Kynnere og kort livmorhals?

Minimalle94

Glad i forumet
Gravid uke 22+1. I går kveld begynte jeg å få hyppige kynnere og de økte til hvert 3. min gjennom hele natten. Fikk også menssmerter i mage og rygg etterhvert. Jeg ringte føden på morgenen idag og ble tatt inn på kontroll.

De sjekket omtrent alt de kunne sjekke og alt så fint ut. Livmorhals målt til 2,4 cm, noe lege synes var ok, men når jeg søker opp er dette under normalen? Noen erfaringer? Jeg skulle ta kontant igjen om kynnerne ble enda verre. Krysser fingrene for at jenta vår vil bli i magen mye mye lengre❤️
 
Håper alt går bra med deg og lille. Kan ikke noe om det med livmorhalsens lengde, men krysser fingrene for dere <3
 
Har kynnerne gitt seg nå?..
 
Jeg var på føden i går kveld pga ligament smerter og hyppige kynnere (som var vonde) og da jeg lå på benken og ble undersøkt med ultralyd hadde jeg en livmorhals på 5cm. Jeg er 27+0 i dag.

Jeg synes lengden på livmorhalsen din høres veldig kort ut.
Du kan jo ringe jordmor og snakke med henne?:)
 
Jeg var på føden i går kveld pga ligament smerter og hyppige kynnere (som var vonde) og da jeg lå på benken og ble undersøkt med ultralyd hadde jeg en livmorhals på 5cm. Jeg er 27+0 i dag.

Jeg synes lengden på livmorhalsen din høres veldig kort ut.
Du kan jo ringe jordmor og snakke med henne?:)
Jeg ringte føden og spurte om jeg burde inn på kontroll pga livmorhalsen. Jordmora sa at hvis kynnerne kommer tilbake like mye, er vonde eller jeg får nedpress, så skulle jeg inn på ny sjekk.:)
 
Sniker fra desember 2019.

Jeg vil ikke skremme med min historie (men den ender bra altså). Mistet i uke 21+5 pga livmorhalssvikt i 2018. Nytt svangerskap Og fikk operert inn en cerclage (bånd rundt livmorhalsen) og når jeg var 20+0 fikk jeg veldige kynnere og masse nedpress, kontroll viste en livmorhals som var åpen ovenfra , bulende og helt ned til 0.7 cm. Det var da de stingene rundt livmorhalsen og 7 mm igjen. Jeg ble innlagt på sykehus og lå der lenge (14 uker). Men livmorhalsen min ble lengre etterhvert som jeg tok livet mer med ro. Men den ble aldri lang, den ble 1.4 cm. Kaldt vann kan roe kynnere. Og viktig å drikke masse for å tømme blæra godt, for å forebygge mot urinveisinfeksjon. Oppsummert er at 2.4 cm er kortere enn ønsket, men så lenge de ikke nevnte at den var bulende og veldig åpen ovenfra ville jeg slappet av, det samme visst legene var rolige på det, men vært veldig obs på økende kynnere og nedpress. En livmorhals kan være kort og sterk. Jeg er ingen lege, men dette er min erfaring. Og lærte en del etter et langt sykehusopphold og mange samtaler om livmorhals. Vår baby kom frisk og fin i uke 38:) Krysser fingrene for deg og mageboeren din!:)
 
Sniker fra desember 2019.

Jeg vil ikke skremme med min historie (men den ender bra altså). Mistet i uke 21+5 pga livmorhalssvikt i 2018. Nytt svangerskap Og fikk operert inn en cerclage (bånd rundt livmorhalsen) og når jeg var 20+0 fikk jeg veldige kynnere og masse nedpress, kontroll viste en livmorhals som var åpen ovenfra , bulende og helt ned til 0.7 cm. Det var da de stingene rundt livmorhalsen og 7 mm igjen. Jeg ble innlagt på sykehus og lå der lenge (14 uker). Men livmorhalsen min ble lengre etterhvert som jeg tok livet mer med ro. Men den ble aldri lang, den ble 1.4 cm. Kaldt vann kan roe kynnere. Og viktig å drikke masse for å tømme blæra godt, for å forebygge mot urinveisinfeksjon. Oppsummert er at 2.4 cm er kortere enn ønsket, men så lenge de ikke nevnte at den var bulende og veldig åpen ovenfra ville jeg slappet av, det samme visst legene var rolige på det, men vært veldig obs på økende kynnere og nedpress. En livmorhals kan være kort og sterk. Jeg er ingen lege, men dette er min erfaring. Og lærte en del etter et langt sykehusopphold og mange samtaler om livmorhals. Vår baby kom frisk og fin i uke 38:) Krysser fingrene for deg og mageboeren din!:)
Tusen takk for at du deler din historie:) Godt at det endte bra den andre gangen for deg❤️ Lege og jordmor virket ikke bekymret, da livmorhalsen min var lukket og jeg håper den holder seg slik i mange uker til:)
 
Back
Topp