Låne alene

WishMeLuck

Elsker forumet
jentene i juni13
Jeg husker ikke om jeg har spurt her før.. Men dere som er alene, og av ymse grunner ikke har egen kapital, hvor mye lån har dere fått. Tenker å høre med husbanken.
Jobber 100% som sykepleier i kommunal sektor.

I 2012 kjøpte jeg bolig for 1,8 og sto for 100k selv. Resten via startlån. Men de har skjerpet inn reglene etter den gang. Jeg flyttet sammen med samboeren, men bare jeg som eide leiligheten da han var student..

Det er ikke så enkelt å få boliglån med kun én inntekt og hva man får i lån (også fra Husbanken) varierer veldig fra kommune til kommune. Den gangen jeg skulle søke lån i Husbanken (jeg bor i en større by), fikk jeg faktisk ikke selv om jeg hadde mye egenkapital. Årsaken var at jeg hadde for lav inntekt (mente de) til å betjene lånet som var nødvendig. Synd det skal være så vanskelig, for det er jo selvsagt mye gunstigere å betale ned på sin egen gjeld fremfor å betale husleie til utleier. Håper det ordner seg for deg! Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt annet enn med de erfaringene jeg har (men dette er altså ti år siden). Vet det er strammet inn ytterligere på utlånspraksisen, så du må nok rett og slett sende en søknad samt søke i egen bank. Du vil høyst sannsynlig uansett ikke få fullfinansiert en bolig i Husbanken, så du vil trenge ytterligere finansiering fra en annen, privat institusjon (altså fortrinnsvis en bank). Har du noen som kan stille som kausjonist? Det vil være et stort pluss ved lånesøknadene dine. Lykke til!

Det er ikke så enkelt å få boliglån med kun én inntekt og hva man får i lån (også fra Husbanken) varierer veldig fra kommune til kommune. Den gangen jeg skulle søke lån i Husbanken (jeg bor i en større by), fikk jeg faktisk ikke selv om jeg hadde mye egenkapital. Årsaken var at jeg hadde for lav inntekt (mente de) til å betjene lånet som var nødvendig. Synd det skal være så vanskelig, for det er jo selvsagt mye gunstigere å betale ned på sin egen gjeld fremfor å betale husleie til utleier. Håper det ordner seg for deg! Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt annet enn med de erfaringene jeg har (men dette er altså ti år siden). Vet det er strammet inn ytterligere på utlånspraksisen, så du må nok rett og slett sende en søknad samt søke i egen bank. Du vil høyst sannsynlig uansett ikke få fullfinansiert en bolig i Husbanken, så du vil trenge ytterligere finansiering fra en annen, privat institusjon (altså fortrinnsvis en bank). Har du noen som kan stille som kausjonist? Det vil være et stort pluss ved lånesøknadene dine. Lykke til!
Faren min er død, og vi fikk ingen arv fra han. Og mamma har vært alenemor og uføretrygdet i 30 år.. Så jeg har ingen kausjonist nei. Synes det er veldig leit at jeg ikke skal få kjøpe meg noe :(

Kommer vel an på hva du har av egenkapital, inntekt, utgifter og andre lån.

Har ei vennine som er alenemor til 2 små og som ønsket og kjøpe seg noe eget. Hun fikk kun låne 1 million, hadde ett par hundre tusen i egenkapital og hadde mulighet for å få kausjonist.

Ble ikke noe kjøp på henne da det er umulig og finne en leilighet som koster under 1 million.....

Synd det skal være så vanskelig når man er alene :(

Faren min er død, og vi fikk ingen arv fra han. Og mamma har vært alenemor og uføretrygdet i 30 år.. Så jeg har ingen kausjonist nei. Synes det er veldig leit at jeg ikke skal få kjøpe meg noe :(
Uff, ja, det gjør ting vanskeligere, men uansett bør du bare søke både i din egen bank (og gjerne andre dersom du får avslag der) samt Husbanken. Du har alt å vinne! Håper det ordner seg for deg!

Jeg har ei venninne som er alenemor med 3 barn. Hun fikk lån på 1,8 mill nå. Kjøpte en leilighet til 2 mill, så hadde litt i egenkapital. Hun er assistent i barnehage, og tjener absolutt ikke godt. Så det kan ordne seg for deg også. Er boligprisene veldig høye der du bor?

Spurte for 6 år siden som singel og fikk til svar 900 000. Latterlig!
Men når jeg nå har samboer så får jeg plutselig nesten 2 mill (nesten 4 sammen med han, men halvparten er jo mitt).

Du kan jo evt prøve å bytte bank? Vet om flere som ikke har fått lån i banker i Oslo feks, som har byttet til Sparebank1 Hallingdal. Så kanskje du kunne prøvd i en litt mindre bank?

Treffer du rett person i banken kan du få litt mer :) de er jo mennesker, så får du god kontakt med en kan han/hun kanskje gi deg litt mer :)
Prøv idiverse banker og snakk skikkelig grundig med de :)

Du må rett og slett bare treffe på rette personen i rette banken.

Jeg kjenner flere unge der gjerne kun ene har 100% fast jobb, de har ikke egenkapital og ikke kausjonist, men allikevel fått lån oppimot 2,5 . Det som har hjulpet er at de har kunne vist til en høy leie som de har kunnet betjene over lengre tid.

Mellom 1,4 og 1,6 skal gå an å få alene. Men det krever gjerne litt arbeid og besøk i mange banker.

Vil bare ønske deg lykke til! Kan nok bli vanskelig, men plutselig treffer du rette rådgiveren i banken. :) er stor forskjell!
Nå var vår situasjon helt annerledes da, når vi først søkte lån. Men feks Sr bank kunne tilby oss 3 mill med kausjonist. Nordea tilbød oss 4 mill og kunne godt strekke seg enda lenger, uten nok egenkapital og uten kausjonist. Er veldig stor forskjell, både fra bank til bank og fra rådgiver til rådgiver!

Jeg har akkurat vært i møte med flere banker og de har sagt det samme; at nå er reglene fra finansdep så strenge at man MÅ ha 15% i egenkapital eller kausjonist om man skal få lån, fordi bankene får tilsyn. Jeg må låne alene da mannen har bet.anmerk. og dermed står jeg veldig mye svakere selv med helt normal norsk inntekt. Og vår kausjonist kunne ikke allikevel og selv med oppsparte midler så ble det ikke nok, så vi fikk beskjed om at mannen måtte kvitte seg med gjeld og få slettet anmerkning og da kunne vi stå sterkere om et lån, sammen. Han har i 6 mnd allerede jobbet hardt med å betale ned gjelda si, og når den endelig er det, da skal han få bidra med sparing på BSU også. For jeg vil ikke måtte være avhengig av kausjonist, men det er dessverre sånn det har måtte bli for at "unge" skal klare å komme seg ut på markedet...

Jeg har akkurat vært i møte med flere banker og de har sagt det samme; at nå er reglene fra finansdep så strenge at man MÅ ha 15% i egenkapital eller kausjonist om man skal få lån, fordi bankene får tilsyn. Jeg må låne alene da mannen har bet.anmerk. og dermed står jeg veldig mye svakere selv med helt normal norsk inntekt. Og vår kausjonist kunne ikke allikevel og selv med oppsparte midler så ble det ikke nok, så vi fikk beskjed om at mannen måtte kvitte seg med gjeld og få slettet anmerkning og da kunne vi stå sterkere om et lån, sammen. Han har i 6 mnd allerede jobbet hardt med å betale ned gjelda si, og når den endelig er det, da skal han få bidra med sparing på BSU også. For jeg vil ikke måtte være avhengig av kausjonist, men det er dessverre sånn det har måtte bli for at "unge" skal klare å komme seg ut på markedet...
Så om man ikke har noen som kan stille som kausjonist, så er det egentlig bare til å glemme å søke om lån i det hele tatt? Og vet du hvor stort beløpet bør være før man evt. Kan søke om lån uten kausjonist?

Så om man ikke har noen som kan stille som kausjonist, så er det egentlig bare til å glemme å søke om lån i det hele tatt? Og vet du hvor stort beløpet bør være før man evt. Kan søke om lån uten kausjonist?
Ja, det var det jeg fikk inntrykket av. De sa det; enten 15% egenkapital av det du tenker å låne eller at kausjonist stiller for den "kapitalen" du ikke har. Nei, eller usikker på hva du egentlig spør om.. :P men du kan høyst låne 1 mill uten kausjonist, for da KAN det hende de er behjelpelige med å låne deg hele beløpet uten egenkapitalen

Ja, det var det jeg fikk inntrykket av. De sa det; enten 15% egenkapital av det du tenker å låne eller at kausjonist stiller for den "kapitalen" du ikke har. Nei, eller usikker på hva du egentlig spør om.. :P men du kan høyst låne 1 mill uten kausjonist, for da KAN det hende de er behjelpelige med å låne deg hele beløpet uten egenkapitalen
Takk for svar! :)

Back
Topp