Lånekassen og Nav

jaanik

Andre møte med forumet
Jeg lurer på om man kan få foreldrepenger av nav, samtidig som man mottar foreldrestipend av lånekassen? Eller er det da slik at jeg, som er student og kommer til å søke foreldrestipend, må velge engangsstønaden?

Jeg lurer også på om far fortsatt har rett på sine 12 uker med foreldrepenger hvis jeg velger engangsstønaden?
 
hei, jeg har termin i september og er student, men siste stipendet mitt blir utbetalt i mai..jeg vet jeg har krav på overgansstønad de to siste mnd i termin. men hva med den mnd i mellom, juni? hva har jeg krav på da?
 
Hei!
Jeg lurer på hvordan det vil være for meg i sommer. Jeg er nå student, og får sommerferie i midten av juni. Siste utbetaling av stipend er i mai. Jeg har termin i August. Har jeg noen rettigheter i disse månedene fram til fødsel?

Har ikke noen jobb. Så skal få engangsstønad. Skal fortsette på skole i august om det har noe å si.

Er også fare for at jeg vil bli sykemeldt i snart, vil det føre til noen ekstra rettigheter?
 
Hei!
Jeg lurer på hvordan det vil være for meg i sommer. Jeg er nå student, og får sommerferie i midten av juni. Siste utbetaling av stipend er i mai. Jeg har termin i August. Har jeg noen rettigheter i disse månedene fram til fødsel?

Har ikke noen jobb. Så skal få engangsstønad. Skal fortsette på skole i august om det har noe å si.

Er også fare for at jeg vil bli sykemeldt i snart, vil det føre til noen ekstra rettigheter?
 
Hei!

Har du rett på foreldrepenger kan du få foreldrepenger fra NAV samtidig som du får foreldrestipend fra Lånekassen. Så du trenger ikke velge engangsstønaden bare fordi du er student og søker foreldrestipend.

Lånekassen har regler for hvordan ditt foreldrestipend påvirkes når ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger fra NAV, se her

Er det bare far som har rett/du velger engangsstønad, kan far ta ut foreldrepenger på egen opptjening selv om fedrekvoteukene faller bort. Han kan da få inntil 38/48 uker. For å få brukt alle ukene, må han begynne uttaket fra uke 7 etter at barnet er født. Begynner han senere får han tilsvarende færre stønadsdager. Det stilles såkalt aktivitetskrav til deg som mor når bare far har rett, f. eks at du må være fulltidsstudent.
Ha en fortsatt fin dag.
 
Hei!

Har du rett på foreldrepenger kan du få foreldrepenger fra NAV samtidig som du får foreldrestipend fra Lånekassen. Så du trenger ikke velge engangsstønaden bare fordi du er student og søker foreldrestipend.

Lånekassen har regler for hvordan ditt foreldrestipend påvirkes når ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger fra NAV, se her

Er det bare far som har rett/du velger engangsstønad, kan far ta ut foreldrepenger på egen opptjening selv om fedrekvoteukene faller bort. Han kan da få inntil 38/48 uker. For å få brukt alle ukene, må han begynne uttaket fra uke 7 etter at barnet er født. Begynner han senere får han tilsvarende færre stønadsdager. Det stilles såkalt aktivitetskrav til deg som mor når bare far har rett, f. eks at du må være fulltidsstudent.
Ha en fortsatt fin dag.
 
Hei Havfruen88 :-)
Engangsstønaden kan du få utbetalt så snart du har kommet til 26 svangerskapsuke. I tillegg kan du høre med Lånekassen om foreldrestipend.
Siden du ikke har arbeidsinntekt, har du dessverre ikke rett på sykepenger fra NAV. Hør med Lånekassen om du har rett på sykestipend. Hvis du ikke har rett på sykestipend, kan du ha rett på arbeidsavklaringspenger fra NAV.
Ønsker deg en fin dag videre.
 
Hei Leona89 :-)
Du kan få overgangsstønad i opptil to måneder før fødsel. I tillegg kan du søke om engangsstønad, uten at overgangsstønaden blir redusert.
Lykke til!
 
Hei Jaanik!

Har du rett på foreldrepenger kan du få foreldrepenger fra NAV samtidig som du får foreldrestipend fra Lånekassen. Så du trenger ikke velge engangsstønaden bare fordi du er student og søker foreldrestipend.

Lånekassen har regler for hvordan ditt foreldrestipend påvirkes når ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger fra NAV, se her

Er det bare far som har rett/du velger engangsstønad, kan far ta ut foreldrepenger på egen opptjening selv om fedrekvoteukene faller bort. Han kan da få inntil 38/48 uker. For å få brukt alle ukene, må han begynne uttaket fra uke 7 etter at barnet er født. Begynner han senere får han tilsvarende færre stønadsdager. Det stilles såkalt aktivitetskrav til deg som mor når bare far har rett, f. eks at du må være fulltidsstudent.
Ha en fortsatt fin dag.
 
tusen takk for svar, men har jeg rett på  noe livsopphold eller bostøtte i juni?
 
Back
Topp