nå har det seg sånn at jeg har vært sykemeldt to ganger allerede, og jeg var borte hele forrige uke. Neste uke skal jeg jobbe sterkt redusert, og elevene kommer til å spørre mye (hvordan syk var du, hvorfor va du borte så lenge, hvorfor jobber du så lite). Foreldre er bare informert om at jeg er sykemeldt og skal jobbe redusert.

På en måte føler jeg det er best å si det, for jeg vil ikke komme i situasjoner der jeg må lyve for barna.. og heller ikke foreldre. Samtidig føler jeg det er tidlig fortsatt, selv om jeg er 14 uker.. jeg har ikke selv vendt meg helt til tanken, og bekymringer kommer og går.. Hva synes dere jeg skal gjøre? Hva har andre lærere gjort/tenk å gjøre?

Hilsen meg :)

Jeg har brukt mye tid på å tenke på dette. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente til etter påsken. Da ville jeg vært ca. 17 uker på vei. Men nå var jeg syk 3 dager sist uke, var også syk nesten en uke for mindre enn en mnd siden. Elevene har begynt å lure på hvorfor. Vi har brukt mye tid på å snakke om immunforsvar hehe. :)

Etter jeg var syk forrige uke bestemte jeg meg for å fortelle elevene denne uken som kommer. Som du sier vil jeg ikke ende opp i en situasjon hvor jeg enten blir presset til å lyve eller må fortelle det uten "kontroll". Er også redd for at det skal begynne å gå rykter. De på SFO har fått vite det nå, så da føler jeg at jeg har mindre kontroll. Er også skikkelig lei av å bytte mellom to gensere og en kjole for å skjule det på jobb. Så nå tror jeg at jeg kommer til å fortelle mine søte små allerede i morgen. Jeg er 16 uker på vei på tirsdag.

Det er vanskelig å vite når det er rett å fortelle. Men hvis du ikke føler deg klar helt enda, så ville jeg kanskje prøvd å vente litt, men er vanskelig hvis du blir spurt direkte...

Hvilket trinn har du? :)

Tenker kanskje det er like greit å si det til elevene nå med tanke på redusert jobbing, voksende mage og fravær hele det neste skoleåret. Tror jeg ville sagt det om jeg var deg (jobber selv på skolen, men som assistent og i SFO) :)

Vanskelig å si i din situasjon. Skjønner godt at du egentlig vil vente.

Her var det ikke så mye valg, klassen jeg har mest (9.trinn) avslørte det i uke 10 etter flere ukers mistanke. Jeg har slitt sånn med oppblåst mage, og hatt noe sykefravær (noe jeg aldri har ellers) - og kombinert med nysgjerrige, oppegående ungdommer som i tillegg har hatt seksualitet og samliv som tema i naturfag helt siden jul, ble det raskt avslørt :)

Jeg sa det nå på fredag, var 12 uker da:) Jeg har 7.trinn, så det var ikke noe stress! De syns det var rart at jeg ikke hadde sagt det med en gang:p så måtte fortelle hvorfor folk ikke gjorde det:)

Hvilket trinn har du? :)

Tenker kanskje det er like greit å si det til elevene nå med tanke på redusert jobbing, voksende mage og fravær hele det neste skoleåret. Tror jeg ville sagt det om jeg var deg (jobber selv på skolen, men som assistent og i SFO) :)

Har 5.trinn. Er fortsatt litt redd noe skal skje, så kjenner jeg holder litt igjen.. Blir vanskelig å måtte fortelle de om det .. Men man har jo aldri noen garanti uansett, så vanskelig å finne et tidspunkt :/

Har 5.trinn. Er fortsatt litt redd noe skal skje, så kjenner jeg holder litt igjen.. Blir vanskelig å måtte fortelle de om det .. Men man har jo aldri noen garanti uansett, så vanskelig å finne et tidspunkt :/

5. klassinger både skjønner og takler mer enn vi tror, men skjønner godt at du er redd.

Hvor mange uker er du eventuelt etter påsken da? Kanskje vente til da?

Er litt over 16 uker etter påske, blir 17 den uka! Har OUL uke 19, tenkte vente til etter det, men kan jo hende jeg får mage som er vanskelig å skjule før.. Har foreløpig ingen mage (blir 15 denne uka).

Jeg krysser fingre for at jeg kan holde det skjult til etter oul.. Men alle på jobb vet det (altså de voksne), så er redd det plutselig glipper. Har 2.trinn, så er vanskelig å gi slipp på dem så tidlig

Jeg nevnte for rektor at jeg vurderer å si det til elevene denne uken, men hun var helt i mot det. Mente det bare ville skape uro. Jeg skjønner jo det, men jeg spurte hva jeg skulle gjøre om jeg fikk direkte spørsmål og hun mente jeg fikk bare prøve å unngå å svare og heller si: "Det skal jeg si noe om i morgen." Føler det blir litt feil det og. Jeg forstår henne, men det er noe med måten rektor sier ting på som gjør at jeg blir skikkelig irritert og frustrert. Skal ikke si noe på noen dager, men etter påske må jeg si det. Magen stikker jo ut som bare det allerede nå!

Jeg har 1.trinn og kommer til å fortelle de etter påskeferien. Da er jeg passert 16.uker. Jeg starter med utviklingssamtaler uka etterpå,og da kommer foreldrene til å spørre om jeg skal fortsette sammen med gruppa når de begynner i 2.trinn,og da vil jeg fortelle de at jeg skal ha permisjon neste skoleår.

Jeg fikk ekstrem kvalme, og ble sykemeldt. Ville derfor at elevene skulle informeres. Jeg var da i uke 12. Det gikk helt fint. Bare støttemeldinger fra foreldrene. Og mange søte kort fra elevene :-)

Jeg nevnte for rektor at jeg vurderer å si det til elevene denne uken, men hun var helt i mot det. Mente det bare ville skape uro. Jeg skjønner jo det, men jeg spurte hva jeg skulle gjøre om jeg fikk direkte spørsmål og hun mente jeg fikk bare prøve å unngå å svare og heller si: "Det skal jeg si noe om i morgen." Føler det blir litt feil det og. Jeg forstår henne, men det er noe med måten rektor sier ting på som gjør at jeg blir skikkelig irritert og frustrert. Skal ikke si noe på noen dager, men etter påske må jeg si det. Magen stikker jo ut som bare det allerede nå!

Hm, det synes jeg virker rart - det bør vel ikke være noe rektor bestemmer over. Og å love svar men bare vente - det er jo ikke veldig respektfullt overfor elevene. Tror ikke nødvendigvis det blir mindre uro av å velge den strategien, hvis magen begynner å bli synlig og man i tillegg har litt fravær. Barna klarer fint å forholde seg til mye så lenge de får gode forklaringer :)

Sniker fra juni. Her ble det fortalt forrige uke (uke 25) etter anbefaling fra ledelsen. Har 1.trinn :) Vil tro noen foreldre hadde skjønt det allerede, men... :p

Sniker fra juni. Her ble det fortalt forrige uke (uke 25) etter anbefaling fra ledelsen. Har 1.trinn :) Vil tro noen foreldre hadde skjønt det allerede, men... :p
Hei! Hvorfor ble du anbefalt å vente så lenge? Var det ikke veldig synlig før det? :)

Hei! Hvorfor ble du anbefalt å vente så lenge? Var det ikke veldig synlig før det? :)
Synlig jo!! Prøvde å skjule.. Nei, handlet nok om å prøve å unngå spørsmål om neste skoleår! Men jeg tenker så lenge man er komfortabel med å si det, kan man si det :)

Jeg fortalte det til elevene mine i dag siste time før påske :) så kan det synke inn (og glemmes) i påsken, Hehe! De var så søte og ble veldig glade og spente! Foreldrene har også gitt mange hyggelige tilbakemeldinger, så litt godt å få det "ut av verden" :) nå trenger jeg ikke finne på unnskyldninger og tenke så nøye på hva jeg har på meg fremover :)

Jeg fortalte det til mine elever i går. Det var stor jubel og ekte glede! Var helt høy når jeg gikk hjem fra jobb. I dag hadde de forstått litt mer at de kommer faktisk til å ha en annen lærer i høst, som de synes er dumt. Men det var skikkelig deilig å få det ut i verden, slipper å skjule magen nå og være redd for rykter. :) Deilig avslutting før påske! :)

Back
Topp