Lærer navngir foran klassen hvem som ikke har betalt

*UtspyttaLaban*

Forumet er livet
VIP
Si at en har et opplegg i en klasse.
Alle elevene skal betale en viss sum til en kasse, og fra den kassen vil da lærerene ta penger til og handle diverse ting til kos, turer, mat og diverse.

Så dukker det da opp en situasjon, klassen skal ha felles lunsj, og det skal dekkes av denne klassekassen.
Så kommenterer læreren foran hele klassen at *navn på elev* må ta med seg dette beløpet i morgen, ellers vil han/hun ikke få servert mat av denne lunsjen.

Er dette en grei måte og gjøre det på, eller burde læreren ta det opp diskre med den eleven det gjaldt?

Her reagerer jeg faktisk med sinne, for skolen skal være gratis. Det er en av de største debattene som vi i skoleverket i dag har faktisk. For man har ikke lov å kreve noe som helst, og heller ikke holde noen utenfor pga det. Det er derfor blitt mye snakk om dette med klasseturer og sånt.  Det er iallefall det jeg har blitt lært. Er utdannet lærer og har arbeidet som det i 5 år.

Poenget er at man kan avtale med elevene at man tar med ting hjemmeifra og sånn, men vi skal ha åpenrom for at det eksisterer store forskjeller i samfunnet vårt, og at ikke alle har råd til slike ting. Så jeg er så sinna på denne læreren på vegne av denne ungen der at jeg kunne klikka. Nå er det ikke sikkert det blir noe leven ut av dette altså, men hvis denne eleven ikke får pengene, og ikke får lunsj.... så er det... ja... skulle ikke vært lærer da altså!

cleo_84 skrev:
Her reagerer jeg faktisk med sinne, for skolen skal være gratis. Det er en av de største debattene som vi i skoleverket i dag har faktisk. For man har ikke lov å kreve noe som helst, og heller ikke holde noen utenfor pga det. Det er derfor blitt mye snakk om dette med klasseturer og sånt.  Det er iallefall det jeg har blitt lært. Er utdannet lærer og har arbeidet som det i 5 år.

Poenget er at man kan avtale med elevene at man tar med ting hjemmeifra og sånn, men vi skal ha åpenrom for at det eksisterer store forskjeller i samfunnet vårt, og at ikke alle har råd til slike ting. Så jeg er så sinna på denne læreren på vegne av denne ungen der at jeg kunne klikka. Nå er det ikke sikkert det blir noe leven ut av dette altså, men hvis denne eleven ikke får pengene, og ikke får lunsj.... så er det... ja... skulle ikke vært lærer da altså!

signerer!

Jeg hadde ikke reagert hvis det hadde blitt sagt at den og den har ikke tatt med penger, husk å ta med i morgen. Men når det blir sagt at dersom den ikke tar med penger, så blir det ikke mat, det synes jeg ikke noe om.

Det er forbudt i Norge å kreve penger for noe som helst. Foreldrebetaling i nrosk skole er ikke lovlig. Så jeg reagerer kraftig på at noen fortsatt har klassekasser. 

Om det er en grei måte å gjøre det på? Nei. Det er derfor det er forbudt med klassekasse.

Trodde ikke det var lov lengre jeg? Snakk om å mobbe/utfryse en elev. Rett og slett skammelig emoticon

Fru Riskorn skrev:

Det er forbudt i Norge å kreve penger for noe som helst. Foreldrebetaling i nrosk skole er ikke lovlig. Så jeg reagerer kraftig på at noen fortsatt har klassekasser. 

Om det er en grei måte å gjøre det på? Nei. Det er derfor det er forbudt med klassekasse.

De aller fleste skolene jeg har vært borti har hatt klassekasser (er på ungdomstrinnet). Og da ikke hvor foreldrene skal betale inn, men hvor penger som elevene jobber inn blir satt. Skal de på turer osv som de ønsker selv, jobber de inn pengene selv. Noen ganger har det gått oppfordring fra klassens foresatte om at de som har mulighet kan sette inn en viss sum på kontoen. Denne kontoen er det ikke lærerne eller skolene som har ansvaret for, men foreldrene og klassen.

Helt uakseptabelt, og den læreren hørtes ut som en drittsekk, eller i beste fall en ekstremt tankeløs person.

*Skorpion84* skrev:
Fru Riskorn skrev:

De aller fleste skolene jeg har vært borti har hatt klassekasser (er på ungdomstrinnet). Og da ikke hvor foreldrene skal betale inn, men hvor penger som elevene jobber inn blir satt. Skal de på turer osv som de ønsker selv, jobber de inn pengene selv. Noen ganger har det gått oppfordring fra klassens foresatte om at de som har mulighet kan sette inn en viss sum på kontoen. Denne kontoen er det ikke lærerne eller skolene som har ansvaret for, men foreldrene og klassen.

Det praktiseres ja, men da er det foreldreregi og skal ikke være til noe i skoletid, ha noe med skolen å gjøre, for det er den biten som ikke er lov. Skolen skal være gratis. Men nå vet ikke vi om dette er en privatskole, men i den offentlige skolen er det ikke lov.

Miriel skrev:
Helt uakseptabelt, og den læreren hørtes ut som en drittsekk, eller i beste fall en ekstremt tankeløs person.

Helt enig, sånn kan man da virkelig ikke gjøre!

Blei litt sjokka når jeg leste det her jeg, den læreren kan da umulig ha alt på plass i topplokket?? Fryse ut en elev pga manglende betaling hører ingen steder hjemme!!

Huff, tenker stakkars gutt/jente. Er helt enig med alle de andre at dette skal en lærer vite at man ikke skal gjøre. Men desverre så er det vel sånn at noen lærer faktisk er med på å gjøre noe barn til mobbeoffre ved å gjøre sånn som dette.

Jada, læreren er både en dritt og det er ikke lov, men mobbeoffer? Nå må vi ikke gjøre alle til offer da. Man blir ikke mobbet eller mobbeoffer på grunn av noe slikt. Da er det mer involvert. Det kan brukes i mobbing, men det kan alt. Det kan også at noen ikke har gjort leksen, eller har glemt mat eller har dårlig matpakke eller fregner osv. Læreren gjør IKKE et barn til mobbeoffer på grunn av en slik kommentar!

Læreren har ikke lov til å samle inn penger, så den biten av saken er grei.

At noen blir gjort til mobbeoffer fordi de har glemt penger, det tror jeg ikke.

sønnen min sin klasse har og klassekasse men den er helt frivelig og betale til... de som ikkje betaler får fremdeles like stor glede av klassekassen som de som betaler,skolen skal være gratis derfor har de det sånn :)

synes det er veldig dumt gjort av læreren og ta det opp forann hele klassen
(hun skulle heller skrevet en lapp hjem til foreldrene,det er tross alt de som betaler)

merete_80 skrev:
Læreren har ikke lov til å samle inn penger, så den biten av saken er grei.

At noen blir gjort til mobbeoffer fordi de har glemt penger, det tror jeg ikke.

Vel det er vel ikke sikkert at eleven har glemt det heller. Mulig det er tilfelle her, men grunnen til at det ikke er lov å ha slike klassekasser er jo fordi det ikke er alle som har råd til slike ting,

Fru Riskorn skrev:
Jada, læreren er både en dritt og det er ikke lov, men mobbeoffer? Nå må vi ikke gjøre alle til offer da. Man blir ikke mobbet eller mobbeoffer på grunn av noe slikt. Da er det mer involvert. Det kan brukes i mobbing, men det kan alt. Det kan også at noen ikke har gjort leksen, eller har glemt mat eller har dårlig matpakke eller fregner osv. Læreren gjør IKKE et barn til mobbeoffer på grunn av en slik kommentar!

Det kommer jo helt an på situasjoenen.

Ser her er faktsik vi enige alle mann.

Og jeg ser faktisk poenget i det flere kommenter angående mobbing.
Unger kan lage en ganske stor sak utav en liten sak.
Og her mener jeg de fikk en liten fyrstikk.

Back
Topp