Kynnere?

MissJuni

Betatt av forumet
Er det noen andre som har begynt å få kynnere? Jeg har hatt masse kynnere de siste dagene, spesielt i går etter en litt tøff fjelltur. Er 13+0 i dag. Blir nesten litt bekymret, for det er vel litt vel tidlig? Eller kanskje det bare er sånn at jeg kjenner det bedre denne gangen. I de to første svangerskapene mine fikk jeg også kynnere tidlig, men ikke SÅ tidlig som dette.

Det er vanlig å ha kynnere fra rundt uke 6, men ikke vanlig å kjenne noe før mye senere, noen kjenner det aldri (selv om de har de).

Jeg har hatt plagsomme kynnere i flere uker, hatt mye av det i alle svangerskap, og gått over tiden, så det er neppe et problem.
Men snakk med jordmor hvis du er bekymret.

Hvordan kjennes det ut? Kan være det er det jeg har :p

Det er vanlig å ha kynnere fra rundt uke 6, men ikke vanlig å kjenne noe før mye senere, noen kjenner det aldri (selv om de har de).

Jeg har hatt plagsomme kynnere i flere uker, hatt mye av det i alle svangerskap, og gått over tiden, så det er neppe et problem.
Men snakk med jordmor hvis du er bekymret.
Men hvorfor sies det at man skal ta det med ro hvis man har mye kynnere hvis det ikke er noe problem? Bare fordi det er ubehagelig?

Har hatt merkbare kynnere siden uke 9, jm mente jeg hadde hatt det siden uke 7, men at jeg ikke klarte å definere at det var det.

Hadde veldig kraftige og langvarige kynnere tidlig i forrige svangerskap, så ble faktisk søkt på svangerskapspenger da jm var redd for at det skulle utvikle seg til mer enn bare kynnere. Dette var da pga at de ikke roet seg når jeg hvilte heller...

Og nå ser det ut som det begynner tidligere denne gangen, men akkurat samme forløpet. Skal til jm i morgen og snakke med henne om blant annet dette. For jeg kjenner veldig tydelige kynnere, spesielt når jeg er i aktivitet som belaster bekkenet (symptomgivende bekkenløsning allerede også), så smertene fra bekkenet utløser kynnere...

Jeg har også kjent kynnere flere ganger allerede, tror jeg kjente første mellom uke ti og elleve en gang. Når jeg gikk gravid hadde jeg veldig mye kynnere fra midten av svangerskapet, gikk helt til dagen etter termin.

Men hvorfor sies det at man skal ta det med ro hvis man har mye kynnere hvis det ikke er noe problem? Bare fordi det er ubehagelig?

Det er et generelt råd at man skal ta det med ro, fordi hos noen kan man provosere frem for tidlige rier hvis man provoserer frem kynnere.

For de fleste er det helt ufarlig, bare plagsomt, men alltid best å be jordmor vurdere deg og ditt svangerskap.
Men ja, mange tar det med ro kun pga ubehaget.

Back
Topp