Kvalmestillende

Maritri86

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
Fikk beskjed av fastlege å bruke prostafen forrige svangerskap i 20/21, men skulle kjøpe nå på apoteket og dem anbefalte meg å ikke bruke prostafen før jeg har avklart dette med fastlegen.
Eneste dem kunne gi meg var ingefærkapsler, men mener det ikke er bra å spise mye av når man går gravid?
 
Stemmer, de anbefaler å være forsiktige med ingefær i svangerskapet, spesielt konsentrerte tilskudd som f.eks. ingefærkapsler
Fikk beskjed av fastlege å bruke prostafen forrige svangerskap i 20/21, men skulle kjøpe nå på apoteket og dem anbefalte meg å ikke bruke prostafen før jeg har avklart dette med fastlegen.
Eneste dem kunne gi meg var ingefærkapsler, men mener det ikke er bra å spise mye av når man går gravid?
 
Tipser om denne artikkelen:
 
Fikk beskjed av fastlege å bruke prostafen forrige svangerskap i 20/21, men skulle kjøpe nå på apoteket og dem anbefalte meg å ikke bruke prostafen før jeg har avklart dette med fastlegen.
Eneste dem kunne gi meg var ingefærkapsler, men mener det ikke er bra å spise mye av når man går gravid?
Jeg tror ingen lege sier nei til å prøve postafen, det pleier å være første go-to! Relis/tryggmammamedisin har en fin artikkel om ulike preparater og rekkefølge å prøve dem, mener jeg å huske. Håper du finner noe som hjelper ❤️
 
979,- for 20 tabletter :nailbiting: syke det var dyrt!!
Også skal man ha 2 om dagen som startdose, som betyr nærmest 1000,- for 10 dager, 3000,- i mnd :dead::depressed:
Kor står det at den koster 979? Kan du kjøpe Xonvea uten resept?
Den koster iallefall 300kr med resept :)
 
Hvor kvalm må man være før man får kvalmestillende?
Jeg kaster ikke opp, men er veldig nært. Er sånn at jeg flere ganger i løpet av dagen må puste meg rooolig gjennom kvalmebølger. Frokost får jeg ikke i meg.
Har også noen gode dager, men føler de dårlige er blitt verre.

Men er det vits å spørre om kvalmestillende så lenge jeg ikke kaster opp?
 
Hvor kvalm må man være før man får kvalmestillende?
Jeg kaster ikke opp, men er veldig nært. Er sånn at jeg flere ganger i løpet av dagen må puste meg rooolig gjennom kvalmebølger. Frokost får jeg ikke i meg.
Har også noen gode dager, men føler de dårlige er blitt verre.

Men er det vits å spørre om kvalmestillende så lenge jeg ikke kaster opp?
Ja, det er vits :happy: jeg kastet ikke opp forrige svangerskap, men var fortsatt så kvalm at jeg ikke fungerte. Kvalmestillende kan hjelpe :)
 
Hvor kvalm må man være før man får kvalmestillende?
Jeg kaster ikke opp, men er veldig nært. Er sånn at jeg flere ganger i løpet av dagen må puste meg rooolig gjennom kvalmebølger. Frokost får jeg ikke i meg.
Har også noen gode dager, men føler de dårlige er blitt verre.

Men er det vits å spørre om kvalmestillende så lenge jeg ikke kaster opp?
Enig med @Brooke!

Kvalmestillende er for å stilne kvalmen for at du skal fungere best mulig. Har ingenting å si om du kaster opp eller ikke :happy:
 
Her er screenshot av vanlige medisiner brukt mot kvalme og utredningen legene gjør av kvalme og hyperemesis i svangerskapet ♥️

For de som vil lese mer:

7d5f0a050d0828bcf99ff98acd3e314c50b19cd5.png
emesis_med_tab1.pnghyperemesis_fig2.png
 

Vedlegg

  • 6f6b33e274e9ae772f888bd1af30e1ef1bb829f2.png
    6f6b33e274e9ae772f888bd1af30e1ef1bb829f2.png
    136,3 KB · Visninger: 9
Last edited:
Fikk beskjed av fastlege å bruke prostafen forrige svangerskap i 20/21, men skulle kjøpe nå på apoteket og dem anbefalte meg å ikke bruke prostafen før jeg har avklart dette med fastlegen.
Eneste dem kunne gi meg var ingefærkapsler, men mener det ikke er bra å spise mye av når man går gravid?
Jeg fikk vanlig postafen på resept fra legen nå. Hadde ikke trengt resept da, men :shifty:
 
Hvor kvalm må man være før man får kvalmestillende?
Jeg kaster ikke opp, men er veldig nært. Er sånn at jeg flere ganger i løpet av dagen må puste meg rooolig gjennom kvalmebølger. Frokost får jeg ikke i meg.
Har også noen gode dager, men føler de dårlige er blitt verre.

Men er det vits å spørre om kvalmestillende så lenge jeg ikke kaster opp?
Slik var eg forrige svangerskap, blei sjukemeldt i 6 veker og låg berre på sofaen. Spydde ikkje, men kunne likagodt gjort det, var ikkje fungerande. Lest mykje om andre som har tatt kvalmestillande med god effekt, så spurte dei om eg kunne få uten spying og om det ville ha effekt. Fekk klart ja. Så når kvalmen kicka inn ringte eg legen og forklarte det eg har sagt her og hu skreiv ut Xonvea og Afripran umiddelbart (var dei to eg ville ha). Så håpe du og får lika enkelt :)
Tenker legene må vell heller skrive ut kvalmestillende enn sjukemelding liksom..
 
Dere som har tatt kvalmestillende og gjerne flere typer, hva har dere blitt minst slappe av? Jeg måtte på apoteket i dag og kjøpte postafen, og det fungerer litt. Men ble så sykt trøtt. Det er vel ganske individuelt, men noen erfaringer hadde vårt fint. :)
 
Dere som har tatt kvalmestillende og gjerne flere typer, hva har dere blitt minst slappe av? Jeg måtte på apoteket i dag og kjøpte postafen, og det fungerer litt. Men ble så sykt trøtt. Det er vel ganske individuelt, men noen erfaringer hadde vårt fint. :)
For meg er det Afipran som funker best både mot kvalme og trøtthet :happy:
 
Slik var eg forrige svangerskap, blei sjukemeldt i 6 veker og låg berre på sofaen. Spydde ikkje, men kunne likagodt gjort det, var ikkje fungerande. Lest mykje om andre som har tatt kvalmestillande med god effekt, så spurte dei om eg kunne få uten spying og om det ville ha effekt. Fekk klart ja. Så når kvalmen kicka inn ringte eg legen og forklarte det eg har sagt her og hu skreiv ut Xonvea og Afripran umiddelbart (var dei to eg ville ha). Så håpe du og får lika enkelt :)
Tenker legene må vell heller skrive ut kvalmestillende enn sjukemelding liksom..
Godt poeng! Bedre med kvalmestillende enn sykemelding :) Skal snakke med legen på mandag.
 
Til info hvis det kan hjelpe noen :)

Jeg har alltid i mine tidligere graviditeter slitt med hg, også denne gang. Kvalmen kom sånn plutselig for et par uker siden og var altoppslukende. Jeg har tidligere prøvd afipran og postafen uten særlig bedring, men nå prøvde jeg xonvea og jeg må si det er en gamechanger. Har dog bare gått på de i en dag, men fy søren for en endring av livskvaliteten. Kan fortsatt kjenne på litt kvalme og ubehag til tider, men langt i fra altoppslukende. Hvis det er sånn her jeg kan ha det skal jeg lett betale de 30 kr dagen som det koster å gå på de med laveste dose. (2 pr dag).
 
Back
Topp