Kynnere

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei. Jeg er i uke 33 (førstegangsfødende) og har endel kynnere. Har fått beskjed fra jormor at det ikke er farlig så lenge man ikke har for mange kynnere og det ikke gjør vondt. Men hva er for mange? Har kynnere jevnt og trutt gjennom hele dagen (og natten). Mellom 10 og 15 i timen på det værste. De varer ikke så lenge, alt fra noen sekunder til ca 10 min. Det gjør veldig vont nederst i magen når det kommer, ofte etterfulgt av mensenlignende/murrende smerter nederst i magen og bak på korsryggen. Det strammer ofte så mye at jeg må "kroke ryggen" og ikke klarer å rette meg opp før det gir seg. Våkner flere ganger om natten av dette, og begynner å bli veldig sliten av aldrig å få sovet skikkelig ut. Den siste uken har jeg i tillegg bynt å kjenne et veldig press nedover mot underlivet, kjennes som om babyen er på tur ut til tider.. Er dette noe jeg bør få sjekket nærmere ut, eller er det vanlig? Dette ble litt langt, men håper dere har tid til å svare. På forhånd takk! :)

Hei!

Det er ganske vanlig med kynnere, også hos førstegangsfødende. Det er rett og slett livmoren som begynner å øve seg litt til den store jobben den skal gjøre når fødslen setter igamg......Som du beskriver det høres det ut som om det er i meste laget! Når det er flere kynnere i timen og du kjenner nedpress og mensmurring syns jeg du skal få det sjekket opp! Man kan så lett gjøre en innvendig undersøkelse og kjenne om livmorhalsen og livmormunnen er påvirket, eller om det bare er "maserier" som maser men ikke påvirker.
Ta kontakt med din jordmor og forklar henne det samme som du har skrevet til oss. Hun kan lett undersøke deg. Hvis det av en eller annen grunn ikke går kan du kontakte ditt fødested for det samme.

Lykke til :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp