Lære å sove på kommando

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Flere som bare ligger våken om de prøver å legge seg tidligere:oops:? Og ellers sliter med å sove på dagtid? Hvordan lærer man å sove på kommando?

Babyen min På 6 mnd våker flere ganger per natt og skal «synge» (ligger og roper og tuller :knegg: )eller skal ha mat. Han sover bare 25-35 min om gangen på dagtid. Han har også nettopp vært forkjølet. Kort fortalt er jeg veldig trøtt og sliten med lite overskudd:sleep011

Vanligvis legger jeg meg mellom 22 og 00. Siden jeg er så trøtt ha jeg forsøkt å legge meg 20-21. Men selvom jeg er stuptrøtt ender jeg da med å ligge våken til 02 og kaste meg rundt i senga :( altså forsøket på å få inn mer søvn, gir mindre søvn. Med å legge meg tidligere ligger jeg våken lengre. Legger bort alt av skjerm, god ludt på rommet og mørkt, men det hjelper ikke:banghead:

På dagtid prøver jeg å legge meg når han sover. Men om jeg en skjelden gang klarer å være på vei å sovne, våkner han. I helgene pleier jeg spørre mann om han kan ta babyen når han våkner. Men ofte skal han ha meg til å ta han når han er på do (i evig tid) eller har spørsmål, som gjør at jern våkner skikkelig og ikke får sove igjen.

Noen som har tips til hvordan man kan sove bredre på kommando :(? Flere som sove dårlig på kommando? En egenskap som sikkert hadde kommet godt med som småbarnsmor de nesten årene :knegg:
 
Føler med deg. Jeg er sånn selv. Utrolig slitsomt. Det som fungerer for meg er variasjon. Jeg kan sovne fortere av TV men også slite med å sovne av det. Jeg kan sovne med tlf i hånda men den kan også gjøre at jeg ikke sovner osv. Akkurat er TV min beste hjelp igjen. Mannen er fryktelig irriterende der. Han sovner på sekundet. Når eldste var baby og skulle ha mat om natta så la jeg hu inntil han så han våknet også. Hehe. Bare for å irritere siden han sovna jo igjen med en gang og utgjorde ikke det store for han i forhold til søvn. Her tok han dem på morran når det var lite søvn på meg pga mating om natten. Men han spurte aldri om noe og kom aldri inn til meg. Har du sjekket om det er grunn til at barnet sover så lite på dagtid? Overtrøtte barn sover dårlig.
 
Avspenningsteknikker fungerer her. :)

Legg deg komfortabelt og så starter du med å fokusere på å spenne av tærne. Tenk bare på tærne og kjenn av fe slapper av og blir tunge.
Så går du videre og gjør det samme med ankelen, leggen, lårene, beina, rumpa... osv.

Jeg kommer aldri til hodet før jeg sover.
Lykke til :)
 
snakk med din mann om han må ta med baby på do og spørsmål må vente... du klarer vel å gå på do selv om mannen er på jobb og da bør han også klare det.... viktig med søvn og da må vi hjelpe hverandre
 
Jeg trodde seriøst du skulle ha babyen til å sove på komando når jeg så overskriften :laughing002

Men avspenningsteknikk, samt fjerne alt av skjermer innen en time før du legger deg.

Ellers kan du lese ting som norges lover eller annet ganske så kjedelig lesestoff. Ikke sett deg til med den mest spennende boka i verden!
 
Jeg sliter med det samme. Mitt beste tips er planlagte middagslur i helgene hvor du legger inn tid til å sovne mens mann og barn er ute av huset. Snakker to til tre timer her, avtalt med mannen i god tid.

Har du forresten fortalt han at du sliter med å sovne igjen? Hvis ikke så er det første steg. Mannen vet nå at "et kort spørsmål" er det samme som en ødelagt hvilestund for meg, men det kom ikke av seg selv.
 
Takk for tips :) skal prøve avslappingtaktikk og se om det nytter. Har prøve god gammeldags sautelling og endt opp med flere hundre sauer, men ingen søvn :wtf:

Det er ikke noe galt med babyen. Han sovner fint rundt kl 19 :) men han har aldri vært glad i å sove lenge på dagtid. Bare powernaps. Når han var 6 dager gammel var han våken 6,5 time i strekk på dagtid husker jeg. Han bare er sånn.
Ikke kolikk, ikke noe særlig gråt. Det han gjør om natta nå er å synge :singing: og vil da ha publikum :sleep011

Mannen sier «jeg må da få lov å gå på do!» . Problemet er at han bruker så lang tid. Samtidig ligger babyen da full av energi og klasker meg i ansiktet og stikker henda sine i munden min xsmile2 . Vanskelig å sløve videre da.
Hva er det menn gjør på do eller :scratch? Jeg her forklart han, men han sier at jeg må legge meg tidligere og sove når mini sover. Men det er jo problemet, jeg får ikke til :(
 
Takk for tips :) skal prøve avslappingtaktikk og se om det nytter. Har prøve god gammeldags sautelling og endt opp med flere hundre sauer, men ingen søvn :wtf:

Det er ikke noe galt med babyen. Han sovner fint rundt kl 19 :) men han har aldri vært glad i å sove lenge på dagtid. Bare powernaps. Når han var 6 dager gammel var han våken 6,5 time i strekk på dagtid husker jeg. Han bare er sånn.
Ikke kolikk, ikke noe særlig gråt. Det han gjør om natta nå er å synge :singing: og vil da ha publikum :sleep011

Mannen sier «jeg må da få lov å gå på do!» . Problemet er at han bruker så lang tid. Samtidig ligger babyen da full av energi og klasker meg i ansiktet og stikker henda sine i munden min xsmile2 . Vanskelig å sløve videre da.
Hva er det menn gjør på do eller :scratch? Jeg her forklart han, men han sier at jeg må legge meg tidligere og sove når mini sover. Men det er jo problemet, jeg får ikke til :(

Sliter med det samme, så har lite tips dessverre.
Soving på kommando fungerer dårlig. Men avspenning gjør mye nytte, du hviler jo da.

Angående menn på do, så handler det bare om egentid. De slipper å ta del i hverdagen, på do får de være i fred. Det er et fenomen. Ikke noe du må akseptere til alle døgnets tider :)
 
Jeg pleier å sette på en podcast på lavt volum. Sovner til det på 5 min hvis jeg er trøtt.

Enig med andre her, mannen din må håndtere babyen selv om han må på do. Noen ganger er de ganske kreative for å slippe unna litt ;)
 
Back
Topp