Kylling -halal

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Jeg vet at muslimer ikke spiser svin, og rødt kjøtt skal være halal slaktet.
Hvordan er det med kylling, skal den også være halal?

Har fått en fantastisk ny nabo vi ønsker å invitere over på middag og prøver å tenke litt

Jeg vet at muslimer ikke spiser svin, og rødt kjøtt skal være halal slaktet.
Hvordan er det med kylling, skal den også være halal?

Har fått en fantastisk ny nabo vi ønsker å invitere over på middag og prøver å tenke litt

halal er vel slakte metoden så kylling kan vel også være halal? I Norge har jeg praktisk å ikke velge svin ikke noe mer…

Ja, det bør være halal.
Jeg har smakt halal kylling en gang og for å være ærlig så smakte det ikke noe godt… mamma kjøpte ved en feiltagelse.
Det skulle være rart om det smaker anderledes,da eneste forskjellen er at halal kylling blir bedt for under slakt.. Heller sannsynligvis at det er krydret du ikke likte da.. mener jeg leste at alt av prior er halal..

Det skulle være rart om det smaker anderledes,da eneste forskjellen er at halal kylling blir bedt for under slakt.. Heller sannsynligvis at det er krydret du ikke likte da.. mener jeg leste at alt av prior er halal..
Det var kjøpt i Sverige, hvor de tillater at de blør sakte ut..
Og jeg kjøper ikke Prior.
Det skal forøvrig stå på alt av halal at det er halal. Og kyllingen var ikke krydret.

Det var kjøpt i Sverige, hvor de tillater at de blør sakte ut..
Og jeg kjøper ikke Prior.
Det skal forøvrig stå på alt av halal at det er halal. Og kyllingen var ikke krydret.

Her er utdrag fra en artikkel fra NRK

Mehtab Afsar, som er generalsekretær, Islamsk Råd Norge, sier at det er en vanlig misforståelse at halalslakt foregår på en annen måte enn annen slakt.

– Det er ikke tilfelle. Den eneste forskjellen er en liten velsignelsesbønn.

– Vi ønsker å ivareta at vi er et integrert samfunn med befolkningsgrupper fra hele verden. Fordi slaktemetoden i Norge er helt lik og fordi smaken er helt lik.

Han sier at selv om de altså kan selge halalkjøtt som vanlig kjøtt, vil de aldri finne på å gjøre det motsatte.

– Det er fordi kristendommen beskriver ikke ett sett med regler i forhold til slakting av dyr, sier Rakkenes.

– Tror du noen kan bli støtt av det du sier nå?

– Ja, det tror jeg, men det er ingen grunn til det. Dette er slik man lever i resten av verden, reiser man til Danmark og kjøper kylling, får man halalkylling, i Sverige likeså. Så halal er standarden fordi det er en praktisk måte å tilby mat til alle grupper i samfunnet på.

Rakkenes mener det bør være uproblematisk å spise halal selv om man ikke er muslim.

Mehtab Afsar, som er generalsekretær, Islamsk Råd Norge, sier at det er en vanlig misforståelse at halalslakt foregår på en annen måte enn annen slakt.

– Vi ønsker å ivareta at vi er et integrert samfunn med befolkningsgrupper fra hele verden. Fordi slaktemetoden i Norge er helt lik og fordi smaken er helt lik.

Han sier at selv om de altså kan selge halalkjøtt som vanlig kjøtt, vil de aldri finne på å gjøre det motsatte.

– Det er fordi kristendommen beskriver ikke ett sett med regler i forhold til slakting av dyr, sier Rakkenes.

– Ja, det tror jeg, men det er ingen grunn til det. Dette er slik man lever i resten av verden, reiser man til Danmark og kjøper kylling, får man halalkylling, i Sverige likeså. Så halal er standarden fordi det er en praktisk måte å tilby mat til alle grupper i samfunnet på.

Rakkenes mener det bør være uproblematisk å spise halal selv om man ikke er muslim.
I Norge er det tilfelle.
Jeg vil ikke spise halal av prinsipp.
Fordi måten det egentlig skal slaktes på er horribel.
De bruker kun bønn i Norge, av dyrevernhensyn.
Andre steder kutter de halsen og lar de blø ihjel.

I Norge er det tilfelle.
Jeg vil ikke spise halal av prinsipp.
Fordi måten det egentlig skal slaktes på er horribel.
De bruker kun bønn i Norge, av dyrevernhensyn.
Andre steder kutter de halsen og lar de blø ihjel.
Ja,det høres horribelt ut.. det ville ikke jeg heller spist.
Jeg trodde det var kosher som lot dyren blø ut. Så jeg blander nok de 2.

Jeg ville bare spurt rett ut :)
De jeg kjenner spiser ikke svin, men ellers er alt greit. Så det praktiseres nok ulikt mellom muslimer.

Ja, det bør være halal.
Jeg har smakt halal kylling en gang og for å være ærlig så smakte det ikke noe godt… mamma kjøpte ved en feiltagelse.
Slakte metoden var nok den samme men kylling i Sverige har mye vann i seg så var nok det, vi kjøper generelt ikke mye kylling hjemme (bor i Sverige) pga dette, kjøper fersk fra visse steder hvor vi vet de ikke tilsetter vann osv.

Jeg ville bare spurt rett ut :)
De jeg kjenner spiser ikke svin, men ellers er alt greit. Så det praktiseres nok ulikt mellom muslimer.
Det praktiseres veldig ulikt.

For vår del holder vi oss unna svin og blod, det gjelder også alt av svin, men kan velge å kjøpe kylling på coop pga kvalitet for eksempel

Vil du være sikker så behøver ikke fisk være halal slaktet, ettersom du ikke vet hvor viktig halal slakt eventuelt er for dem. Du kan eventuelt spørre også selvsagt siden dette varierer veldig fra person til person.

Mange steder får man ikke tak i kjøtt jeg ville sagt er trygt i forhold til matsikkerhet, så vi er litt mer liberale der, men "ber" heller før måltidet, altså sier noen få ord nesten så man ikke kan høre det rett før vi skal spise, men kjenner en del som ikke vil røre maten om den ikke er korrekt slaktet.

Men finns jo som nevnt over prior halal kylling men usikker på hvor du eventuelt får tak i dem, slaktemetoden da er jo samme bare at de som blir kalt halal får en bønn før de blir slaktet.

Slakte metoden var nok den samme men kylling i Sverige har mye vann i seg så var nok det, vi kjøper generelt ikke mye kylling hjemme (bor i Sverige) pga dette, kjøper fersk fra visse steder hvor vi vet de ikke tilsetter vann osv.
Det fløt på en måte utover i panna… og smakte fælt. Så ja..
Jeg har også hørt at det viktigste er at det ikke er svin, eller slaktet på en spesiell måte, men jeg vet ikke.
Generelt spiser jeg lite kjøtt.

Det fløt på en måte utover i panna… og smakte fælt. Så ja..
Jeg har også hørt at det viktigste er at det ikke er svin, eller slaktet på en spesiell måte, men jeg vet ikke.
Generelt spiser jeg lite kjøtt.
Da var det nok vannet, generelt er det greit å unngå all frossen kylling fra Sverige nettopp pga dette, de sprøyter inn saltvann for å få opp vekten med unnskyldning om at kjøttet til mørt :rolleyes: står ofte også hvor mange % vann som er sprøytet inn i kyllingen på pakka

Eg syns ikkje det er greit. Eg er kristen, ikkje muslim. Eg ber for maten sjøl.

Som andre sier er dette veldig forskjellig fra person til person. Min samboer er muslim og vi spiser ikke svin hjemme men ellers er det ikke viktig om produktene er halal. Kjøper noe halal produkter men da er det hvis prisen er gunstigere eller det er det som er tilgjengelig- på samme måte som jeg velger alle produkter. :happy:

Vi spiser bare halalkjøtt. Men kjøper ofte halalkjøtt på coop obs, for eksempel (kylling). Men alle praktiserer dette veldig forskjellig, både ut fra tilgang på halalkjøtt og andre personlige preferanser.

Det enkleste er nok enten å spørre dem om det, eller å tilberede enten fisk eller vegetar. :) Vi får som regel servert fisk hos våre ikke-muslimske familiemedlemmer :)

Back
Topp