Kynnere eller strekk i magemusklene?

RainbowHope

Betatt av forumet
Dere som har erfaring med kynnere, hvordan kjennes de ut?

Jeg har hatt noen magesmerter som har kommet og gått med ujevne mellomrom i ca en time nå. Var ute å gikk og det ble litt bedre når jeg kom hjem å la meg på sofaen. Men kjenner de som ganske vonde
(Eller bare «vonde» fordi jeg blir engstelig?) og de sitter liksom over navlen, eller litt på siden. Magen har vært hard og stram hele tiden, men nå er den ikke det og er fortsatt «øm»/småvond over navlen og mot høyre side. Det kjennes ut som babyen ligger mot den siden.

Og flergangsfødende: Er det vondt når magemusklene begynner å dele seg? Er det det jeg kjenner på?
Eventuelt noen som har hatt det likt?

Er også førstegangs og hatt dette du beskriver i mange uker nå.. Som en kombinasjon av kynnere og strekk i muskler/ligamenter, helt hardt ovenfor navlen og ubehagelig/vondt når jeg er i bevegelse... Det er ikke farlig slik jeg har skjønt det, jeg har selv merket at det er ikke noe poeng å presse seg, det gjør det bare verre. Jeg klarer ikke gjøre så mye lenger, uten at dette kommer. Bare sette i oppvaskmaskinen eller dusje trigger ubehaget, så jeg tar pauser og setter meg ned før det blir for gale. Da gir det seg med en gang.

Er også førstegangs og hatt dette du beskriver i mange uker nå.. Som en kombinasjon av kynnere og strekk i muskler/ligamenter, helt hardt ovenfor navlen og ubehagelig/vondt når jeg er i bevegelse... Det er ikke farlig slik jeg har skjønt det, jeg har selv merket at det er ikke noe poeng å presse seg, det gjør det bare verre. Jeg klarer ikke gjøre så mye lenger, uten at dette kommer. Bare sette i oppvaskmaskinen eller dusje trigger ubehaget, så jeg tar pauser og setter meg ned før det blir for gale. Da gir det seg med en gang.

Takk for deling av erfaring. Det er litt godt å høre at det ikke bare er meg.
Huff, det hørtes slitsomt ut :/ Ja, pauser og hvile er visst viktig som gravid. Kjenner det fortsatt er uvant å skulle ta så mange kroppslige hensyn hver dag, men ingen tvil om at det er verdt det.

Takk for deling av erfaring. Det er litt godt å høre at det ikke bare er meg.
Huff, det hørtes slitsomt ut :/ Ja, pauser og hvile er visst viktig som gravid. Kjenner det fortsatt er uvant å skulle ta så mange kroppslige hensyn hver dag, men ingen tvil om at det er verdt det.
Ja, jeg har brukt lang tid på å ta nok hensyn, for min del begynte dette rundt uke 22 om jeg husker rett, og blir litt verre for hver uke som går, 29+5 i dag. Synes det er dumt jeg ikke kan være i særlig fysisk aktivitet lenger, prøver å få gått 2 turer i uken, ellers har jeg nok med bare vanlig husarbeid. Får ikke gjort så mye med det, så prøver bare å lytte til kroppen og tenke at sånn er det bare nå, selv om jeg skal innrømme det er tungt å tenke at jeg skal ha det sånn i 10 uker til :dead:

Ja, jeg har brukt lang tid på å ta nok hensyn, for min del begynte dette rundt uke 22 om jeg husker rett, og blir litt verre for hver uke som går, 29+5 i dag. Synes det er dumt jeg ikke kan være i særlig fysisk aktivitet lenger, prøver å få gått 2 turer i uken, ellers har jeg nok med bare vanlig husarbeid. Får ikke gjort så mye med det, så prøver bare å lytte til kroppen og tenke at sånn er det bare nå, selv om jeg skal innrømme det er tungt å tenke at jeg skal ha det sånn i 10 uker til :dead:
Huff, ja jeg også har måttet ta veldig mange hensyn i mange uker allerede. Ja, man må nesten bare godta det for å kunne ha noe å glede seg over. Det føles lenge ja :/ Vi får bare holde ut og håpe premien blir fin ❤️

Jeg får ofte litt sånn strekk-vondt når jeg får kynnere, og magen strammer over der babyen ligger. Magen blir helt hard og stram, og om babyen ligger med armer/bein/hode/rumpe i rare vinkler, får jeg harde kuler som stikker ut, og da er det gjerne litt vondt og ømt der. Det kan være ømt etterpå også, om jeg har hatt harde/flere kynnere på rad.

Hadde det sånn forrige svangerskap også.

Ja, dette har jeg også. En øm smerte på siden av navlen, spesielt på venstre side. Det er skikkelig vondt hvis jeg trykker der, så det unngår jeg. Hentet mini i barnehagen i går, 600 m gange hver vei og det forverret smertene veldig. Så hvile er vel stikkordet her også (føler meg som en deigklump med all denne hvilen :rolleyes:)

Ja, dette har jeg også. En øm smerte på siden av navlen, spesielt på venstre side. Det er skikkelig vondt hvis jeg trykker der, så det unngår jeg. Hentet mini i barnehagen i går, 600 m gange hver vei og det forverret smertene veldig. Så hvile er vel stikkordet her også (føler meg som en deigklump med all denne hvilen :rolleyes:)
Ja, føler meg også som en deigklump for tiden med all denne hvilen. Stor overgang fra før svangerskapet.
Merket også at gange forverret smertene. Derfor jeg ble så bekymret i går, når de kom hyppig og bare ble verre mens jeg gikk. Livredd for premature rier. Men heldigvis gikk det over når jeg bare fikk lagt meg ned ❤️ Greit å vite hva det er til neste gang.

Har akkurat det samme! Har ikke blitt klok på hva det er og glemte selvfølgelig å spørre jordmor sist :wacky: Jeg har også begynt å få kynnere, men de er annerledes.

Back
Topp