Kvartalsvis barnehageopptak

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hvilke tanker har dere rundt flere barnehageopptak i året? Hvert halvår eller kvartalsvis...

Ingen mening. Ser ikke ulemper eller fordeler med det. Har kun søkt til 1 barn og fikk plass med en gang og hu startet 1.3. Bhg start er ikke før august men får plass før om man søker om det. De ser på dato for oppstart nåe man får plass.

Tenker man kan ha løpende opptak foruten et hovedopptak.
Er kun på høsten det blir mange plasser ledig siden de eldste begynner på skolen og de eldste av de små flyttes over på storebarn.
Resten av året blir det ledige plasser dersom noe slutter utenom og det er ikke sikkert det blir noen i det hele tatt

Tenker man kan ha løpende opptak foruten et hovedopptak.
Er kun på høsten det blir mange plasser ledig siden de eldste begynner på skolen og de eldste av de små flyttes over på storebarn.
Resten av året blir det ledige plasser dersom noe slutter utenom og det er ikke sikkert det blir noen i det hele tatt

Har ikke alle det da? Altså fyller opp ved ledige plasser. Eller tenker du det bør være ledig kapasitet til at alle kan begynne når de vil?

Har ikke alle det da? Altså fyller opp ved ledige plasser. Eller tenker du det bør være ledig kapasitet til at alle kan begynne når de vil?
De har det.
Men dersom de store deler av året skal ha ledig kapasitet til flere opptak vil flere plasser så tomme og det vil bli fryktelig dyre.
I en ideell verden ville alle fått plass når permisjonen var slutt, men tror det blir vanskelig og veldig dyrt, og de pengene må jo tas fra et annet sted

De har det.
Men dersom de store deler av året skal ha ledig kapasitet til flere opptak vil flere plasser så tomme og det vil bli fryktelig dyre.
I en ideell verden ville alle fått plass når permisjonen var slutt, men tror det blir vanskelig og veldig dyrt, og de pengene må jo tas fra et annet sted

Ja nettopp. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal praktiseres.

En ting er at det er ledig kapasitet i barnehagens areale. Det er mulig. Og bare positivt med "for mye" plass de tidene før man får fylt opp.

Men hva med ansatte? Når barnegruppens størrelse varierer så mye, skal de ha flere midlertidige ansatte? Hva har politikerne tenkt ang dette når de foreslår kvartalsvis opptak?

Skal de betale for overbemanning store deler året i påvente av å fylle opp plassene? Eller skal det være litt overbemanning august-januar og deretter litt underbemanning resten av barnehageåret? Slik det er i barnehager med 2 opptak i året.

Ingen mening. Ser ikke ulemper eller fordeler med det. Har kun søkt til 1 barn og fikk plass med en gang og hu startet 1.3. Bhg start er ikke før august men får plass før om man søker om det. De ser på dato for oppstart nåe man får plass.
Dersom det er ledige plasser, ja.

Mange steder er det ikke det og vi har ikke fått plass annet enn i august det året de har rett på plass hverken i 2009, 2012 eller for hun vi regner med får plass nå i 2017

Jeg har opplevd mange ganger å få ny tilvenning midt i året, og det er ikke bare bare... Det blir på en måte et "brudd" i en rutine som er gått seg til for de andre ungene, og vi begynner litt på nytt føles det som enkelte ganger.

Noen ganger har det gått bra, og det kan være positivt å ikke ha mange på tilvenning i august. Man får litt bedre tid til hvert enkelt barn

Jeg opplevde 8 nye barn på min avdeling første året jeg begynte i bhg jeg jobber i nå, det var heftig!

Jeg er litt delt.
Ansattmessig så skjønner ikke jeg heller hva de tenker, om vi skal gå overbemannet eller underbemannet, ingen av delene er noen fordel...

Jeg er mer for ett opptak høst og ett til nyttår, for at barn kommer inn her og der gjennom året så skaper det bare uro i barnegruppene.
Jeg ønsker også overbemanning i barnehager, vil ikke kalle det overbemanning egentlig bare flere voksen pr barn. For slik det er nå er de altfor få, de får ikke gjort den jobben de egentlig skal og mange barnehager er mer oppbevaring mens foreldrene er på jobb enn ett Sted for lek og læring.
Og regjeringen kommer stadig med forslag om at barn skal lære enda mer i barnehagen, hvordan det er mulig med minimum bemanning hele tiden skjønner ikke jeg.
Barnegruppene er så store og personalet har ikke sjans til å rekke alt de skal, så før man bestemmer at enda flere barn skal inn inn i barnehagen i løpet av ett år så bør man kanskje øke bemanningen og kvaliteten i barnehager. Synes barna våre fortjener det. Og jeg blir litt irritert på politkerne som slenger ut stadig nye forslag uten å faktisk tenke gjennom de.

Jeg har opplevd mange ganger å få ny tilvenning midt i året, og det er ikke bare bare... Det blir på en måte et "brudd" i en rutine som er gått seg til for de andre ungene, og vi begynner litt på nytt føles det som enkelte ganger.

Noen ganger har det gått bra, og det kan være positivt å ikke ha mange på tilvenning i august. Man får litt bedre tid til hvert enkelt barn

Jeg opplevde 8 nye barn på min avdeling første året jeg begynte i bhg jeg jobber i nå, det var heftig!

Jeg er litt delt.
Ansattmessig så skjønner ikke jeg heller hva de tenker, om vi skal gå overbemannet eller underbemannet, ingen av delene er noen fordel...

Akkurat dette tenker jeg også.

Ja det er heftig med mange tilvenningen på en gang. Men heller fullt fokus på tilvenning en kort tid, enn å hele tiden ha en unge på tilvenning i tillegg til å skulle ha fokus på andre ting. Barn som har gått der en stund trenger kanskje oppfølging på andre ting, at man synger og leker med de, går turer i nærmiljøet osv. Og sånt er ikke alltid lett når man har et eller to klistremerker av barn som trenger at du sitter i ro med de på fanget. Så skal jo barna finne sin plass i gruppen også, må jo være slitsomt sosialt for barna om det skal komme nye hele tiden.

Altså tenker ikke politikere og ikke engang foreldre på kvaliteten for barna? Bare det praktiske for å få foreldrene ut i jobb...?

Jeg syns det ville vært positivt med hyppigere hovedopptak. I år har vi flyttet, og det var egentlig flaks at vi fant ut hvor vi kom til å bo tidsnok til at vi fikk søkt ny plass før 1. mars. Med flere store opptak ville det kanskje ikke vært like mye press på å søke så tidlig. Da jeg var gravid med førstemann undersøkte jeg barnehager da jeg var fire mnd på vei, for å være helt sikker til opptaket :p

For foreldrene sin del syns jeg jo det bør være løpende opptak, men for de ansatte (og de andre barna) skjønner jeg jo at det kan bli pes. Dermed er kanskje kvartalvis opptak et godt kompromiss? 3 mnd er jo ikke såå lenge å vente for de som har blitt ferdige med permisjonen.

Det viktigste er i alle fall at det er plass til alle som ønsker barnehageplass, og jeg syns virkelig det må gjøres noe i forhold til at så mange betaler for plasser de ikke benytter, fordi de mister plassen hvis ikke. Og på den måten blir det jo også rot i tilvenningsrutinene uansett? Når det er lov å ha en plass man ikke bruker før man plutselig ønsker det?

Imot, jeg tror gruppa kan bli fryktelig ustabil med opptak hele året. Jeg tenker 2 opptak bør holde. Skjønner at det kanskje ikke er like gunstig for foreldrene men det er vel barna vi bør tenke på, og får man barn så bør man vel legge inn en tanke på at det kan gå tid mellom permisjon og bhgplass. Jeg syns i tillegg veldig synd på de ansatte i barnehagene om dette skjer, har ikke de nok fra før? Med minimum bemanning og stadig økende press på hva barna skal igjennom! Personlig syns jeg barnehagebarn skal få være barn, leke og ha det gøy,så kan de lære på skolen når den tid kommer.

Fordi vi bor i en presskommune der vi ellers må vente helt til august med å få plass :)

Tror det er ganske vanlig i de fleste kommuner. Men denne brukervennligheten for foreldrene har jo baksider med hvordan barnehagen drives også da...

For foreldrene sin del syns jeg jo det bør være løpende opptak, men for de ansatte (og de andre barna) skjønner jeg jo at det kan bli pes. Dermed er kanskje kvartalvis opptak et godt kompromiss? 3 mnd er jo ikke såå lenge å vente for de som har blitt ferdige med permisjonen.

Det viktigste er i alle fall at det er plass til alle som ønsker barnehageplass, og jeg syns virkelig det må gjøres noe i forhold til at så mange betaler for plasser de ikke benytter, fordi de mister plassen hvis ikke. Og på den måten blir det jo også rot i tilvenningsrutinene uansett? Når det er lov å ha en plass man ikke bruker før man plutselig ønsker det?

Men 3 mnd er jo alt for ofte ift ansatte og barn, er det ikke? Det blir jo mer "oppbevaring" med fokus på tilvenning hele tiden. Hver tilvenningsperiode tar rundt 2 mnd.

I kommunen der jeg jobber så får vi ikke gi plass til noen som ikke skal begynne innen 2 mnd etter de har begynt å betale. Antall barn registreres innen 15. Desember og det gir utgangangspunktet for støtte som gies. Kommunen vil ikke betale bhg for plasser som ikke brukes.

Imot, jeg tror gruppa kan bli fryktelig ustabil med opptak hele året. Jeg tenker 2 opptak bør holde. Skjønner at det kanskje ikke er like gunstig for foreldrene men det er vel barna vi bør tenke på, og får man barn så bør man vel legge inn en tanke på at det kan gå tid mellom permisjon og bhgplass. Jeg syns i tillegg veldig synd på de ansatte i barnehagene om dette skjer, har ikke de nok fra før? Med minimum bemanning og stadig økende press på hva barna skal igjennom! Personlig syns jeg barnehagebarn skal få være barn, leke og ha det gøy,så kan de lære på skolen når den tid kommer.

Enig i alt, men må kommentere det siste. De lærer i leken. Det er på den måten de lærer i bhg:)

For foreldrene er det nok praktisk med mange opptak eller løpende opptak, men blir vanskelig for bhg og ansatte. Men dersom man skal fjerne kontant støtten og innføre gratis bhg, så "må" man jo neste ha løpende opptak. Ellers blir det enda dårligere økonomiske forhold for de som er født etter fristen enn det er nå. Kontantstøtten dekker kanskje ikke alt, men i alle fall litt

Back
Topp