Lærere: når fortelle til elever/foresatte?

Linsa

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei,

Håper det er andre lærere som har gode innspill på dette :) Jeg er kontaktlærer på barneskolen, og hadde tenkt å drøye det lengst mulig med å fortelle elevene og foreldrene om graviditeten. Det blir alltid litt uro og usikkerhet blant elevene når de vet læreren skal slutte etc. så har ikke villet ha noe fokus på det før jeg trenger si det. Magen synes ikke heller, selv om jeg er over 14 uker.

Men nå har det seg sånn at jeg har vært sykemeldt to ganger allerede, og jeg var borte hele forrige uke. Neste uke skal jeg jobbe sterkt redusert, og elevene kommer til å spørre mye (hvordan syk var du, hvorfor va du borte så lenge, hvorfor jobber du så lite). Foreldre er bare informert om at jeg er sykemeldt og skal jobbe redusert.

På en måte føler jeg det er best å si det, for jeg vil ikke komme i situasjoner der jeg må lyve for barna.. og heller ikke foreldre. Samtidig føler jeg det er tidlig fortsatt, selv om jeg er 14 uker.. jeg har ikke selv vendt meg helt til tanken, og bekymringer kommer og går.. Hva synes dere jeg skal gjøre? Hva har andre lærere gjort/tenk å gjøre?

Hilsen meg :)

Jeg har brukt mye tid på å tenke på dette. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente til etter påsken. Da ville jeg vært ca. 17 uker på vei. Men nå var jeg syk 3 dager sist uke, var også syk nesten en uke for mindre enn en mnd siden. Elevene har begynt å lure på hvorfor. Vi har brukt mye tid på å snakke om immunforsvar hehe. :)