Kynnere og trening

snurreliten

Flørter med forumet
Hei! Hvordan forholder dere dere til kynnere i forbindelse med trening? Jeg kjenner at magen strammer seg til hvis jeg for eksempel får litt puls/blir andpusten, og lurer på hvor grensa bør gå. Vil jo ikke starte en fødsel allerede nå i uke 31 fordi jeg tok i for mye på trening :smiley-ashamed004 Kynnerne jeg får under trening kjennes også litt annerledes ut enn kynnere som kommer utenom trening. Når jeg trener føles det mer som at hele magen strammer eller spenner seg, enn bare selve livmoren.. men det kan jo være fordi jeg står oppreist og er i aktivitet.
 
Jeg tar ofte litt pause om jeg får mye kynnere under trening, men vet ikke hva som er anbefalt.
 
Hele magen spenner seg hos meg ved den minste aktivitet, så jeg kan ikke trene som vanlig. Kun svømme, da er magen myk som den skal være
 
Slik jeg har forstått kynnere er det ganske vanlig å få dem når man fysisk anstrenger seg. Det vil variere fra person til person. Hørte på babyverden sin podkast, uke for uke, der de har en lege som snakker om kynnere. Vel verdt å høre på!

Jeg har lite kynnere til vanlig, men merker det godt når jeg anstrenger spesielt magemuskulatur. Så da unngår jeg den typen øvelser rett og slett. Merker lite kynnere når jeg tar trappemaskin og andre øvelser som fokuserer mest på bein. Du må nesten teste litt ut på hva av trening som trigger det mest og se om du kan unngå det eventuelt :)
 
Man skal vel lytte til kroppen? Om noe fremprovoserer kynnere, lytter jeg til kroppen og roer ned litt. Ta en ekstra pause, mine repetisjoner eller mindre vekter feks. Ta deg bedre tid på trening. All trening er jo bedre enn ingen trening, så selv om man roer ned er det fremdeles så godt for kroppen med trening!
 
Man skal vel lytte til kroppen? Om noe fremprovoserer kynnere, lytter jeg til kroppen og roer ned litt. Ta en ekstra pause, mine repetisjoner eller mindre vekter feks. Ta deg bedre tid på trening. All trening er jo bedre enn ingen trening, så selv om man roer ned er det fremdeles så godt for kroppen med trening!
Ja, enig! Så har roet ned betraktelig og stopper alltid opp i økta og tar en pause når en kynner kommer. Men det kommer av såpass liten anstrengelse nå at det likevel blir mange kynnere i løpet av en veldig rolig treningsøkt. Eller bare når jeg går en liten og rolig trasketur, for eksempel. Så da har jeg lurt på hvordan jeg skal løse det om jeg vil fortsette å holde meg litt aktiv ut graviditeten. Stoppe helt med trening/gåturer eller prøve litt som jeg gjør nå, men selvsagt pause økta hver gang det kommer en kynner.
 
Verdt å prøve gravidyoga, hvis all "tradisjonell" aktivitet gir kynnere. Finnes en del videoer på YouTube med gravidyoga, og en del kontoer på Instagram blant annet. Bygger kjernemuskulatur og smidighet, men med mange forskjellige bevegelser som lar seg ordne slik det passer deg og kroppen din.:happy7
 
Verdt å prøve gravidyoga, hvis all "tradisjonell" aktivitet gir kynnere. Finnes en del videoer på YouTube med gravidyoga, og en del kontoer på Instagram blant annet. Bygger kjernemuskulatur og smidighet, men med mange forskjellige bevegelser som lar seg ordne slik det passer deg og kroppen din.:happy7
Ingen dum idé det altså :) Da får man kanskje også en mykere og mindre anspent kropp frem til fødsel også, som sikkert er positivt.
 
Jeg går mye turer, og får mye kynnere på tur! Jeg fortsetter å gå, men jeg er ikke noe stressa for å sette igang noe heller, alle våre barn fra før er født på termin! :) men det er vel anbefalt å roe litt ned...
 
Back
Topp