Kveldsuro

Jeio

Flørter med forumet
Marsboere 2020
Vi sliter sånn med kveldsuro og at han blir overtrett. Vi er midt inne i 8 ukers utviklingstrinn, og vi begynner kveldsrutiner ca kl 19. I går kveld holdt han det gående fra 19-23.30. Han blir sutrete, kaver fælt, øynene flakker, og det virker som han stritter mot å sove.

Han sovner såvidt flere ganger, men våkner igjen etter 2-10 min. Da må vi starte forfra igjen: flaske, rap, smukk, bleie, svøpe. Det som fungerte for en uke siden fungerer ikke nå: byssing i gyngestol, white noise smokk og koseklut.

De siste dagene er det som endelig har roet han noe helt nytt som vi aldri har gjort før. Han får mme og drikker ofte og lite. Prøver å få han til å drikke så mye som mulig på kvelden, men da gulper han så mye at mye av det kommer opp igjen. Bæresele funker på dagtid ute, men ikke inne på kvelden. Han får semper-dråper, og virker ikke plaget av refluks eller magesmerter på dagen.

Vi har prøvd å legge alt tilrette for at han skal få mest mulig søvn gjennom dagen og roer ned før kl 18. Lek, uro, babygym osv bare et par korte økter (10-20 min) på formiddagen.

Forsøker alt for å skåne han for å bli overstimulert, men det virker som det skal så lite til før han blir det. Noen som har hatt det likt og har noen gode råd?
 
Lille diktator er en mnd i dag, og også plaget av kveldsuro. Han slår seg heldigvis stort sett til ro i ni-tiden. Har dessverre ingen råd, men står sammen med deg i det minste!
 
Virker som vi er på første utviklingstrinn her i uke 5, og kjenner meg mye igjen. Fortvilende at enkelte ting som fungerer så godt en kveld, ikke har noe effekt dagen etter:dead: her er det bare musikk som virker i de verste gråteøktene, og å ligge hud mot hud i sengen vår :love2
 
Vi er er midt i 1. Utviklingstrinn og her er det heledagenuro, så jeg har ingen tips :p
 
Det hjelper meg å legge meg i sengen som regel, noen ganger også hud mot hud, enten på pupp eller med smokk. Synge og stryke til han sovner.
må noen ganger holde han «fast» mot meg for at han skal finne roen.

Han er ikke veldig til å gråte med mindre han er sulten, men har vært veldig urolig/vil ikke sove tidligere uker. Han er også fæl til å gulpe noen kvelder. Men tror det har kommet av kaffe eller pittelitt løk, får holde meg unna kaffen til han er eldre :)

ville kanskje prøvd å ikke gitt han mer mat for hver gang han våkner da dette kan gi mer magevondt. Om han tar smokk prøv å bruk den da den letter på magesmertene (ifølge andre enn meg selv men det funker for oss)

gir du semper dråper hver dag? Jeg har byttet til hver 2. Dag da hver dag ga mye løsere avføring enn nødvendig.
 
Vi sliter sånn med kveldsuro og at han blir overtrett. Vi er midt inne i 8 ukers utviklingstrinn, og vi begynner kveldsrutiner ca kl 19. I går kveld holdt han det gående fra 19-23.30. Han blir sutrete, kaver fælt, øynene flakker, og det virker som han stritter mot å sove.

Han sovner såvidt flere ganger, men våkner igjen etter 2-10 min. Da må vi starte forfra igjen: flaske, rap, smukk, bleie, svøpe. Det som fungerte for en uke siden fungerer ikke nå: byssing i gyngestol, white noise smokk og koseklut.

De siste dagene er det som endelig har roet han noe helt nytt som vi aldri har gjort før. Han får mme og drikker ofte og lite. Prøver å få han til å drikke så mye som mulig på kvelden, men da gulper han så mye at mye av det kommer opp igjen. Bæresele funker på dagtid ute, men ikke inne på kvelden. Han får semper-dråper, og virker ikke plaget av refluks eller magesmerter på dagen.

Vi har prøvd å legge alt tilrette for at han skal få mest mulig søvn gjennom dagen og roer ned før kl 18. Lek, uro, babygym osv bare et par korte økter (10-20 min) på formiddagen.

Forsøker alt for å skåne han for å bli overstimulert, men det virker som det skal så lite til før han blir det. Noen som har hatt det likt og har noen gode råd?

Har du prøvd å legge han enda tidligere? Slik du beskriver det høres det ut som han rekker å bikke over før han er lagt. Disse små har liten evne til våkentid, ofte ikke mer enn 1-1,5 time i slengen, og tidvis enda kortere på kvelden når kropp og hjerne er mettet av inntrykk gjennom dagen. Prøv å legge merke til signalene for at han er trøtt, observer hvor lenge han klarer å være våken før han igjen viser trøtthetstegn. Da har du en viss pekepinn på hvor lenge din baby orker å være våken, og når du bør hjelpe ham å sovne igjen. Ikke ha for fastlåste tidspunkt enda, men følg med på hans tegn og signaler og legg ham heller 20 min tidligere enn "fastsatt" tid om det er da han viser tegn på å være trøtt.

Et mørkt og svalt rom fungerer best for min om kvelden, for å dempe inntrykk når det er soving som gjelder. I utviklingstrinn trenger de gjerne ekstra mye sovestøtte også, så fortsett med white noise, koseklut og det trygge og kjente, selv om det ikke ser ut til å virke akkurat nå. Lykke til!
 
Sniker, vi har ei som er 8 mnd. For oss virket det faktisk å holde henne i armene i en slags liggende posisjon og nærmest danse litt eller "hoppe" litt fra side til side. Altså, jeg holdt henne i armene mens jeg svingte fra side til side og talte feks 1,2,3 på ene foten og så.på andre. Liksom hoppet litt fra fot til fot. Kanskje variere litt, rytme eller måte. Det funket, tok ikke lang tid. Det blir jo en rytme, som gjerne kan få saktere og saktere så baby sovner. Enig med hun over som sier at babyen virker å ha bikket over kanten, prøvd å legge baby 30-60 minutter tidligere
 
Back
Topp