Takk for støtte, godt å vite man ikke er alene. Eller en helt elendig mor fordi man ikke får det til
Lilleminis skal jeg teste ut, har sjekket ut sovehjerte, men mye er bak en betalingsmur der også, og jeg er ikke helt desperat nok til å betale i dyre dommer.
(Blir sikkert fort det når jeg skal tilbake i jobb men…)
Uten å lest bak betalingsmur er jeg faktisk sikker på at sovehjerte bare er skrikekur innbakt i finere ord. Jeg har fulgt med pånkontoen og lest hva som kreves av kurset. Dette baserer jeg på at barna ifølge kursholder helst må være under 2 år, ligge i en sprinkelseng som de ikke klarer å klatre ut av - da tenker jeg det handler om tvang her altså
så har hun ja, medisinsk faglig bakgrunn, men det er heller ikke alt. Jeg opplever at hun her faktisk misbruker legetittelen sin for å legitimere å la barn ligge alene å gråte, og kundene - utslitte småbarnsforeldre med stor søvnmangel - er det lett å utnytte. Både for «søvntreningseksperter» og hele produktkjeden hva gjelder babyutstyr som skal sikre søvn. Jeg regnet ut at hun som står bak sovehjerte kan ha tjent over 300 000 på å selge disse kursene, når jeg regner hvor mange hun mener har meldt seg på og hva et kurs koster. Så skal det riktignok sikkert skattes av, men likevel - jeg er sjokkert!
Og innenfor forskningsmiljøet på spedbarn, tilknytning og søvn er det bred uenighet psykologer og fagfolk mellom for hvorvidt en skrikekur er skadelig eller ikke. Målinger av stresshormoner hos barna er entydige på at barna faktisk fortsette å produsere like mye kortisol (stresshormon) som når de hylskriker selv ETTER de har begynt å «godta» at ingen kommer for å trøste. De legger she stille ned og sover - vi voksne anslår metoden som suksessfull fordi vi slipper å bruke tid på legging. Men babyen hadde egentlig trengt en voksen for å ro seg ned, og fortsetter å være like stressa som om hen hadde skreket 20 minutter sammenhengende.
Min personlige mening er at dette er en quickfix for foreldrene, som gir raske resultater i øyeblikket men som ofte gir tilbakefall med større leggeproblemer når barna kan komme seg ut av senga og ikke kan tvinges til å legge seg å sove med makt.
Mine barn har feks ALDRI vært imot å legge seg. Altså ja, i babytiden gråter de av overtrøtthet osv., men sønnen min har til dags dato alltid hatt lyst til å legge seg. Mens familie som har brukt skrikekur har fra 2 år hatt barn som får meltdown, stikker av, nekter å ta på pysj og skriker fra ordet leggetid introduseres og til de legges i senga og blir forlatt hylgråtende. Etter en lang dag i barnehage hvor foreldre og barn har vært lenge fra hverandre. Fordi foreldrene ikke ønsker å skjemme bort barna med nærhet, oppmerksomhet ved legging eller bruke mye tid på leggingen
Ja, det er slitsomt. Men ja, det er igså det riktige rent biologisk å gi mye nærhet de første årene av barnets liv. Det du kjenner på - frustrasjonen over å være utslitt, være tilgjengelig for babyen din 24 timer i døgnet, ikke få en pause på dagtid og heller ikke natt - det er veldig normalt og forståelig. Og samtidig ikke noe DU har gjort
du er den beste mammaen for babyen din, som er tilstede og er nær. Men klart kan det være veldig tøft.
Mine tips for å trappe ned støtte kan være å legge en plan for slutten av dagen. Om alt har vært kaos, så vet du og mannen din hva dere har slags plan. Dette kan føre til mye uro fra babyen i starten. Stopp før det eskalerer for mye - du kjenner babyen din. Og gå tilbake til det dere pleier. Da har dere likevel øvd. At du går tilbake til slik du la han tidligere, betyr ikke at øvingen på noe nytt ikke har effekt
- Styr siste dupp. Dagsoving kan ofte bli litt kaos, og ikke lett å time hele dagen. Men pass på at babyen er våken 1,5-2 timer før legging for kvelden. Så vekk fra siste dupp for å få til dette. Om alt er på skeiva og babyen behøver å sove litt for sent, så få ham i søvn, men vekk ham etter 10 minutter. Da har han fått en powernap som unngår overtrøtthet, men vil sannsynligvis rekke å bli trøtt før kvelden.
- Start siste måltid/grøt eller amming til ca samme tid. Gi siste amming i stua. Det kan være før eller etter dere tar på pysj og eventuelt bader. Finn det som fungerer best men ca samme hver kveld så vender babyen seg til at nå er det kveld.
- Om mannen din er hjemme på kvelden, så forsøk at han går opp med babyen. Han kan synge noen nattasanger og kose med babyen i foreldresenga og forsøke å legge han der. Eller i sprinkelseng. Her måtte far først legge i foreldreseng før baby var klar for å sovne i sprinkelseng. Bestem ca hvor lenge far prøver. 5-10 minutter kan være lenge nok i starten. Også kan du ta over før gråten blir helt hysterisk. Da vender baby seg gradvis til at far er en del av kveldsstellet uten at du og pupp forsvinner umiddelbart. Mannen kan gjerne prøve med smokk hvis dere fortsatt vil prøve det. Gradvis vil da forhåpentligvis mannen din kunne gå over til å legge baby uten pupp. Vi gjorde som dette fra rundt 4mnd med den eldste og pappaen kunne legge fra rundt 6 mnd, så tok litt tid.
For dagtid så kan du øve på å trille han i søvn, også stopper du vogna RETT før han sovner. Når han begynner å gråte, trille vogna igjen og gjenta. Helt til han sovner. Dette pleier p funke for mange babyer slik at de kan legges i vogn og sovne uten trilling. Men krever litt tid og tålmodighet. De første gangene må du kanskje trille og stoppe og gjenta 30-40 ganger før babyen sovner. Og det kan ta 1-3 uker før babyen kan legges ned i vogn uten trilling også sove.
Lilleminis abonnement koster bare noen hundrelapper for èn måned tilgang til artikler tror jeg. Jeg liker også CharlotteMjelde på Instagram. Psykolog som deler veldig fine innspill og tanker rundt det å ha små barn
Husk at du ikke gjør eller har gjort noe feil
jeg kjenner foreldre som har hatt verdens enkleste baby og er «verdensmestre» på legging og leggtips, hvordan få baby til å sove osv - også kommer nummer 2 og slår alle i bakken, for da var det ikke så lett lell
Husk i denne intense perioden som babyens første 1-2 år er, at du og partner må være gode mot hverandre. Snakk om hvordan dere kan avlaste hverandre. Kan han trille baby litt i helgene på ettermiddag så han får hvile, og omvendt ved behov. Hvis noen kan passe babyen 1 time på dagtid i en helgedag så dere kan gjøre noe hyggelig sammen, er det også noe JEG skulle ønske vi var bedre til å prioritere her. Mine har trengt meg på kveldstid og til legging lenge så barnevakt på kveldstid har vært uaktuelt. Men kunne med fordel vært flinkere til å be om avlastning på andre tidspunkt til partid.