Kveldsrutiner baby 3-4mnd

G-40354539

Første møte med forumet
Hei, er litt rådvill når det gjelder kveldsrutiner/legge rutine, når starter dere på kveldene og hva gjør dere?
Hilsen sliten førstegangsmamma
 
Vi har bare begynt å gå inn på soverommet rundt 21.
Hvordan har dere det nå da? Det harjo litt å si for hvilket tidspunkt du kan begynner forberede og ha leggetid for babyen :)
Og man må ikke begynne nå heller, men noen ganger trenger man å justere. Min yngste tok aldri natt før 23:30, og når man da må opp med andre barn morgenen etter går det bare ikke. Jeg begynte da å ta henne med på soverommet rundt 21:30, også bare var vi der inne med lyset av sånn at hun skulle bli vandt til å sovne på soverommet om kvelden. De første kveldene sovnet hun ikke noe før 23 likevel, men etter 3 kvelder sovnet hun nærmere 22, også justerte det seg nedover. Etter 2 uker var leggetida hennes rundt 19. Hun hadde ofte vært våken 1-2 timer før vi gikk på soverommet. Dersom en ettermiddagslur blir for lang, kan man vekke, eller la baby sove kun 10-15 min så det bare blir en powernap i stedet for en lur. Da er det større sjanse for at babyen er trøtt til kvelden.
Vi har ikke hatt noen rutiner, ikke nødvendigvis hatt på pysj heller men brukt body og strømpebukse. Vet noen bader hver kveld, men vi har ikke gjort det. Kun skiftet til ren bleie også gått opp på soverommet for amming.
Mine har sovnet ved puppen eller i armkroken da de var så små. I flere perioder måtte jeg være på soverommet sammen med dem heller enn nede i stua, så ikke alltid så praktisk med tidlig leggetid på kvelden heller :hilarious:
 
det er nok store forskjeller her. Det vi har gjort med våre 3 er å begynne kveldsstellet rundt 17.30 når de har vært i den alderen. Dvs vi gikk på en liten smell med nr1. Vi klarte ikke å forstå når han ble trøtt + at vi hørte om andre som ikke begynte kveldsstellet før veldig sent så det ente opp med at vi prøvde å legge en overtrøtt baby (noe som er så og si umulig…). Fikk heldighvis litt hjelp av helsesøster og fant ut at han var jo trøtt når kl var 17.30 (hadde siste hvil ca 2 timer før det). Vi har ikke badet på kvelden for mine har ikke likt det (badet når de ikke var trøtte). Skiftet bleie og til pysj. Gitt melk og evt grøt på kjøkkenet/stua før vi har lagt i egen seng, sa natta og gått ut (og evt gått inn igjen ved gråt, trøstet og gått ut igjen). Har nok vært heldig akkurat med legging fordi jeg har vært pumpe og flaske mamma så mine har aldri vært vant til å bli ammet i søvn. Da ble heller ikke det så vanskelig for de å finne søvnen selv ved bruk av enten smokk eller bamse.
 
Dagene er litt varierende, men har funket å sette legging rundt 19-20 tiden, da sover hun som regel gjennom natta, får stadig høre at vi har vært så heldige fordi frøkna har sovet godt siden dag en :) skjeldent hu er urolig men sliter fortsatt veldig med å skjønne sånne typ "sleep cues" så hender hu blir overtrøtt og da er det jo umulig...
 
Back
Topp