Jeg har strøket på mange eksamener opp gjennom min studentkarriere. De eneste følgene et stryk som en sykepleiereksamen gir er at den prosentandelen av støtten som hadde blitt omgjort hvis hun hadde stått på denne eksamen, altså ikke blir omgjort. Hvis hun hadde blitt hengende et helt år etter ville følgene vært annerledes. Om hun alikevel skal bytte studieretning hadde jeg ikke tatt denne eksamenen om igjen, og heller fokusert på det nye studiet. Alt i alt vil dette si at når hun er ferdig utdannet, vil hun ha noen tusen mer i lån enn en som hadde stått på denne eksamen.
Altså, INGEN fare. Alt ordner seg. Hun er langt i fra den første og ei heller den siste som stryker på en eksamen!
Edit: må legge til at jeg aldri har rapportert til Lånekassen om forsinkelser i studiet (og jeg har strøket, byttet studieretning, strøket og byttet studieretning igjen). Det er til skolen jeg har rapportert om forsinkelse i studie (50 % studieprogresjon, men dette på universitetet). Når hun starter nå på nytt studie så vil jo hun starte i første klasse med de andre førsteårs studentene, og langt i fra være forsinket! Lånekassen gir støtte inntil 8 års studie, uavhengig av hvor mange "bomturer" man gjør underveis. Om du skjønner.
Om hun er urolig, så be henne skrive en e-post eller ringe til Lånekassen, så kan de bekrefte at ingen skade har skjedd! (kan ikke tenke meg at det er evig-lang telefonkø der i disse tider?).
En annen ting, om hun har strøket på eksamen taper hun ingenting på å be om en revurdering av eksamenen?