lånekassen??

liten prins juni 17♥♥

Gift med forumet
hvor lang tid tar det før man får svar og når er det man får utbetalt dette?
er det alle som får studielån?? eller er det folk som ikke får også?

Hvor lang behandlingstid er det vell ikke noe fasitsvar på.
Før var det vertfall utbetaling hver 15. i mnd.
Ang lån er jeg faktisk ikke sikker på..

Om man får lån avhenger av inntekt og formue til deg og eventuelt samboer. Jeg fikk svar etter 24 timer midt i fellesferien, men i 2011 tokk det 5 uker grunnet stor pågang. Utbetalingen er 15. Hver måneden utenom august. Da får man det etter at alt er i orden.

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app

Eg søkte om sipend forrige uke. Fikk svar samme dag som eg søkt om kor mykje eg kom til å få i lån og stipend. Så måtte eg registrera meg elektronisk, og semesterregistrera meg. I dag fikk eg svar om at aøt var i orden og pengane kom inn på konto i løpe av 1-2 virkedager:) semesterregistrerte meg på tirsdag trur eg. Søk om stipend, så får du svar og mail om kva du skal gjere videre for at alt skal være i orden:)

Lånekassen har blitt mye raskere de siste årene, spesielt siden man søker på nett og også kan søke så tidlig. I allefall for oss på høyere utdanning.

Tror de fleste kan få søke om lån, men jeg tipper det finnes en maksgrense for hva partner eller du selv kan ha i inntekt. Men de spør jo ikke om din inntekt i søknaden, de spør bare om partners. Du kan jo prøve å regne ut hva du kan få i kalkulatoren deres. Stipend er vel mer avhengig av lønn enn lån, f.eks. så kan jo noe omgjøres fra lån til stipend etter bestått eksamen. Og om du får forsørgerstipend f.eks.

Jeg søkte om stipend for høsten allerede i juni, fikk svar neste dag, og nå har jeg både betalt semesteravgift, godtatt studieplan for høsten og signert for stipendet (gjeldsbrevet), og har fått beskjed om at jeg får pengene først når semesteret starter, så det blir vel kanskje til den 17. eller derom.

Er ingen fasit på hvor lang tid det tar. Ei jeg kjenner søkte for ca 3 uker siden og fikk svar i løpet av 4 dager. Jeg søkte like etterpå og har fortsatt ikke fått noe svar. Hvor mye man får avhenger av inntekt til deg selv og partner, forsørgerstipent og om man studerer på heltid eller deltid

Eg søkte om sipend forrige uke. Fikk svar samme dag som eg søkt om kor mykje eg kom til å få i lån og stipend. Så måtte eg registrera meg elektronisk, og semesterregistrera meg. I dag fikk eg svar om at aøt var i orden og pengane kom inn på konto i løpe av 1-2 virkedager:) semesterregistrerte meg på tirsdag trur eg. Søk om stipend, så får du svar og mail om kva du skal gjere videre for at alt skal være i orden:)

Oj, det var raskt! Med meg står det ferdig behandlet 24/9 :( Det er jo kjempelenge til. Men jeg har ikke betalt semesteravgiften enda, da jeg ikke har fått Mail med kontonr osv.

Appen!

Hvor mye man får i LÅN er ikke avhengig av hverken ens egen eller partners inntekt, men hvor mye av studielånet som omgjøres til stipend avhenger av inntekter ;)

Både min mann og jeg studerer.
Han er i 100% jobb og i nettstudier - til tross for ok inntekt får han full støtte til studiet, men i første omgang får alle det i form av LÅN - så omgjøres deler av det siden etter bestått eksamen og hvor mye som omgjøres avhenger som sagt av div faktorer som blant annet inntekt.

Behandlingstid synes å være veldig individuelt.

Hvor mye man får i LÅN er ikke avhengig av hverken ens egen eller partners inntekt, men hvor mye av studielånet som omgjøres til stipend avhenger av inntekter ;)

Både min mann og jeg studerer.
Han er i 100% jobb og i nettstudier - til tross for ok inntekt får han full støtte til studiet, men i første omgang får alle det i form av LÅN - så omgjøres deler av det siden etter bestått eksamen og hvor mye som omgjøres avhenger som sagt av div faktorer som blant annet inntekt.

Behandlingstid synes å være veldig individuelt.

Stemmer ikke helt. Hvor mye du får avhenger av inntekt, ja. Ta en sjekk på støttekalkulatoren, hvis du endrer inntektene for hver gang du beregner, vil du få forskjellig resultat. Tror de har en øvre grense for hvor mye man kan ha i inntekt før de begynner å trekke i støtte. Omgjøring av lån til stipend avhenger jo av om man har fullført og om man tjener mer eller mindre enn det de har beregnet utifra. På støttekalkulatoren får jeg flere tusen i forskjell på støtten om jeg oppgir 370 000 på min manns inntekt og 400 000.

hmmm.. ja du har sikkert rett altså men bare erfart at man har rett på god støtte i form av lån uansett inntekt. Men aldri regnet på hvor mye/lite det vil avgjøre om han/jeg hadde tjent mer/mindre.
Kommer sikkert litt an på hva man studerer (privat/offentlig) osv også.

Vet i allefall at vi får helt grei støtte til tross for at begge har jobb/inntekt i tillegg. :)

Oj, det var raskt! Med meg står det ferdig behandlet 24/9 :( Det er jo kjempelenge til. Men jeg har ikke betalt semesteravgiften enda, da jeg ikke har fått Mail med kontonr osv.

Appen!
Samme står det her , vi får nå bare være tolmodige :-P

Jeg søkte idag og på mg står d ikke noe ennå

Sent from my LG-P990 using BV Forum mobile app

Back
Topp