Lærere - hvor lang perm skal dere/mannen ha?

Linsa

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei,

Jeg har termin i midten av september og jobber som lærer. Jeg går ut i perm akkurat den dagen det er skolestart (21.august), og hvis jeg regner 9 mnd fra 21. august (er vel 9 mnd fra man går ut i perm?) så er min perm ferdig 21. mai. Da har jeg jo hatt juleferie, påskeferie og vinterferie ila permisjonstiden, kan jeg plusse dette på og ha permisjon lengre da (selv om jeg kun tar ut 9 mnd), eller kan man ikke "ta igjen" disse ferieukene? (er de alle avspasering?).

Da blir det ca 4 uker jobbing på meg, før 2 mnd ferie/avspasering (sommer). Noen sier jeg ikke har krav på avspaseringsukene i sommerferien, men hva skal man ellers gjøre? Sitte på jobb alene?

Tenkte først å ta 12 uker med 80% lønn, men tenker nå at det ikke lønner seg i det hele tatt når jeg er lærer med termin i september. Da ville jeg jo hatt permisjon i hele sommerferien, når jeg likevel har fri.

Hadde vært interessant å høre hva andre lærere i samme situasjon velger å gjøre :)

Du får ikke igjen høst,vinter og påskeferie,men de fire ukene i juli får du tilbake. Hvis du tar permisjon fra august til mai,har du ingen ferie tilgode.
Jeg er lærer,og har termin 10.sept. Jeg går ut i permisjon rundt skolestart,og jeg tenker å ta 59.uker m/80% lønn dvs,jeg tar de 49 første,så skal mannen ha sine 10.uker...Men han skal ta ut gradert,altså en dag i uka i mange uker,slik at knøttet bare trenger 4.dager i barnehage til å begynne med. Jeg vil da ha 4.uker ferie til gode,som jeg tar rett etter "permisjonen" slik at jeg blir hjemme i 53.uker istedenfor 49,også overlapper jeg mannen litt.

Jeg "mister" på en måte avspaseringen de to siste ukene i juni og de to første i august,men de har jeg vel strengt tatt heller ikke opparbeidet meg når jeg har vært hjemme. Jeg synes det er viktigere å få mer tid hjemme med lillegull enn de få ukene jeg "mister".

Last edited:
Er det ikke 4 uker ferie på sommeren og en i jula? Jeg er ikke sikker, har kun hørt noen si det.

Vi fordeler permisjonen slik at jeg er hjemme de første seks mnd og mannen resten (49 uker totalt). Dvs at jeg ikke er borte et helt skoleår.

Vet ikke hvordan det er med lærere, men vi har 5 uker ferie og jeg skal ta ut 4 uker rett etter perm og spare 1 uke til jul. Hvis jeg ikke tar ut ferie år om jeg er sykmeldt resten av svangerskapet så tar jeg ut 6 uker ferie rett etter perm og sparer 1 uke, da jeg kun har 2 uker som skal overføres til neste år.

Hei,

Jeg har termin i midten av september og jobber som lærer. Jeg går ut i perm akkurat den dagen det er skolestart (21.august), og hvis jeg regner 9 mnd fra 21. august (er vel 9 mnd fra man går ut i perm?) så er min perm ferdig 21. mai. Da har jeg jo hatt juleferie, påskeferie og vinterferie ila permisjonstiden, kan jeg plusse dette på og ha permisjon lengre da (selv om jeg kun tar ut 9 mnd), eller kan man ikke "ta igjen" disse ferieukene? (er de alle avspasering?).

Da blir det ca 4 uker jobbing på meg, før 2 mnd ferie/avspasering (sommer). Noen sier jeg ikke har krav på avspaseringsukene i sommerferien, men hva skal man ellers gjøre? Sitte på jobb alene?

Tenkte først å ta 12 uker med 80% lønn, men tenker nå at det ikke lønner seg i det hele tatt når jeg er lærer med termin i september. Da ville jeg jo hatt permisjon i hele sommerferien, når jeg likevel har fri.

Hadde vært interessant å høre hva andre lærere i samme situasjon velger å gjøre :)
Sniker fra juni. Nei, du får ikke avspasering til gode, ettersom du ikke har jobbet og spart deg inn denne :)

Er det slik at hvis man blir sykemeldt i en ferie får man de tilbake senere? Vi kommer jo til å være relativt høygravide i sommer, men heldigvis er det jo ferie. Men jeg kom på å tenke på hvis man får beskjed om å holde sengen fra legen (typ bedrest), vil jeg da kunne ta ferien tilbake f.eks. etter permisjonen?

Hvis du blir sykemeldt i juli,har du vel krav på å få den tilbake. ..resten av tiden er avspasering, det får du ikke tilbake.

Takk for tilbakemeldinger :) Greit å høre litt hvordan andre tenker!

Hei,

Riktig som det står at man egentlig ikke har rett på avspasering i sommerferien 2017, men tror de fleste skoler blåser i det. Jeg har jobbet i Osloskolen i mange år, og det er mange av mine kollegaer som har fått barn i september. De har da ofte kommet tilbake på jobb sånn mai/juni og jobbet de siste få ukene før sommerferien. Da tror jeg de også har hatt litt ammefri om jeg ikke husker helt feil og hatt en bestemor eller dagmamma eller at pappen har startet sin perm. Og så har de gått ut i sommerferie med avspasering og alt. og så har ofte da mannen tatt sine 10 uker når lærerferien er over, eventuelt det som da er igjen av pappepermen om han tok noe rett før lærerferien. Jeg har aldri hørt om noen rektorer som forventer at mødre som har vært i permisjon skal være på skolen når det ikke er elever der i avspaseringsperioden. Så tipper du får den avspaseringa uansett... Det regner iallefall jeg med (termin i slutten av september)

Back
Topp