Kynnere og påvirket livmorhals

Katey

Elsker forumet
Hei.

Jeg er 28 uker på vei i dag og i går var jeg på sykehuset for en ekstra ultralyd pga morkake som ligger for langt nede.

Jeg har hatt mange kynnere dette svangerskapet, men det hadde jeg også i sist svangerskap. Forskjellen denne gang er at de siste 1,5-2 ukene har de blitt mer regelmessige, de gir seg ikke om jeg skifter stilling (liggende, sittende, gående) og for en uke siden begynte noen av de å gjøre vondt (som menssmerter).

Da de begynte å gjøre vondt ringte jeg jordmoren som jeg går til. Hun var opptatt akkurat når jeg ringte og da hun ringte tilbake ca 1 time senere hadde det heldigvis roet seg litt. Fikk beskjed om å ta det med ro fremover og ringe rett til føden om det skulle bli likt. Hun gav beskjed til meg om at de på sykehuset måtte sjekke livmorhalsen når jeg skulle inn å sjekke morkaken hvis det ikke skjedde noe før det.

Jeg kom meg gjennom den neste uken og var som sagt på ultralyd i går.
Der målte de livmorhalsen til å være 28 mm som de sa var litt forkortet. Jeg skal inn på ny ultralyd av den om to uker. (Med 1. mann ble den målt til 4 cm på samme tid i svangerskapet)
Fikk også beskjed om å ha lav terskel for å ringe dersom kynnere blir regelmessige eller vonde igjen. Det var fordi at da ville de ha meg inn for å sjekke og eventuelt få lungemodningssprøyter.

Jeg spurte om det var noe jeg skulle gjøre for å unngå å føde for tidlig, men fikk beskjed om at hvis en fødsel vil starte så starter den.

Det jeg lurer på er om ting har forandret seg de siste årene?
Var det ikke vanlig før å få Bricanyl for å få ting til å stoppe?
Gjør de ikke mest mulig for å beholde baby i magen lengst mulig lenger?
Fikk inntrykk av at det er ikke så farlig om baby kommer nå, men mener selv at det er altfor tidlig.

Forrige gang fødte jeg i uke 37+5.

Håper på litt svar.

Hei på deg.

Jeg kan godt forstå at du gjør deg en del tanker akkurat nå, når du vet at livmorhalsen din er litt forkortet. Det allerbeste du kan gjøre er å ta mest mest mulig med ro. De kynnerne som kommer uansett om du ligger, sitter eller står de kan du ikke gjøre noe med, men de som kommer fordi du har det travelt eller er i aktivitet, de bør du unngå akkurat nå.
Du skriver ikke noe om om du er i arbeid, men hvis du er bør du kanskje diskutere med din fastlege om det er så lurt.......
Ting har ikke forandret seg så mye, vi gjør alt vi kan for å holde babyene lengst mulig i magen! Bricanyl brukes nok ikke så mye lenger, men det finnes andre medisiner som kan tas i bruk hvis det ser ut som om det kan bli fødsel før uke 34.......
Så ta det så rolig du kan de neste to ukene! Skriv gjerne ned det du lurer på og ta spørsmålene med til kontrollen neste gang.

Masse lykke til videre da :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp