Lånekassen, sykdom i svangerskapet, lærling.

novemberbaby ventes

Blir kjent med forumet
Kjenner jeg blir helt svett av detta her.
Jeg er lærling og har støtte fra lånekassen. Har i det siste vært sykemeldt pga bekkenløsning og vet ikke om jeg kommer tilbake igjen før permisjonen starter (i oktober) Får sykepenger fra Nav og har måtte sende inn avbrudd i læretiden skjema for å ikke miste noe av tiden min som er igjen. Det heter avbrudd men læretida er bare pausa. Det jeg ikke vet er hvordan jeg må gjøre det i forhold til lånekassa og om jeg fortsatt får no støtte derfra? Jeg får jo også sykepenger fra nav. Noen som kan hjelpe meg litt?

Ring lånekassen. Det er små forskjeller som gjør svarene forskjellig fra person til person, så er ikke sikkert noens svar her vil gjelde for deg. For all del IKKE send dem e-post. Det tar en evighet å få svar, og de svarer aldri noe annet enn det som allerede står på sidene deres ;/

Bare håpe jeg ikke har driti meg ut. Får ringe de i morra og høre hva jeg gjør for noe. Jeg har liksom fortsatt læreplass men er sykemeldt derfra og hvordan blir det med permisjons stipend derfra liksom. Har vel krav på det så lenge jeg står påført at jeg har en læreplass. Huff

Hei! Jeg har vært der du er og no worries honey !!
Er du sykemeldt over 4 uker kan du søke sykestipend som da gjør at lånet den perioden du er sykmeldt blir til stipend! :)
I permisjonen får du også beholde alle pengene fra Lånekassen selv om du får støtte fra NAV. Det gjelder vel forsåvidt med mindre du avslutter lærlingtiden i stedet for å ta pause (så ikke slutt jobben) MEN! IKKE ta ut permisjon før tre uker før termin. Da blir det noe kluss tror jeg, så sjekk opp det litt ekstra.
Du kan og etter fødsel søke om foreldrestipend som gjør lånet i permisjonstiden om til stipend også er det og noe som heter forsørgerstipend! Da søker du nå på vanlig måte og oppgir du har fått barn, hvis du har fått, eller så oppgir du ikke det før etter du har født da både foreldrestipend og sykestipend er noe en kan søke om senere for det er jo da egentlig bare lån som blir gjort om til stipend :)!

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp