Lån i kommunen??

~StRaToS~

Forumet er livet
Synes jeg haded hørt noe om det...
Hvem kan ta opp lån der og hvor lang ventetid er det??
Er det noen som har litt erfaring angående dette??

jeg fik beskjed om at jeg kunne få et startlån i komunen. Men bare ca 20% av det jeg kunne få i privatbank. Mere vet jeg desverre ikke. Tror det er forskjellig fra kommune til kommune!

Kan jeg spørre hva som er kriteriene da??
Og hvor mye fikk du??
20 % er jo ikke mye[8|]

Hva betyr at en bolig må være nøktern??

ORIGINAL: ~StRaToS~

Hva betyr at en bolig må være nøktern??

Ikke større og flottere enn dere trenger, og i et ikke altfor dyrt område innen den kommunen dere bor i.

Vi lånte 100.000 i etablerings lån til komunen.

Hvor mye i egenkapital da??

ORIGINAL: deerylou

I kommunen jeg bor kan man få noe som heter etableringslån, det er ingen ventetid på det, men man må ha egenkapital for å få det[:@][:@][:@] Lån gjennom kommunen er som regel mer lønnsomt en lån i banken, og her kan man ta det over ganske mange år.(tror 40) 

Kan jeg spørre om venninna di hadde jobb eller hva var situasjonen hennes?
Var det kun hun som fikk det eller søkte hun sammen med kjæresten/samboer???
ORIGINAL: Trin

En venninne av meg har fått det siden hun rotet til økonomien sin så til de grader...
Hun fikk fullfinansiert en leilighet til 1,3 mill.

Kan lese litt mer om ordningen her: http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlaan/En%20start%20til%20egen%20bolig.aspx

Det var jo ikke fullt så galt..

ORIGINAL: deerylou

Måtte ha over 20 000 viss jeg ikke husker feil, men det er 5 år siden da..

Kan jeg spørre om venninna di hadde jobb eller hva var situasjonen hennes?
Var det kun hun som fikk det eller søkte hun sammen med kjæresten/samboer???

En venninne av meg har fått det siden hun rotet til økonomien sin så til de grader...
Hun fikk fullfinansiert en leilighet til 1,3 mill.

Kan lese litt mer om ordningen her: http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlaan/En%20start%20til%20egen%20bolig.aspx

Klart du kan spørre om det!
Hun hadde fast jobb, men var alene. Tror ikke du må ha jobb, de regner hva du klarer i boutgifter basert på inntekten din uavhengig av hvor den kommer fra.
Hadde en del gjeld som hadde gått til inndrivelse rundt omkring og fikk derfor ikke lån i en vanlig bank.
En kollega av meg har også fått tilsang på den typen lån nå, fordi hun er alene med 2 barn. I hennes kommune er det NAV som er ansvarlig for ordningen nå. Vil tro det kanskje gjelder for hele landet etterhvert?

jeg fikk ikke noe særlig i lån, så det ble ikke noe av huskjøpet mitt..men 20% er ikke mye nei

1.3 i lån er ganske greit når man er alene..

Må nesten prøve.
Det er jo bare gubben som jobber her i huset og vi har aldri kjøpt noe før så skader
jo ikke å søke

Må nesten prøve.
Det er jo bare gubben som jobber her i huset og vi har aldri kjøpt noe før så skader
jo ikke å søke

Slett ikke!
Og med et barn + et i magen kan det godt hende det ordner seg [:)]
Lykke til! du må fortelle oss hvordan det går, da!

Seff skal jeg det...[:D][:D]
Håper bare ikke at søke prosessene r så lang fordi
det er et billig hus til salgs nå om 2 uker..

Må nesten prøve.
jo ikke å søke

Slett ikke!
Og med et barn + et i magen kan det godt hende det ordner seg [:)]
Lykke til! du må fortelle oss hvordan det går, da!

Jeg har fått fullfinansiert lånet på leiligheten min (810 000kr) gjennom kommunen, startlån/ etableringslån, i 2003.

I Oslo, når jeg søkte, måtte man være i mellom 18 - 34, aldri eid en bolig før og ha fast inntekt.

Selve lånet er gjennom Oslo kommune, men jeg har renter etter husbankens gjelende renter.

Er kjempeglad for at jeg fikk det lånet, er kjempegode vilkår og renter.

Sitter takketvære at jeg fikk det lånet, i dag med en leilighet som er verdt dobbel så mye som det jeg kjøpte den for[:D]

Når du sier jeg, mener du da kun du eller du og gubben din??
Og fast inntekt, er det all slags inntekt?
Jeg har jo studielån og får fødsesstipend i 10 månedr..
Regnes det som inntekt??

Når du sier jeg, mener du da kun du eller du og gubben din??
Og fast inntekt, er det all slags inntekt?
Jeg har jo studielån og får fødsesstipend i 10 månedr..
Regnes det som inntekt??

Jeg var alene da, så leiligheten er bare min[:)]

Jeg hadde fast stilling på den tiden.

Tror ikke at studielån og slikt teller dessverre, men om gubben din jobber og dere skal låne sammen så går det nok bra. Sikrere med to som låner..

Bor dere i oslo?

Nei vi bor i kristiansand..

Huff, jeg håper vi får nok til kjøpe noe hverfall...
Må ringe rundt i morgen..

ring bydelen du bor i (om det er bydeler i Kristiansand da) evt kommunen, og hør hva vilkårene er.

Jeg priser meg iallefall lykkelig over at jeg fikk et slikt lån, var mye høyere enn jeg fikk i noen andre banker + at det er bedre vilkår på det.

Lykke til da[:)]

Back
Topp