Kynnere?

Ariell98

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
Har den siste uka kjent på noe jeg har googlet meg frem til at kan være kynnere? Livmora blir hardere og kjennes ut som en ball inni når jeg beveger meg. Blir liksom veldig bevisst på at her er det noe stort i magen som ikke har vært her før :hilarious:Det går over etter få minutter og skjer ikke hver eneste dag. Ikke vondt. Akkurat samme skjer ved orgasme. Klarer ikke se noen sammenheng med aktivitet, men det har skjedd flere ganger når jeg har våknet på morgenen og snur meg i senga.

Jeg er kun 17+6 og førstegangs så jeg blir litt redd for at noe kan være galt :( Noen andre som har opplevd lignende så tidlig i svangerskapet? Burde jeg ringe lege/jm?
 
Har den siste uka kjent på noe jeg har googlet meg frem til at kan være kynnere? Livmora blir hardere og kjennes ut som en ball inni når jeg beveger meg. Blir liksom veldig bevisst på at her er det noe stort i magen som ikke har vært her før :hilarious:Det går over etter få minutter og skjer ikke hver eneste dag. Ikke vondt. Akkurat samme skjer ved orgasme. Klarer ikke se noen sammenheng med aktivitet, men det har skjedd flere ganger når jeg har våknet på morgenen og snur meg i senga.

Jeg er kun 17+6 og førstegangs så jeg blir litt redd for at noe kan være galt :( Noen andre som har opplevd lignende så tidlig i svangerskapet? Burde jeg ringe lege/jm?
Helt normalt med litt kynnere. Og stort sett er de helt uskyldige! Jeg har hatt masse i begge mine første svangerskap og enda mer nå med 3.jemann synes jeg :)
Føler de ikke kommer med Sammenheng her heller, kan være alt fra orgasme, trening, avslapping på sofaen, gåtur osv :)
 
Det er helt normalt! Jeg hadde veldig mye i mitt første svangerskap og det kom helt i begynnelsen av andre trimester. Jeg syns det er ganske plagsomt og ubehagelig, men heldigvis ikke farlig. Kommer mye i forbindelse med fysisk aktivitet her ☺️
 
Jeg har også hatt en del av dette allerede, er bare 15+3, spurte både fastlegen og to jordmødre om det og alle sa at det er helt vanlig og ufarlig
 
15+3 også her. Opplevde dette nylig og visste ikke forskjellen på kynnere vs smerter ved at livmoren vokser. Godt å høre at det er ufarlig, selv om noen mener det også kan komme av UVI.
 
Jeg har ikke hatt det denne gangen, men hadde mye forrige graviditet. Gjennom hele 2. og 3. trimester. Likevel måtte fødsel settes i gang og baby dras ut. :p Så det trenger ikke være farlig/ være risiko for for tidlig fødsel osv.

Fikk råd den gang fra jordmor om å ikke være redd for dem, men heller ikke fremprovosere kynnerne. F.eks. dersom kynnerne kom mens jeg gikk på tur så kunne jeg sette ned tempo eller snu og starte rolig på tilbakeveien. Dersom de kom av sykling, så prøv å svøm litt i stedet o.l.
 
Førstegangsgravid. Jeg er 15+0 idag, og våkner ofte på morgenen ved at livmoren er hard, nesten som en ball. Da må jeg ofte også veldig på do. Kanskje det kan ha en sammenheng?
Det kjennes egentlig ikke vondt ut, mer ubehagelig, men jeg kjenner virkelig at det er noe inni magen.
 
Jeg hadde det fra rundt uke 16 med begge første barna. Har hatt det fra ca uke 14 nå. Hadde det daglig med de to første. Typisk hver morgen når jeg rulla over på ryggen, orgasme, kjapp gange ute, random, full blære. Hadde ganske sterke kynnere på slutten av svangerskapet som hadde jobba godt med å få baby ned i bekken.
Ikke noe å stresse over, helt normalt ☺️ men skal sies at det også er veldig individuelt hvor mye og når man får kynnere er fra person til person.
 
Back
Topp