Kvalmestillende

Teeny

Teeny
Julegavene 2019
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Har begynt å ta kvalmestillende for å forebygge kvalmen som så smått har begynt å komme.
Lurte på om noen andre har hatt ekstrem svangerskapskvalme og hva føler dere hjelper mot kvalmen best av medisiner? Håper på å kunne slippe å bli sykemeldt denne gangen pga det.

Jeg var "fyllesyk" stort sett hele dagen. Prøvde seaband og b6-vitamin. Det hjalp litt. Men så prøvde jeg postafen, DET funka som bare rakkern! Nå har kvalmen begynt å gå over til meg *bank i bordet* :)

Prøvd alt som kan prøves utenom innlegelse nå. Postafen funka ikke, ble trøtt bare men var like kvalm.. B6 funka dårlig, armbåndene funka dårlig. Går nå på afipran og det funker bedre enn de andre ❤️

Tar selv en antihistamin med doksylamin (er vel sovemedisin zonat i Norge med B6), syns det har hjulpet til nå. Afipran hjalp meg ikke i det hele tatt. Får se hvordan det går videre om kvalmen øker eller ikke. Blir kanskje bittelitt trøtt av doksylamin, men bedre enn kvalme og oppkast.

Hvordan er det med seaband eller postafen og bilkjøring?
Litt avhengig av bilen :p

Hvordan er det med seaband eller postafen og bilkjøring?
Litt avhengig av bilen :p
Står ikke rød trekant varseltegn i felleskatalogen så regner med at det er ok.

Men fant dette lenger nede om postafen:

Bilkjøring og bruk av maskiner: Pasienten bør gjøres oppmerksom på at preparatet kan svekke reaksjons- og konsentrasjonsevnen, og advares mot bilkjøring og bruk av maskiner.

Seaband er bare et triggerpunkt bånd, så det er ingen fare.

Prøvd alt som kan prøves utenom innlegelse nå. Postafen funka ikke, ble trøtt bare men var like kvalm.. B6 funka dårlig, armbåndene funka dårlig. Går nå på afipran og det funker bedre enn de andre ❤️
Enig! Prøvde prostafen, ingen virkning. Phenergan, virket på kvalmen, men sov 6 av 8 timer etter å ha tatt. Har brukt Afipran de siste dagene, kjenner bittelitt kvalme innimellom, men helt håndterbart. Endelig! :Heartred

Enig! Prøvde prostafen, ingen virkning. Phenergan, virket på kvalmen, men sov 6 av 8 timer etter å ha tatt. Har brukt Afipran de siste dagene, kjenner bittelitt kvalme innimellom, men helt håndterbart. Endelig! :Heartred
Føler og doksylamins effekt begynner å avta så tok en ekstra, men ikke lyst til å sovne på jobb hvis jeg må øke opp dosen, så blir vel å kombinere med afipran etterhvert tenker jeg. Virkelig ikke lyst på sykemelding, for føler at man må forklare på jobb hvorfor man er borte og har jo ikke lyst til å fortelle såpass tidlig!

Jeg tar afipran og phenergan. Trodde ikke det hjalp, men gikk uten i 2 dager nå i starten av uka og da fikk jeg virkelig kjenne at det hjalp. Er i ganske dårlig form på tablettene også, men ikke i nærheten av "selvmordskvalmen" med 12 oppkast om dagen.. Venter til etter uke 10 nå, da får jeg utskrevet zofran. Har også he visning til dagbok gyn for å kunne komme inn og få væskeoverføring, men prøver å unngå det i det lengste da sykehus gjør meg enda dårligere...

God bedring ❤

Postafen gir god lindring men tar ikke alt. Blir også veldig trøtt av den. Afipran funker greit men fikk høre at det ikke bør tas hver dag, så veksler litt mellom de to.

OM jeg jinxa meg selv? Kvalmen har såvisst ikke gått over. Slo tilbake med full kraft i dag. Usikker på om jeg ble matforgifta av en understekt burger i går eller ikke. Spiste veldig lite av den, så rart om så lite skal ha noe å si...

Postafen gir god lindring men tar ikke alt. Blir også veldig trøtt av den. Afipran funker greit men fikk høre at det ikke bør tas hver dag, så veksler litt mellom de to.
Hvorfor bør ikke Afipran tas hver dag? Har legen din sakt det?

Min lege mente disse fint kunne tas opptil 3 ganger daglig. Og pakningsvedlegget sier heller ikke noe om at det ikke kan tas i graviditeten, står heller at den kan tas ved behov :-)

Føler og doksylamins effekt begynner å avta så tok en ekstra, men ikke lyst til å sovne på jobb hvis jeg må øke opp dosen, så blir vel å kombinere med afipran etterhvert tenker jeg. Virkelig ikke lyst på sykemelding, for føler at man må forklare på jobb hvorfor man er borte og har jo ikke lyst til å fortelle såpass tidlig!
Enig... Kjipt å forklare hvorfor før man er klar :-(

I retningslinjene våre står det at det kan brukes daglig ved store plager med kvalme og brekninger:
"metoclopramide (1 tot 3 dd 10 mg)" fra NHG standaarden

Men ja, best å snakke med legen din som vurderer dette.

I retningslinjene våre står det at det kan brukes daglig ved store plager med kvalme og brekninger:
"metoclopramide (1 tot 3 dd 10 mg)" fra NHG standaarden

Men ja, best å snakke med legen din som vurderer dette.

Det er det som ble forskrevet fra min lege også, opptil 3 tabletter daglig med min. 6 timers mellomrom :-)

Jeg spurte legen min om kvalmestillende, han sa blankt nei. Jeg er litt skeptisk også, siden babyen min fikk misdannelser sist jeg prøvde. Jordmor sa jeg skulle spørre om Postafen lenge før kvalmen starter. Er nå mest sengeliggende og spyr. 7 ganger så langt i dag.... vet ikke om jeg orker å gå til jordmor på tirsdag.. :hungover: :arghh:

Hvorfor bør ikke Afipran tas hver dag? Har legen din sakt det?

Min lege mente disse fint kunne tas opptil 3 ganger daglig. Og pakningsvedlegget sier heller ikke noe om at det ikke kan tas i graviditeten, står heller at den kan tas ved behov :)
Legen min ringte spesialist på St Olavs ang afipran og de sa at mor KAN få nevrologiske bivirkninger av afipran (tics og rykninger) men at det ikke påvirker fosteret. Jeg har fått beskjed at jeg kan bruke det sammenhengende så lenge jeg ikke merker noe og gjorde det i forrige svangerskap også. Uansett, man skal selvfølgelig alltid høre på sin egen lege.

Her står det litt om det: https://legemiddelverket.no/nyheter/nye-anbefalinger-ved-bruk-av-metoklopramid-afipran

Jeg spurte legen min om kvalmestillende, han sa blankt nei. Jeg er litt skeptisk også, siden babyen min fikk misdannelser sist jeg prøvde. Jordmor sa jeg skulle spørre om Postafen lenge før kvalmen starter. Er nå mest sengeliggende og spyr. 7 ganger så langt i dag.... vet ikke om jeg orker å gå til jordmor på tirsdag.. :hungover: :arghh:
Be om henvisning til gynekologisk avdeling/spesialist på sykehuset. Legen din høres ubrukelig ut på dette punktet og du må få snakke med noen som faktisk kan dette med kvalme og svangerskap. Stakkars deg, kjenner det koker inni meg ang legen din.

Be om henvisning til gynekologisk avdeling/spesialist på sykehuset. Legen din høres ubrukelig ut på dette punktet og du må få snakke med noen som faktisk kan dette med kvalme og svangerskap. Stakkars deg, kjenner det koker inni meg ang legen din.
Han er vikar og en eldre mann. Min egentlige lege er en ung dame som er ferdig med permisjon i september. Orker ikke alt styret med å reise til sykehus med offentlig transport nå heller. Bør langt unna. Huff.. også er jeg redd piller. Tenk om noe jeg gjør kan være årsak til evt at det går galt igjen. Vil ikke der heller. Er 3. graviditet, mistet 2 ganger.

Back
Topp