Lån og inntekt. Inspirert

Mammahjertet

Elsker forumet
Dere som har lån, hvor mye betaler dere på det i måneden, og hvor mye har dere utbetalt i måneden?

Ser i den andre tråden at mange betale over 10 000 i lån, og jeg fatter ikke hvordan det er mulig. Vi har ikke lån, og likevel går budsjettet vårt stort sett i minus..

14 i boliglån og 3 på bilen. Jeg vet faktisk ikke hvor mye vi har inn hver mnd, jeg :/ eneste ansvaret mitt er mat til alle 3 og klær til meg og mini.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Betaler nesten 20 tusen i lån,etter egent ønske for å betale fortere ned:-)
Har utbetalt tilsammen litt over 50000 i mnd+++ (7000 i husleige for kjellerleiligheten,bidrag på guttene og barnetrygd(som ungene får selv))

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Ca 13 på hus. Utbetalt tilsammen mellom 55-80.

Alt handler om prioritering. Vi sløste veldig før. For å legge bort dårlige vaner, har vi nå et veldig stramt budsjett.
Vi betaler ca 15 000 i mnd. Har litt i overkant av 30 000 utbetalt( siden jeg har valgt å være stortsett bare hjemme).
Etter alt av regninger, forsikring, lån osv er trekt sitter vi igjen med alt fra en 1000 lapp til 4-5000 kr. Dette er LITE! Skal gå til mat og alt vi trenger. Vi har vært flinke til å spare feire penger, skattepenger, bonus osv, så vi har alltid endel backup om det trengs, men klarer fortryllende bra å holde oss til budsjettet. Vi reiser årlig på tur til sydlige strøk. Tar oss gjerne en lang helg i danmark osv. Vi er nok blitt nokså økonomiske beviste, og sløser ikke med pengene. Setter mye mer pris på de tingene vi kjøper og har, og tenker oss nok om flere ganger en vi ellers ville gjort før vi handler. Pga allergi må jeg lage all mat fra bunnen av. Dette er også noe vi sparer penger på! Men jeg kjøper stortsett økologisk, så bruker opp pengene igjen der.

Lette grep som å sette opp handle liste før du drar på butikken. Legg butikkbesøket til formiddagen, ettermiddagen ETTER middag. Ha fast handle dag, og prøv å handle inn for hele uka.
Kjøp klær når det trengs, og ikke når du føler for noe nytt.
Legg bort tøy, sko osv etter sesonger. Da vil du få følelsen av nytt tøy når du tar det frem igjen.
Kjøp dresser osv nøytralt så flere av barna kan bruke det.
Lån en film på biblotetket i stede for å gå på kino. Da blir det også gøyere for ungene de gangene de får gå på kino.
Finn på ting i naturen. Det er gratis, og ungene elsker det!
kjøp ting i feil sesong. Sommer tøy på høsten. Vinter på våren.
Sjekk om det finnes billigere strøm, forsikring, tv og telefon.

Vi betaler noen tusen mere enn vi må pr mnd, men det pga vi vil det. Så vi betaler vel 16-17 tusen i lån nå. Men trenger egentlig ikke å betake mere enn ca 12000. Vi har ei inntekt på ca 45000 netto. ( så vi har ingen høy inntekt)

Vi har god råd, sparer alltid hver mnd. Så det er litt hva en bruker pengene på. Vi gjør hva vi vil, men har ingen spesielle dyre vaner. Er sjelden på noe dyre aktiviteter, vi går heller i marka, og ute i hagen og nærmiljøet. Er en del på tur i marka og da med kaffebesøk i ei hytte der. ( Koster mye maten der, men det er veldig verd det) Ellers så er vi sammen med vennepar med unger, koster ikke noe spesiellt.

Vi er ikke gjerrige, vi kan sløse når vi finner noe å sløse på:)

Vi har et vennepar som tjener mye mere enn oss, har nesten samme lån, men de er blakk hver mnd, de har ingen bufferkonto, så nye denk gjør at de må bruke kredittkort.
De har dyre vaner, kjøper veldig mye merkeklær til seg selv, og da veldig dyre) mange dyre sko, mye reising med fly sammen og hver for seg. De er på shopping i flere timer hver helg med lunch spising ute.
Kjøper dyre matvarer hele tiden, handler nesten alt av mat på meny, og da ifte litt delikatesse mat. Og så sjønner de ikke hvorfor de har så dårlig råd, og hvorfir vi har så god rød.....

Litt komisk egentlig.

Vi betaler ca 13000 på huslånet, så 10000 på billånene våre. Vi har vel samlet utgifter på ca 40.000 i måneden, så tjener vi mellom 50-80.000.
Vi har i budsjettet at 10.000 skal gå til mat, disel, servicer, vetrinærutgifter, mat til dyra, klær osv. For oss er dette ganske trangt, så alt vi får over er ett pluss :)

2.6 mill. Betaler 13/14 000 i mnd tror jeg. Han har nesten 500 000 i året. Jeg 300 000 i året

Vi har lån på rundt 6mill ink. Studielån. Har utbetalt ca 55000 pluss leieinntekter på 9000. Snart øker vi lånet til ca 7,5mill, men øker da leieinntekter med ca 50 000 i året (mer om vi ønsker).

Betaler nå 24000 på lån-har lagt oss der fordi vi da kan leve komfortabelt for resten. Med stort hus og flere eiendommer kommer også store faste utgifter, og vi er glade i utenlandsreiser-slik det er nå, kan vi (stort sett) leve som vi vil. Men det er klart vi prioriterer: jeg handler etter stramme budsjett, vi bruker lite ekstra i hverdagen. Vi spiser "aldri" ute/bestiller takeout.

Vi har inne ca 42 000 pr mnd. Betaler opp i mot 10 000 totalt på huset ;)

Vi betaler (foreløpig) 8500,- i huslån. Har utbetalt ca 60.000,- :)
Når huset står ferdig skal vi nok betale rundt 15.000,- i mnd på nytt huslån..

Lån på 900000, betaler drøye 21000 i mnd. (4 år igjen), studielån på 1500 i mnd. Har ca 40000 netto utbetalt tilsammen. Pluss barnetrygd og nå kontantstøtte som blir satt på spare/bufferkonto. Har ikke rom for store utskeielser, men har det greit Er 6 i familien, 2 voksne og 4 barn under 6 år

Lån på 1,5 mill, betaler 8000,- i mnd og har ca 40 000,- i inntekt pr. mnd. Syns vi egentlig har grei råd, for har ingen gjeld utenom heller. Men er flinke til tenke over hvert kjøp, og å sette opp middagsplan for ei hel uke.

Jeg har bare rundt 6-6500 i låneutgifter i måneden, men så er jeg aleneforsørger og har bare i underkant av 30 000 utbetalt med barnetrygd og -bidrag. Betaler litt ekstra hver måned, med husleie har jeg boutgifter på 10-11K.
Har studielån også, men ikke bil, og ender stort sett opp med et lite overskudd hver måned.
Fra høsten av begynner Jr. på privatskole, så da blir det en tusenlapp eller to i måneden i minus.

Med alle lån, hus, biler, motorsykkel og studielån o.l. (mannen hadde en svakhet for kredittkort for sløsing uten at jeg hadde aning) betaler vi vell ca. 30000 tror jeg. Så går 2000 til sparing, 8000 til regningskontoen (kommunale, strøm, veiavgifter, forsikringer o.l.)
Stor handler 1 gang i mnd og skriver middagsplan for 1mnd i gangen, så bruker vell ca 4000 på mat og husholdningsartikler. Så da går det fort 45000 ut av kontoene, så skjønner at vi sløser noe vanvittig utenom alt dette iom at vi har nesten 60000 utbetalt til sammen. Tror jeg må ha budsjett møte med mannen for å få en ny oversikt ;)

Vi har rundt 45000 utbetalt og betaler 7500 på boliglån.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Vi betaler rundt 8000kr på huslån, men har masse andre utgifter. Har en høy mnd inntekt på mellom 70-80 000 inn hver mnd. skal bygge hus, og da må vi nok betale rundt 25K i lån i mnd, om ikke mer.

Back
Topp