Kvisekrem-styr

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Jeg satt her og bare - herregud. Hva har jeg gjort.

Vi reiser jo på mandag, og jeg har så syykt mange kviser all over. Fant ikke Basiron-kremen min i farta i går kveld, og hadde en annen effektiv kvisekrem på resept i skapet. Tenkte meg ikke om i det hele tatt.

Smørte på bryst, hals, panne, kinn og hake på kvisene der..
Så lå jeg i senga nå idag og tenkte og bare "Herregud, er den kremen trygg å bruke i svangerskapet egentlig?"

Så sjekker jeg Felleskatalogen på mobilen:

Fenytoin er vist å forårsake misdannelser og mentale og motoriske utviklingsforstyrrelser (..). føre til betydelig risiko for både mor og det ufødte barnet, og denne risikoen kan være alvorligere enn risikoen for misdannelser. (..) Økt blødningsrisiko hos den nyfødte tilsier at vitamin K1 bør gis profylaktisk til moren siste måned før fødsel.

<-- Jeg fikk HELT hetta her. HVA HAR JEG GJORT tenkte jeg bare. Liten dose eller ei.

Så skulle jeg skrive dette til dere nå - så skulle jeg bare copypaste fra Felleskatalogen - men jeg fant det ikke igjen?? Og gjett hva.. Jeg har klart å lese på FEIL preparat. Jeg har klart å slå opp på Epinat, et epilepsipreparat..

Det er fortsatt ikke heldig å bruke da, men dere tror ikke 1 gangs bruk i går har gjort noen skade når det er dette som står:

Graviditet: Dyrestudier med oral administrering har vist reproduksjonstoksisitet ved høy systemisk eksponering. Klinisk erfaring med lokal bruk av adapalen og benzoylperoksid hos gravide er begrenset. Tilgjengelige data indikerer ikke skadelige effekter ved eksponering tidlig i svangerskapet. Gelen skal ikke brukes under graviditet pga. begrensede data, og fordi en meget liten kutan passasje av adapalen er mulig. Ved uventet graviditet skal behandlingen avbrytes.

Det er jo ikke heldig, men det virker litt tryggere hvertfall enn det feil-oppslaget mitt?
Jeg får jo ikke gjort noe med det NÅ, annet enn å kaste den kremen - men tror dere jeg kan ha skadet barnet?

Jeg tenker at det er -stor- forskjell på "oral administrering (har vist reproduksjonstoksisitet ved høy) systemisk eksponering" og å smøre seg utvortes en gang.
Oral administrering betyr jo at det spises, gjør det ikke?
Så med mindre du har spist kremen i samme slengen, tenker jeg at det er rimelig innafor å ha smurt seg med den en gang.

Men jeg VET ikke at det er sånn altså, det er bare logikken min som sier at det er sånn...

Tenker det samme som nense, at det er stor forskjell på å innta noe gjennom munnen og gjennom huden. Tror nok du kan slappe helt av, men sikkert greit å ta det opp med legen kun for å bli beroliget av han :)

Nei eg tror ikke du har skadet barnet. Det går nok helt fint!

Back
Topp