Lære baby «tegnspråk»

Frozar

Elsker forumet
Novembergull 2017
Marshmallows 2022
Nå med nr.2 tenkte jeg og innføre «tegnspråk»:) Har lyst å se om det kanskje gjør det lettere å forstå hva baby trenger før han kan bruke ord.
Har begynte med tegn for «melk», «skifte bleie» og «ferdig».Tenkte også å innføre «mer» og «spise».

Noen som har erfaringer med dette? Følte du det var lettere å kommunisere? Når begynte baby å gjøre tegn tilbake?
Kom gjerne med tips og råd,og forslag til nyttige «ord»:joyful:
 
Sniker
Jeg begynte ikke så tidlig med det, rundt 11 mnd når frustrasjonen over at hun ikke kan snakke tok seg opp. Førelpig lært henne ferdig og melk. Melk er det hun bruker mest, haha! Blitt helt gæren etter pupp på dagtid og blir SÅ glad når jeg viser at jeg forstår :)
Prøver å lære henne mer nå :)
Hun har allerede også noen få ord: Mamma, Ja, nei, natta, navnet på broren sin, også har hun såvidt sagt vann og banan :p hun er 13 mnd nå.
Jeg vet ikke hvor tidlig man pleier å begynne, men kjør på tenker jeg bare! Det tar laaang tid før de kan snakke ordentlig uansett og mye frustrasjon i tiden mellom der
 
Sniker
Jeg begynte ikke så tidlig med det, rundt 11 mnd når frustrasjonen over at hun ikke kan snakke tok seg opp. Førelpig lært henne ferdig og melk. Melk er det hun bruker mest, haha! Blitt helt gæren etter pupp på dagtid og blir SÅ glad når jeg viser at jeg forstår :)
Prøver å lære henne mer nå :)
Hun har allerede også noen få ord: Mamma, Ja, nei, natta, navnet på broren sin, også har hun såvidt sagt vann og banan :p hun er 13 mnd nå.
Jeg vet ikke hvor tidlig man pleier å begynne, men kjør på tenker jeg bare! Det tar laaang tid før de kan snakke ordentlig uansett og mye frustrasjon i tiden mellom der
Kan tenkte meg hun synes det er stas å bli forstått!:)
Så gøy!

Jeg så en video på YouTube,og der sa de at babyer kan forstå tegn allerede når de er 4uker:) At de ikke kan gi tegn tilbake før 8-9mnd.!Dette var bare en privatperson som hadde laget video,så vet ikke om det stemmer. Må lese meg litt opp på dette merker jeg:p
 
Kan tenkte meg hun synes det er stas å bli forstått!:)
Så gøy!

Jeg så en video på YouTube,og der sa de at babyer kan forstå tegn allerede når de er 4uker:) At de ikke kan gi tegn tilbake før 8-9mnd.!Dette var bare en privatperson som hadde laget video,så vet ikke om det stemmer. Må lese meg litt opp på dette merker jeg:p

Så gøy! Blir mest sannsynlig ikke flere babyer her, men skal begynne tidligere med babytegn da isåfall :)
Eneste av tips herfra, er at jeg synes det hjelper å føre hånda hennes til å lage tegnet mens jeg sier ordet, nå som hun er så stor at hun gjør tegnene selv. Som en variasjon til at jeg viser tegnene for henne såklart. Da lærer hun seg dem raskere :)
har du sjekka ut baerelykke.no på instagram? Der er det også tips til tegn. Jeg er litt i startgropa her selv, men det virker så godt at jeg har lyst til å bruke det mer.
 
Noen som har begynt å bruke babytegn enda og vil dele erfaringer? :)
 
Følger denne youtuberen som er døv, hun og kona har brukt tegnspråk med barnet deres siden fødsel, tror jeg? De la nettopp ut denne videoen:
 
Back
Topp