Kynnere vs maserier

Frøken Ustrøken

Gift med forumet
Sikkert et utrolig dumt spørsmål, men som førstegangs lurer man på så mangt:-P
Hvordan kjenner man egentlig forskjell på kynnere og maserier?? For kynnere skal vel i utgangspunktet ikke være vonde? Kynnerne mine har blitt ganske så kraftige den siste tiden, noen såpass at jeg må puste meg gjennom dem.. Men de kommer ikke i "tak", slik jeg har skjønt at rier skal gjøre? Men til tider er de på nippet til å bli smertefulle, siden det strammer sånn...
Kan noen prøve å forklare meg forskjellen, slik at jeg blir bittelitt klokere?:-P

Tja

Rier er sammentrekninger i livmoren som virker på livmorhalsen
Kynnere er sammentreninger i livmoren som ikke virker på livmorhalsen.

"maserier" er altså egentlig sånn småvonde kynnere eller ineffektive rier?

Mine kynnere er absolutt ikke helt behagelige. Det strammer. Ikke "puste meg gjennom", men litt vondt er det ja.

Tja

Rier er sammentrekninger i livmoren som virker på livmorhalsen
Kynnere er sammentreninger i livmoren som ikke virker på livmorhalsen.

"maserier" er altså egentlig sånn småvonde kynnere eller ineffektive rier?

Mine kynnere er absolutt ikke helt behagelige. Det strammer. Ikke "puste meg gjennom", men litt vondt er det ja.
Hmm, okay, men man kan liksom ikke konkret kjenne en forskjell?

Egentlig ikke helt, nei.

Men på denne tiden her, så kan vi regne med at det er kynnere med mindre det oppfører seg som rier. (Kommer det blod ringer du selvsagt føden. Og er du i tvil og redd det er rier gjør du det samme)

Når det nærmer seg fødsel kan man fortsatt anta at så lenge det ikke er i relativt regelmessige tak som er vonde, så er det ikke hastverk med å ringe føden likevel.

Det er jo noen som føder nesten uten å kjenne riene, men de aller fleste KJENNER når riene begynner å ha reell effekt på den livmorhalsen. Det er nemlig.... VONDT

Egentlig ikke helt, nei.

Men på denne tiden her, så kan vi regne med at det er kynnere med mindre det oppfører seg som rier. (Kommer det blod ringer du selvsagt føden. Og er du i tvil og redd det er rier gjør du det samme)

Når det nærmer seg fødsel kan man fortsatt anta at så lenge det ikke er i relativt regelmessige tak som er vonde, så er det ikke hastverk med å ringe føden likevel.

Det er jo noen som føder nesten uten å kjenne riene, men de aller fleste KJENNER når riene begynner å ha reell effekt på den livmorhalsen. Det er nemlig.... VONDT
Oki, takk for svar!:-)
Har ingen symptomer på at det skal være noe annet enn kynnere egentlig, har bare en del økt utflod for tiden (men lukter ikke noen ting), så regner med at det er normalt det og :-) Skal til jm på tirsdag, så tenkte å nevne det for henne at jeg har hatt masse kynnere i det siste (for de er der ofte på kvelden). Har jo ikke vondt der jeg tenker at livmorhalsen er, bare litt sårt innimellom når nedpresset er som heftigst:-)

Kan jeg spørre om hvordan kynnere kjennes ut som ? som førstegangs gravid er det ikke lett å vite gitt :hungry:
Jeg har en del "mensmuringer" som er relativt smertefulle - men får aldri svar fra jordmor på hva det er. hun svarer bare med et hmm.. også skifter hun tema :P
Men disse smertene er jo lokalisert der hvor livmoren ligger når en ikke er gravid, nå er vel livmoren ganske mye større :P Men er som at livmoren der nede på "normal" plass presser seg sammen og holder. men det kan vare alt fra 1 min til 30-40 min før smerten er borte igjen. og kommer mellom 4-8 ganger i løpet av dagen. Lurer veldig på hva dette er for noe :P

Jeg vet ikke om jeg kan gi et godt svar.. Men når jeg har type menssmertet så velger jeg å tro det er livmora som vokser.
Mens kynnerene mine kjennes litt mer ut som stramme "tak" i magen som ikke er vonde. Kun ubehagelig.
Litt vanskelig å forklare i grunn..

Under en kynner vil hele livmora kjennes hard om du trykker på den, den strammer seg. Og skal ikke vare en time, bare sånn under et minutt normalt sett.

Mensmurringer er vel like gjerne voksesmerter ja.

Jeg fikk beskjed av min jordmor om at om man får en kynner (stramming av livmoren som man kjenner ved å ta på magen) samtidig som man får mensmurringer i rygg/mage/lår så er det et tegn på at man må gire litt ned. Jeg får det når jeg tar tunge løft/herjer for mye fysisk. Jeg har fått klar beskjed om at jeg skal unngå disse "murre-kynnerene" om jeg ser et mønster i når de kommer.

Ingen dum regel det :-)

Kan jeg spørre om hvordan kynnere kjennes ut som ? som førstegangs gravid er det ikke lett å vite gitt :hungry:
Jeg har en del "mensmuringer" som er relativt smertefulle - men får aldri svar fra jordmor på hva det er. hun svarer bare med et hmm.. også skifter hun tema :p
Men disse smertene er jo lokalisert der hvor livmoren ligger når en ikke er gravid, nå er vel livmoren ganske mye større :p Men er som at livmoren der nede på "normal" plass presser seg sammen og holder. men det kan vare alt fra 1 min til 30-40 min før smerten er borte igjen. og kommer mellom 4-8 ganger i løpet av dagen. Lurer veldig på hva dette er for noe :p
Førstegangs jeg og:-P Men slik jeg opplever mine kynnere, så "knyter" magen seg på en måte og livmora blir steinhard... Var beste måten jeg klarte å forklare det på, hehe;)

Førstegangs jeg og:p Men slik jeg opplever mine kynnere, så "knyter" magen seg på en måte og livmora blir steinhard... Var beste måten jeg klarte å forklare det på, hehe;)

Da tror jeg ikke at jeg har opplevd det enda. Eller våkner for tiden med en mage som kjennes ut som har vært på den styrketrenings økten da :p men i våken tilstand kan jeg ikke si at jeg har merket at magen blir steinhard.. :)
Takk for svar! :D

Da tror jeg ikke at jeg har opplevd det enda. Eller våkner for tiden med en mage som kjennes ut som har vært på den styrketrenings økten da :p men i våken tilstand kan jeg ikke si at jeg har merket at magen blir steinhard.. :)
Takk for svar! :D

Kynnere har du garantert mange ganger for dagen, selv om du ikke kjenner dem :) kommer mest når du er i aktivitet, bare nyt at du ikke blir plaget av dem :) husker at jeg ikke kjente dem så godt med første jeg heller, merka bare på slutten at magen ble hardere og at det pressa litt ned i bekkenet. Nå med nr tre derimot.. :-P

Kynnere har du garantert mange ganger for dagen, selv om du ikke kjenner dem :) kommer mest når du er i aktivitet, bare nyt at du ikke blir plaget av dem :) husker at jeg ikke kjente dem så godt med første jeg heller, merka bare på slutten at magen ble hardere og at det pressa litt ned i bekkenet. Nå med nr tre derimot.. :p

Ja det kan jo godt være - har nok plager for å si det slik :P Men er da ikke så alt for masse i aktivitet heller - så kanskje derfor jeg ikke merker de? =)
Men uansett så fikk jeg nå bekreftet her av dere at disse "mensmurringene" ikke er noe å bekymre seg for :) - veldig greit å få det bekreftet når jordmor ikke svarer på slikt... :/

Back
Topp