Kyssesyken. Smitte?

charloyte

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Baby er 14 dager gammel. En nær slektning har fått kyssesyken. Hun har vært på besøk flere ganger etter fødselen, før hun visste hun var syk. Kjenner jeg er HYSTERISK! Kan hun ha smittet babyen?

Hadde dere latt folk med kyssesyken komme på besøk til baby? Hva med de hun bor sammen med, hadde dere latt de komme på besøk? De kan jo være smittet uten å vite det.

Forstår godt bekymringen din. Heldigvis er sjansen liten for å bli syk bår de er så små. De får mye antistoffer gjennom morsmelk:) men hadde ikke hatt besøk av de mer før de er friske:)

Forstår godt bekymringen din. Heldigvis er sjansen liten for å bli syk bår de er så små. De får mye antistoffer gjennom morsmelk:) men hadde ikke hatt besøk av de mer før de er friske:)
Han får mme, og litt mm som jeg pumper da vi ikke ammer. Er det antistoffer i mme? Hun bor med foreldrene sine, er det for mye forlangt at de drar til legen og sjekker om de har kyssesyken før de kommer på besøk igjen? Dette er både vondt og vanskelig, da de vil veldig gjerne ha kontakt med han. Men jeg tar ingen sjanser.

Han får mme, og litt mm som jeg pumper da vi ikke ammer. Er det antistoffer i mme? Hun bor med foreldrene sine, er det for mye forlangt at de drar til legen og sjekker om de har kyssesyken før de kommer på besøk igjen? Dette er både vondt og vanskelig, da de vil veldig gjerne ha kontakt med han. Men jeg tar ingen sjanser.
Ja det er antistoffer i mme mener jeg:) hvis hun får litt mm så hjelper det også:) har de hatt kyssesyken før? Da skal det jo ikke gå an å få den igjen.

De har ikke ha

De har ikke hatt det før.
Ok.. Hmm vanskelig å vite hva en skal gjøre da. Kyssesyken kan vel smitte før en blir syk selv.. Problemet er jo at ek har det ofte så lenge også. Tror jeg ville hørt med helsesøster om råd.

Ok.. Hmm vanskelig å vite hva en skal gjøre da. Kyssesyken kan vel smitte før en blir syk selv.. Problemet er jo at ek har det ofte så lenge også. Tror jeg ville hørt med helsesøster om råd.
Skal prate med henne på mandag, men ville høre her om dere visste noe:)

TROR ikke det er antistoffer i mme? Men er ikke sikker.
Ville tatt en tlf til legen å hørt jeg :-)

Det er ikke antistoffer i mme. Kyssesyken bruker 1-2 uker på å slå ut på hurtigtester, så selv om de tester negativt kan de være smittet.... Tok 2 uker før det slo ut på meg.

Hadde dere ville hatt folk på besøk med kyssesyke da? Evt folk som KAN være smittet?

Hadde ikke villet ha besøk av de. Og hadde forstått veldig godt hvis jeg kunne være syk og folk ikke ville ha besøk av meg.

Lillesøstra mi hadde kyssesyken i sommer, da drakk datteren min som da var 1,5 år drakk av samme sugerør og hu ble bare litt forkjøla. Leste på nettet at om små barn/babyer blir smittet så blir det bare som en vanlig forkjølelse for dem. Jeg hadde tatt imot besøk av dem :)

Kyssesyke smitter via spytt etter det jeg kan huske. Skjønner godt bekymringen din! Men tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Sykdommen blir værre jo eldre man blir, så hvis babyen blir smittet, blir den sikkert bare litt forkjøla

Kyssesyke er vel dråpesmitte og med sunn fornuft skal det litt til å smitte baby... Du spytter jo ikke på en baby eller drikker av det samme...

Jeg synes ikke du er hysterisk!!! Skjønner deg og ville ikke hatt noen av dem i hus selv, før jeg hadde snakket med noen fra helsevesenet! Masse lykke til :)

Back
Topp