Lære å sykle

Googlimoogli

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Hvordan lærte barnet ditt å sykle? Er det sykkel med støttehjul eller balanse sykkel som var mest nyttig å skaffe barnet i prosessen?

Definitivt unngå støttehjul vil jeg si. Ser niesa mi har det og hun får bare ikke til uten fordi balansen ikke er trent og hun blir redd for å falle/ ikke øvd på å bremse med beina som man gjør med løpesykkel. Min brukte løpesykkel i 2 år (fikk løpesykkelen rett etyer 2 år) sykkel UTEN bremse på pedalene. Prøvde lenge med sykkel som hadde bakoverbrems på pedalene og det ble bare rot. Lærte å sykle på egenhånd i skolegård med å prøve seg frem ned sykkel som kun har bremser, og da tok det 3 min så mestret han pedalene, og bremsing på styret. Balansen var allerede ganske på plass pga løpesykkel. Var 4 år da han lærte å sykle.

Men interesse har mye å si. Har ei på 2,5 år nå som er 100% uinteressert i løpesykkel. Broren freste rundt i høy fart i samme alder.

Eldste hadde støttehjul og yngste balansesykkel. Eldste begynte å sykle uten støttehjul et par måneder før han fylte 4 år og yngste 4 år.

Definitivt unngå støttehjul vil jeg si. Ser niesa mi har det og hun får bare ikke til uten fordi balansen ikke er trent og hun blir redd for å falle/ ikke øvd på å bremse med beina som man gjør med løpesykkel. Min brukte løpesykkel i 2 år (fikk løpesykkelen rett etyer 2 år) sykkel UTEN bremse på pedalene. Prøvde lenge med sykkel som hadde bakoverbrems på pedalene og det ble bare rot. Lærte å sykle på egenhånd i skolegård med å prøve seg frem ned sykkel som kun har bremser, og da tok det 3 min så mestret han pedalene, og bremsing på styret. Balansen var allerede ganske på plass pga løpesykkel. Var 4 år da han lærte å sykle.

Men interesse har mye å si. Har ei på 2,5 år nå som er 100% uinteressert i løpesykkel. Broren freste rundt i høy fart i samme alder.
Takk hva mener du med sykkel som kun har bremser? Bremser forover mener du? For du anbefaler ikke bakoverbrems!

Løpesykkel er det samme som balanse sykkel eller?

Takk hva mener du med sykkel som kun har bremser? Bremser forover mener du? For du anbefaler ikke bakoverbrems!

Anbefaler at sykkelen har bakover og foroverbrems på styret og ikke noe bremsefunksjon på pedalene.
Løpesykkel og balansesykkel er det samme :)

Min 5åring lærte å sykle litt før han ble 4, hadde en balansesykkel men hadde aldri særlig interesse av å bruke den. Han gikk fra en 14 tommers til 12 tommers sykkel uten støttehjul og tok ikke mange minuttene før han fikk dreisen på den. (Brukte sparkesykkel masse fra 2-3 år så hadde nok lært noe balanse fra den).

Mine tips vil være en sykkel som ikke er for stor og tung, heller litt for liten enn litt for stor i starten sånn at barnet lett får føttene ned i bakken når det sitter på setet. Det andre tipset som gjor at det løsnet her var å holde under armene på barnet istedetfor å holde i setet. Så en fin britisk(mener jeg å huske) videosnutt på YouTube om denne metoden. :happy:

Hvordan lærte barnet ditt å sykle? Er det sykkel med støttehjul eller balanse sykkel som var mest nyttig å skaffe barnet i prosessen?
Anbefaler litt liten sykkel, samt støttehjul som ikke bøyer seg pga. vekt... Erfart begge deler :hilarious:

Minste hadde liten sykkel + gode støttehjul. Eldste hadde litt for stor sykkel, samt støttehjul som ikke tålte at han lente seg mot siden.

Balansesykkel har jeg ingen erfaring med, men synes de lærer fort å sykle med hjelp fra støttehjul, i tillegg til at de får pedal- og bremseerfaring.

Ingen av de har brukt balanse sykkel hjemme, men brukt det noe i barnehagen. De hadde tohjulssykkel med støttehjul først så de lærte å bremse. Valgte en lett sykkel så det ikke ble så tungt å tråkke rundt på pedalene.

Her lærte guttungen å sykle når han var 4.5, men så er han født sent på høsten og da var vi lite ute med sykkel før våren igjen. Han brukte støttehjul i noen måneder (vår/sommer 3.5 år), så tok vi de av året etter. Vi tok av støttene og sendte han på tur med naboen (ofte lurt å bruke en annen enn mor og far), og vipps så sykler han uten støtter!

Back
Topp