Låne fødselsvideo av jordmor?

lille marsvin

Betatt av forumet
Januarhula 2014
Min jordmor er veldig opptatt av dette med at førstegangsfødende ofte henger seg opp i selve fødselen, og liksom ikke greier å se lenger framover. Så hun har ikke villet snakke om det å føde enda. Jeg føler ikke jeg er en av dem, jeg tenker mye mer på alt som kommer etterpå. Men det er vel snart på tide å forberede seg litt på selve fødselen også.

Hun sa at neste gang jeg kom, kunne jeg få låne med meg en fødselsvideo. Jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å gjøre det, vil heller stille med litt blanke ark når jeg kommer på fødestuen. (Det er jo ikke som at jeg ikke vet hva som kommer til å skje...) Jeg så kanskje litt skeptisk ut, for hun sa at det var helt frivillig om jeg ville se den. Og at vi heller kan snakke mer om hvilke muligheter man har innen smertelindring, om man trenger det. Synes det hørtes bedre ut jeg:)

Hva tenker dere? Har noen lånt fødselsvideo, og var det nyttig? Jeg er litt redd for at den bare kommer til å stresse meg, siden jeg er ganske avslappet til hele fødselen ennå. Jeg vet jo ikke hva som venter meg, men regner med det kan bli både langvarig og smertefullt. Men at det hele uansett er verdt det når ungen ligger der:)

Har ikke sett noen fødselsvideo siden en uggen merkelig film på videregående...

MEN jeg har lest tonnevis av fødselshistorier her på bv og andre sider og føler jeg har lest om omtrent alt som kan forekomme under en fødsel. Så da jeg fødte sist så gikk jeg inn i det med åpent sinn og hver gang noe skjedde så tenkte jeg at dette hadde jeg jo lest om før, så dette er normalt. Ingen overraskelser. :-)

Den største overraskelsen var dagen etter fødsel. Jeg lå der plutselig med en baby og ante ikke hva jeg skulle gjøre... Hvor ofte må en skifte bleie? Hvor mye klær trenger en baby? Og det var ingen der som fortalte meg noe som helst... Jadda...

Syns man absolutt burde forberede seg på hva som skjer under en fødsel. I mine øyne er kunnskap trygghet. Nå er ingen fødsel lik, men en viss peliing får en jo allikevel. Ville satt meg ned å se Jordmødrene-serien på NRK nett-tv, den er ekte og viser forskjellige situasjoner av en fødsel.

Tror at man gjennom å ha litt kunnskap det å skulle føde, vil kunne gjøre at en som fødende kan jobbe mest mulig effektivt for ¨få barnet ut i verden...

Selvfølgelig skal jeg ikke komme på fødestuen helt blank - da får jeg vel iallefall panikk når ting begynner å skje;) Jeg er bare usikker på om det vil hjelpe meg å få det så visuelt forklart som i en fødselsvideo. Tror jeg foretrekker å lese om det, og snakke med andre. Men har jo forhåpentligvis noen uker å bestemme meg på ennå..

Og jeg har sett en god del av Jordmødrene-episodene, og diverse andre programmer. Både før og etter at jeg ble gravid. Riktignok pleier jeg å snu meg bort akkurat når hodet kommer frem, for jeg får så vondt av å se på:)

Men er helt enig i at kunnskap er trygghet, jeg er bare usikker på hvordan jeg skal tilegne meg den kunnskapen. Jeg ser heller ikke for meg at jeg vil planlegge fødselen særlig, som jeg har sett/hørt enkelte gjøre. Tror heller jeg vil stille forberedt og være klar over ulike alternativer/muligheter som finnes, men samtidig ta det litt som det kommer.

Haha, virker tøff i trynet nå, men se ikke bort fra at når dagen kommer, så skriker jeg etter epidural, lystgass (og angrepille, om det ikke hadde vært for sent..) fra første rie;)

lille marsvin skrev:
Selvfølgelig skal jeg ikke komme på fødestuen helt blank - da får jeg vel iallefall panikk når ting begynner å skje;) Jeg er bare usikker på om det vil hjelpe meg å få det så visuelt forklart som i en fødselsvideo. Tror jeg foretrekker å lese om det, og snakke med andre. Men har jo forhåpentligvis noen uker å bestemme meg på ennå..

Og jeg har sett en god del av Jordmødrene-episodene, og diverse andre programmer. Både før og etter at jeg ble gravid. Riktignok pleier jeg å snu meg bort akkurat når hodet kommer frem, for jeg får så vondt av å se på:)

Men er helt enig i at kunnskap er trygghet, jeg er bare usikker på hvordan jeg skal tilegne meg den kunnskapen. Jeg ser heller ikke for meg at jeg vil planlegge fødselen særlig, som jeg har sett/hørt enkelte gjøre. Tror heller jeg vil stille forberedt og være klar over ulike alternativer/muligheter som finnes, men samtidig ta det litt som det kommer.

Haha, virker tøff i trynet nå, men se ikke bort fra at når dagen kommer, så skriker jeg etter epidural, lystgass (og angrepille, om det ikke hadde vært for sent..) fra første rie;)

Når hodet kommer frem så SVIR det og du puster og peser for du har mest lyst til å bare trykke videre, men jm vil forhindre revning så du peser for å hindre musklene i å jobbe.

Vi som har født før kan jo legge inn de gamle fødselshistoriene våre etter hvert, for å hjelpe og forberede de som er ferske på dette :-) Og så er det en ting med fødselshistorier, en blir aldri lei av å fortelle om sin egen! Jeg forteller gladelig om mine opplevelser til enhver som vil høre, he he. Det er jo så stort, så det er jo egentlig ikke så rart?

Når jeg ligger på føden så antar jeg at jeg kommer til å be noen kakke meg i hodet for at jeg har vært så dum å utsette meg for dette her enda en gang! :-P Men jeg vet mer og skal spørre etter andre hjelpemidler enn de jeg fikk sist. :-)

Jeg tror ikke jeg orker å se sånne veldig detaljerte video klipp av fødsler med kamera mellom beina på folk, jeg inbiller meg at fødselsvideoer er slik? Holder meg unna dennslags, og mye fødseslhistorier også! Vill ikke bli skremt.... Men har sett på Beretninger fra Begynnelsen og har nettopp begynnt å se på Jordmødrene på nett tv ;) Det er informativt, veldig intressant sammtidig som det ikke er for "grafisk". Har også lest et par bøker om fødsler... Føler meg veldig informert! Prøver også å lese litt om hvordan man skal ta vare på et spedbarn, kommer sikkert til å føle meg helt lost i begynnelsen! Aldri skifta en bleie i mitt liv... så leser litt om amming og baby stell. Håper på å "learn by doing" ;D

Når jeg skulle få min første leste jeg meg opp på alt jeg fant på nett, fødselshistorier og fakta. Følte meg veldig trygg og har aldri gruet meg til fødselene (venter min tredje). Men det å se selve fødselsfilmer er jeg ikke veldig glad i..

Så lenge du selv vet hva som vil skje sånn ca, og føler deg trygg, tror jeg det er det viktigste :) Jordmora mi viste meg med en dukke hvordan babyen kom ned kanalen og snudde seg og slikt, og det var moro å se (uten å måtte se det på en film med blod og gørr :P misforstå meg rett - liker å se på vanlige serier som jordmødrene og slikt, men trenger ikke å se alt som skjer der nede). Hun lot meg også stille spørsmål som hun svarte så godt hun kunne på ang smertelindring og sånt, og infoen fant jeg jo selv på nettet fra før av.

Veldig forskjell på hvordan man takler fødsel og hvordan man forbereder seg, så tror det kan være lurt å kjenne på det selv :)

Det med at når babyen først kom, så ble man blank.. ja, der var jeg og. Leste jo ikke SÅ langt :P Anbefaler å lese om amming og brystbetennelse, etterrier, barseltårer, økedøgn og slike ting også før babyen kommer :) Dag 3 er gjerne "værst"

serien "sykehuset" på nett-tv har også mange fine episoder der jordmødre tar imot forskjellige fødende..synes det er så kjekt å spennende eg

Kan nesten garantere deg at du kommer til å være verpesjuk og KLAR til å føde  uti Juli måned, når man går der å svetter og oier og akker i sommervarmen.

Og ofte når en står oppi sin egen fødsel så blir en liksom så fokusert på jobben som skal gjøres at en glemme ut alt av dumme tanker.

Press-riene er den korteste delen av hele fødselen.. noen er ferdig på 5 minutt ..da også er man så klar for å bli ferdig med hele greia at en biter tennene sammen og gir F.

Back
Topp