Kynnere?

Latterfrosken

Forumet er livet
Det er en del på forumet som snakker om kynnere her, og at de får det ganske tidlig. Bare lurer på når sånn ca dette evt kan komme jeg? Og i hvilken uke har dere andre fått det? Lurer bare sånn at jeg kan være litt forberedt på det som kan skje... Klem
 
Kynnere kan komme når som helst. Jeg hadde mine første kynnere 16-18mai, da var jeg 13 uker på vei... så roet det seg. nå har jeg begynt og fått igjen, men ikke like ille som det var da.
 
Regnet ikke med å få det nå da... Trodde faktisk ikke de kanskje kom før i slutten av svangerskapet jeg.... Men da vet jeg jo at de kan komme når som helst. Bra å prøve å være litt "forberedt" da. Takk for svar. Klem
 
Jeg merket mine første kynnere rundt uke 20 denne gangen..
Søstra mi hadde også kynnere fra uke 17-18 mener jeg det var..

Sist husker jeg ikke når de kom jeg..
 
Oi... uke 20? Det var tidlig det. Er det skikkelig vondt eller?? Og holder de på lenge når de først kommer?
 
Neida, er ikke så vonde synes jeg.. er mer litt ubehagelig ei stund...
Hender jeg må stoppe opp med det jeg driver med, men gjør aldri vondt..
Men er ganske forskjell fra person til person det der..
Kan nok hende de blir litt sterkere nærmere fødselen.. [>:]
 
Dette står om kynnere på babyverden...Kynnere Av jordmor Monica Moland


Kynnere/ Braxton hicks sammentrekninger/ falske rier.
Når du strammer en muskel blir den hard. Akkurat slik er det med livmormuskelen også. Den "trener seg," forbereder seg på jobben den skal gjøre. Det spesielle med denne muskelen er at den ikke står under viljens kontroll. Med andre ord kan ikke du bestemme at den skal trekke seg sammen. Like lite som du kan be den holde opp med sammentrekningene.

Hvis du plutselig kjenner at "magen din blir hard", at stramningene starter øverst og kjennes best der, men slipper fort taket og er smertefrie, er det en Braxton hicks sammentrekkning eller en falsk rie du har hatt. De kan starte når som helst i svangerskapet eller utebli fullstendig. Dette er individuelt, og like normalt.

Vanligvis starter de rundt 20. uke. De fleste sammentrekninger varer ca. 30 sekunder, men kan vare lenger. Har du født før kan du merke sammentrekninger tidligere enn uke 20. Noen opplever kynnere som ubehag.

Det er forskjell på kynnere (falske rier) og ekte rier, men det er ikke alltid like lett å avgjøre hva som er hva. Vær derfor alltid obs. Har du født for tidlig og du er usikker på om det er kynnere eller rier du har, så ta kontakt med jordmor, lege eller fødeavdelingen.

De sammentrekningene du derimot kan få mot slutten av svangerskapet skal du hilse velkommen. De kan være med på å modne livmorhalsen; gjøre den kortere og mykere. En moden livmorhals er et godt utgangspunkt for fødsel.
 
Jeg har hatt litt mer kynnere de siste dagene. Men da har det gjort vondt oxo. I ryggen og i magen. Så får jeg løs mage etterpå..
Skal det være slik? Prøvd og lese meg frem til svar men står ingenting om det...Noen som vet? [:)]
 
Back
Topp