Kynnere?

Janetz

Elsker forumet
Hvordan er dette her egentlig? Er snart 34 uker, men har ennå ikke opplevd kynnere.... Hvordan kjennes disse egentlig ut? Og bør jeg bli bekymret?

Det er vanlig å ha det samt å ikke ha det. Er vanligere for andregangsfødende. Jeg er gravid med nr to og tror ikke jeg har hatt kynnere enda. Kan hende jeg har hatt det om jeg har gjort litt mye fysisk, men er usikker :p

Jeg har hatt mye av det begge gangene. Har hatt noen kraftige i det siste, så det er tydelig at kroppen øver seg ;)

Er livmora som trekker seg sammen, og da blir magen helt hard. Er ikke vondt, men de kan være ubehagelige. Jeg har skjønt at ikke alle har det, så du trenger nok ikke bekymre deg!

Hadde det ikke med førstemann, men nå får jeg det om jeg er mye aktiv. Magen strammer seg og blir hard, samtidig som det på en måte strekker fra underlivet og opp. Vanskelig å forklare. Men det kommer stortsett når jeg går mye, og har vært mye aktiv i løpet av dagen.

*Sniker fra februar:) *
Mener selv å ikke hatt kynnere før de siste to ukene nå, har ikke kjent til dem iallefall... Men jordmoren min mente at alle hadde kynnere, men ikke alle kjenner dem eller legge merke til det når de kommer. Hos meg blir magen helt hard og det kjennes ut som baby presser seg utover med all kraft, men det er umulig siden han ikke dekker hele mageområdet:P

*Sniker fra februar:) *
Mener selv å ikke hatt kynnere før de siste to ukene nå, har ikke kjent til dem iallefall... Men jordmoren min mente at alle hadde kynnere, men ikke alle kjenner dem eller legge merke til det når de kommer. Hos meg blir magen helt hard og det kjennes ut som baby presser seg utover med all kraft, men det er umulig siden han ikke dekker hele mageområdet:P
Du har rett i det, å ikke ha kynnere blir litt "feil uttrykk" da alle har desse helt fra begynnelsen hvis jeg ikke har misforstått ;) uten kynnerne hadde vi vel fått problem under fødselen ja :p men er fortsatt litt i villrede på hvorfor noen kjenner og andre ikke....

Jeg er førstegangs og har slitt mye med det. Jeg synes det kjennes ut som magen strammer seg og gjør seg klar for en skikkelig krampe. Veldig ubehagelig, men varer heldigvis ikke så lenge :)

Som flere skriver her så kan det føles ut som det er baby som presser seg utover.. Jeg er nå 36+5 å trodde heller ikke jeg hadde hatt kynnere før jordmor fortalte hvordan det var i forige uke :p
Så nå kjenner jeg godt når kynnerne kommer.. Spesielt vis jeg anstrenger meg mye, bærer litt tungt eller går for fort :p

Vis du kjenner etter har du nok noen kynnere inni mellom du også :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Noen ganger kjennes det ut som livmora strammer seg nesten som i kramper, bare ikke så vondt. Andre ganger merker jeg at det plutselig er hard, men jeg kjenner egentlig ikke noe spesielt.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det er ikke alle som kjenner kynnerne. Slik jeg forsto det på jordmora på sykehuset har alle kynnere fra tidlig i svangerskapet, men man kjenner det ikke før man har kommet over halvveis. Noen kjenner det ikke før på slutten. Noen kjenner ikke noe i det hele tatt. Jeg hadde mye kynnere med førstemann og nå ble jeg sykmeldt halvveis i svangerskapet på grunn av vonde og regelmessige kynnere. Så disse oppleves tydelig veldig forskjellig. Jeg kan ikke gjøre noe uten at de kommer, fryktelig plagsomt :( hele eller halve magen strammer seg og blir øm. Så jeg må bare puste meg gjennom de. Men du skal ikke være bekymret om du ikke kjenner noe. Venninna mi kjente ikke en eneste kynner gjennom hele svangerskapet :)

Jeg kjente lite til det sist jeg var gravid, da kunne jeg av og til kjenne det hvis jeg stresset helt på slutten av graviditeten. Denne gangen har jeg kjent det siden jeg var ca halvveis, men da kun ved fysiske belastninger/stress. Nå, siste halve uken har jeg kjent det både hyppig og mens jeg sitter helt i ro, og de er til tider skikkelig ubehagelige, så merker at det nærmer seg slutten.

Som sagt har alle kynnere, men i ulik grad og hvor godt man kjenner det. Hadde selv ikke noen merkbare i forrige svangerskap før helt på slutten. Nå har jeg merket mer og mer av dem den siste måneden.

Back
Topp