Lånekassen - permisjon

litjpiå

Glad i forumet
Har lest meg totalt forvirret på allt som har med lån, stipend, forsørgerstipend osv og gjøre, og har noen spørsmål jeg håper å få svar på.
Har nå søkt, og fått godkjent støtte fra høsten av. Den er på litt over 7000 mnd.
- Ser at andre får mer, og lurer på hvorfor jeg ikke får det? Er det sambos inntekt som gjør det?
- er det sån at man kan få omgjort lånet til stipend? Må dette søkes om, og når/hvordan? Kan ikke huske jeg gjorde det for to år siden når jeg hadde permisjon fra vgs. Kan jeg søke om å få det året også omgjort?
- har termin i september og studiestart i august. Må jeg virkelig gå 1-2 uker før jeg kan ta permisjon?
- melder skolen automatisk inn til lånekassen at jeg har møtt opp til skolestart? Også ved permisjon?

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei!

Jeg kan kanskje svare på noen av spørsmålene dine.

Jeg hadde ei venninne som gikk skole og hadde termin i oktober og hun måtte gå frem til 3 uker før termin, men det kommer vel litt an på om du har mye obligatorisk oppmøte eller ikke. Det handler om at du skal få det godkjent før neste år. Eventuet så tror jeg kanskje det går an å be skolen om å starte permisjonen tidligere, men det er jeg ikke sikker på.

Hvor mye du får hver måned av lånekassen kan ha med samboers-inntekt å gjøre. Jo høyere han har, jo mindre får du.. men det er egne satser på dette.

Det lånet som evt kan bli omgjort til stipend er 3 uker før termin og 10 måneder (eller 11 - er usikker etter de nye reglene) etter fødsel, inkludert sommermånedene. Alt før og etter dette er stipend OG lån.

Resten av spørsmålene vet jeg dessverre ikke. Ville ha hørt med skolen din og evt ringt lånekassen :)

Hei!

Jeg kan kanskje svare på noen av spørsmålene dine.

Jeg hadde ei venninne som gikk skole og hadde termin i oktober og hun måtte gå frem til 3 uker før termin, men det kommer vel litt an på om du har mye obligatorisk oppmøte eller ikke. Det handler om at du skal få det godkjent før neste år. Eventuet så tror jeg kanskje det går an å be skolen om å starte permisjonen tidligere, men det er jeg ikke sikker på.

Hvor mye du får hver måned av lånekassen kan ha med samboers-inntekt å gjøre. Jo høyere han har, jo mindre får du.. men det er egne satser på dette.

Det lånet som evt kan bli omgjort til stipend er 3 uker før termin og 10 måneder (eller 11 - er usikker etter de nye reglene) etter fødsel, inkludert sommermånedene. Alt før og etter dette er stipend OG lån.

Resten av spørsmålene vet jeg dessverre ikke. Ville ha hørt med skolen din og evt ringt lånekassen :)
Takk for svar :) får ringe lånekassen å høre, mn har erfaring med at de vet lite/ingenting av det jeg lurer på.
Vet du om man må søke om å få omgjort lånet til stipend, eller skjer det atomatisk fra den mnd jeg går ut i permisjon? :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Grunnen til at andre får mer enn deg kan være at de har barn fra før. Da får man forsørgerstipend i tillegg. Du mottar først alt som lån, så "etterprøves" dette mot din og din manns inntekt/formue. Deretter bestemmes hvor mye som gjøres om til stipend. Vanligvis 40% av grunnbeløpet. Forsørgerstipend kommer i tillegg og er fullt ut stipend.

Grunnen til at du ikke kan ta permisjon tidligere er fordi permisjon ikke gir rett til støtte fra Lånekassen. Da vil du heller ikke motta foreldrestipend. Noen permisjoner gir likevel rettigheter (som sykemelding f.eks)

Du må levere fødselsattest, og du må levere egen søknad for forsørgerstipend. Det må også leveres inn søknad for foreldrestipend.

Tror alt jeg har skrevet er rett :) Ellers finnes det mye god info på lånekassens sider. (Søk på foreldrestipend og forsørgerstipend)

Først og fremst, foreldrestipendet er vanlig stipend og lån men som i ettertid blir omgjort til stipend. Derfor søkes det ikke om det før etter fødsel. Men foreldrestipendet har du først krav på om du har vært i utdanning i 4mnder før fødsel. Så hvis du ikke var i studier våren nå, så har du vel ikke krav på foreldrestipendet.

Forsørgerstipendet beregnes på bakgrunn av fars inntekt, og om han tjener over 300ettellerannet så får man ikke det. Alt dette kan du lese om inne på Lånekassen sine sider :)

Sent from my iPad using BV Forum

Først og fremst, foreldrestipendet er vanlig stipend og lån men som i ettertid blir omgjort til stipend. Derfor søkes det ikke om det før etter fødsel. Men foreldrestipendet har du først krav på om du har vært i utdanning i 4mnder før fødsel. Så hvis du ikke var i studier våren nå, så har du vel ikke krav på foreldrestipendet.

Forsørgerstipendet beregnes på bakgrunn av fars inntekt, og om han tjener over 300ettellerannet så får man ikke det. Alt dette kan du lese om inne på Lånekassen sine sider :)

hvordan søker man da om foreldrestipend, og når? har gått vgs de siste årene, så da har jeg vel krav på dette? har også en på 3år fra før, og var permitert fra studier da han var født. Kan jeg da søke om å få omgjort den støtten jeg fikk det året til foreldrestipend, eller er det for sent? :)
så siden sambo tjener over en viss sats, får jeg ikke noe ekstra som mor? Kan heller ikke huske å ha levert noen dokumentasjon med første barnet. har heller ikke fått beskjed om det. Kan jeg da ha hatt krav på mer støtte om jeg hadde levert?
er det egne skjemaer for denne typen støtte, eller søkte jeg om det da jeg kryssa av for at jeg har og venter barn i den vanlige søknaden?
huff, må ha det inn med teskje jeg altså! :P

hvordan søker man da om foreldrestipend, og når? har gått vgs de siste årene, så da har jeg vel krav på dette? har også en på 3år fra før, og var permitert fra studier da han var født. Kan jeg da søke om å få omgjort den støtten jeg fikk det året til foreldrestipend, eller er det for sent? :)
så siden sambo tjener over en viss sats, får jeg ikke noe ekstra som mor? Kan heller ikke huske å ha levert noen dokumentasjon med første barnet. har heller ikke fått beskjed om det. Kan jeg da ha hatt krav på mer støtte om jeg hadde levert?
er det egne skjemaer for denne typen støtte, eller søkte jeg om det da jeg kryssa av for at jeg har og venter barn i den vanlige søknaden?
huff, må ha det inn med teskje jeg altså! :P
Det er nok for sent, foreldrestipendet må søkes om senest et år etter fødsel.

Er litt usikker på om du har "søkt" om forsørgerstipendet allerede, men gå inn på Lånekassen sine sider og les om forsørgerstipendet der. Jeg har to barn nå, men får ingenting ekstra, da sambo tjener over det beløpet.

Foreldrestipendet søkes om ved hjelp av egen søknad som man finner på Lånekassen sine sider og krever dokumentasjon og fødselsdato på barnet, slik at man må søke etter fødsel :)

Du må ettersende fødaelsattest. Behandlingstiden er lang, men du får lån så lenge. Lånet blir omgjort til stipend i etterkant. Jeg søkte i februar og fikk penger i juni eller noe sånt. Altså det jeg hadde krav på utover lånet jeg allerede hadde mottatt.. Antagelig forsørgerstipend.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Det står veldig nøye forklart på lånekassen sine hjemmesider faktisk!

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stip...rn/Foreldrestipend/Permisjon-fra-utdanningen/

Du må ikke gå to uker skole om du avklarer det med skolen og lånekassen, om du går ut i permisjon innen to måneder etter studiestart står det. Du må søke om lån og stipend som vanlig først og så søker du om foreldrestipend og sender inn fødselsattest etter barnet er født. Ganske lang behandlingstid på søknad om foreldrestipend så du vet om det, men en kan ikke gjøre det før fødsel uansett bare man er forberedt på at det tart tid (jeg var ikke det sist, tok nesten 3 mnd, men er det denne gangen). Lykke til! :)

Back
Topp